Gran Turismo 5 on täällä!

Ikuisuus on pitkä aika, mutta joskus ikuisuusprojektitkin valmistuvat. Yli viisi vuotta kehityksessä ollut ja käsittääkseni kaikenkaikkiaan kahdella vuodella lykätty, odotettu, ajopeli Gran Turismo 5 ilmestyi Playstation3:lle viimein tänään. Pelille on vuosien aikana ehditty ladata melkein mahdottomat odotukset, mitä on entisestään nostanut perfektionistina tunnetun pelin japanilainen pääsuunnittelija Kazunori Yamauchin kommentit. Lunastaako GT5 kaikkia odotuksia – liian aikaista sanoa.

Itse kävin hakemassa pelin 47 euron hintaan Alexanderplatzin Saturnilta. Pelejä oli jäljellä enää muutamia, joten näemmä pelin julkaisua on odottanut joku muukin. Pelin täysasennus vie noin 8Gb pleikkarin kiintolevytilaa, mikä tekee tiukkaa vanhalla 40Gb pleikalla. Lisäksi täysasennukseen menee aikaa noin 40 minuuttia. Asennuksen voisi tehdä myös taustalla pelaamisen lomassa, mutta itse annoin tuon asentua kerralla kokonaan. Täysasennuksen kanssakin latausajat ovat kohtuullisen pitkiä.

Gran Turismo 5 on valtavan laaja peli ja sille on vielä mahdotonta antaa arviota. Itse ehdin illan aikana lähinnä hinkata arcade moodia, jossa on heti alussa ajettavana liuta siistejä kärryjä. Peli on hyvin kaunis ja rullaa erittäin sulavasti käytännössä kaiken aikaa. Peli on selvästi tehty korkeilla tuotantoarvoilla aina erikoista alkudemoa sekä monipuolisia taustamusiikkeja myöden. Autoja on todella paljon (pelin laskukaavalla jopa yli tuhat!) ja mukana on ihan kiitettävästi ei-japanilaisiakin autoja. Itselleni ainakin tarjonta on vähintäänkin riittävää.

Kauan odotettu GT5

Se ennalta kaikkein jännittävin, eli ajaminen ja ajotuntuma, tuntuu ihan hyvältä. Asia pelotti etukäteen hieman, sillä en oikein tykännyt Gran Turismo 5: Prologuen tönköstä ajotuntumasta. Ajaminen vaatii kuitenkin totuttelua, ja kuten pari ensimmäistä videotani kertovat, ei ajaminen ole ihan helppoa. Varsinkin sateella ja lumessa tuntuma on aivan eri, mikä on hyvä asia. Ajamisessa on silti imua ja siihen pitää ehdottomasti saada lisää tuntumaa tulevina päivinä. Playseatissa istuen ajamisen tuntuma nousee tietenkin vielä potenssiin kolme.

Uusista hypetetyistä ominaisuuksista Playstation Eye -kameran kautta toteutettu head-tracking on kyllä melkoinen turhake, sillä se ei toimi kovin kaksisesti. Ajamisen aikana sen toimintaa ei oikein edes huomaa. Peli tukee myös 3D-televisioita, mikä kuulostaa erittäin kiintoisalta. Itse en sellaista vielä hetkeen hanki, mutta pitää käydä toteamassa 3D:n toimivuus pelissä vaikka Media Marktilla joku päivä.

Valitettavasti muutamasta ottamastani videosta ei näin hämärään vuodenaikaan tullut kovin hyviä, mutta lisään ne nyt kuitenkin tähän kertomaan hieman pelifiiliksestä.

Kisoja pimeällä ja valoisalla

(Yhteensä 242 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Yksi ajatus artikkelista “Gran Turismo 5 on täällä!”

  1. Niinhän siinä sitten kävi, että Gran Turismo 5 osoittautui täysin yli-hypetetyksi peliksi. Ei se huono peli ole ja pelasin sitä tuona talvena (ja sen jälkeenkin) muutama sata tuntia.

    Pelin suurin vika on kuitenkin, että tuotantotiimi on keskittynyt viilaamaan muutamia asioita ja unohtanut monta paljon merkityksellisempää täysin puolitiehen. Törmäykset ovat aivan voimattomia, vauriomallinnusta ei ole, vauhdin tuntu on heikkoa aivan nopeimpia autoja lukuunottamatta, valikkojen lataus on päivitystenkin jälkeen hidasta ja päivitykset ovat kooltaan järkälemäisiä.

    Vaikka GT5 olikin pettymys, pitää nyt katsoa miten sitä suhtautuu GT6:seen, kun se joskus muutaman vuoden päästä ehkä ilmestyy. Jos kuutosversio ei onnistu vakuuttamaan, lienee edessä siirtyminen kilpailevaan Forza-leiriin. Harmi vaan, että Logitech G27 ei toimi ainakaan nykyisen Xboxin kanssa. 😐

     

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.