Taistelu Kanadan kahvila herruudesta

Tim Hortons on kanadalainen instituutio ja Kanadan ”virallinen” kahvila. Jääkiekkoilijan Tim Hortonin ja liikemies Jim Charaden vuonna 1964 Ontariossa perustama kahvilaketju on kasvanut puolessa vuosisadassa Kanadan suurimmaksi ja sen lonkerot yltävät joka niemeen ja notkelmaan. Leivonnaisia ja monenlaista pientä pikkunälkään myyvä, sekä tietenkin kahvia tarjoava Tim Hortons on selkeä markkinajohtaja kaikissa näissä segmenteissä. Leivonnaisissa ketjulla on peräti kolmen neljänneksen markkinaosuus ja pikaruokamarkkinoista ketju hallitsee noin neljännestä. Yleisimmin ketjuun yhditettävillä kahvimarkkinoilla ketjun markkinaosuus on Kanadassa 62% luokkaa, mikä on huima lukema, sillä toiseksi yltävällä seattlelaisella Starbucks ketjulla lukema jää vain 7% tienoille.

Vaikka Kanada onkin käytännössä kokonaan Tim Hortonsiin päin kallellaan, on Vancouver poikkeuksellinen alue. Täällä nimittäin amerikkalainen Starbucks hallitsee kahvimarkkinoita, ainakin kahviloiden määrällä laskettuna. Asia käy ilmi kartasta, johon bloggaaja William Wolfe-Wylie kasasi kummankin ketjun kaikki Kanadassa sijaitsevat kahvilat. Vihreä väri tarkoittaa Starbucksin tiuhemmin täplittämää aluetta ja punainen Timpan hallitsemaa. Yhteensä Kanadassa on noin 3500 Tim Hortonsia ja noin 1200 Starbucksia. Maailmanlaajuisesti Timppoja on reilut 4200 ja Starbuckseja peräti 18 000 kappaletta. Suomeenkin Starbucks levisi viimein viime vuonna, avaten kaksi kahvilaa Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Kilpailijat Timppa ja Bucksi

Yksi selitys Vancouverin poikkeuksellisen voimakkaasta kallistumiselle Starbucksin puolelle lienee se, että Starbucksin konsepti on enemmän kaupunkikeskustoihin painottunut, kun Tim Hortons on lähiöiden ja tienvarsien drive-thru kahvila. Ketjujen konseptit ovat myös erilaiset, sillä Timppa tarjoaa enemmän perinteistä kahvia leivosten kera, kun taasen Starbucks on erikoiskahveihin erikoistunut ketju. Timppa onkin Kanadan virallinen donitsikauppa, sillä jostain kumman syystä amerikkalainen Dunkin’ Donuts ei ole rantautunut Kanadan puolelle kuin Montrealiin. Se on harmi, sillä Berliinissä ”dunkkinit” olivat mitä suurinta herkkua. Positiivisena uutisena jäätelöä ja herkkuja myyvä amerikkalainen Cold Stone Creamery tuli viime vuonna rajan yli Kanadan puolelle, missä sen toimipisteet ovat sijoittuneet Timppojen yhteyteen. Se on ainakin meillä yksi hyvä syy käydä juuri Tim Hortonsissa.

Vaikka ylikansalliset Starbucks ja Tim Hortons hallitsevatkin paikallisia kahvimarkkinoita, löytyy Kanadasta myös monia paikallisia ketjuja. Blenz Coffee, Waves Coffee ja Caffe Artigiano ovat kaikki kolme vancouverisia kahvilaketjuja jotka ovat viime vuosina levittäytyneet voimakkaasti täällä länsirannikon alueella ja ovat ehdottomasti kokeilun arvoisia turistille. Käynti Starbucksissa on samanlainen kokemus kaikkialla maailmassa, mutta paikallisessa kahvilassa on jotain erityistä. Ja jos haluaa mennä vielä askeleen pidemmälle, voi Vancouverissa suositella trendikkään Gastownin alueella sijaitsevaa Revolver Coffeeta. Tämä pieni kahvila on ainoa jossa olen nähnyt kahviannoksen valmistettavan kuin laboratoriossa, tarkasti jokainen kahvin osa erikseen mitaten. Kokemus oli kiehtova jopa minulle, vaikken edes juo kahvia.

26.8.2014 päivitys:

Tim Hortons päätyi sitten tänään amerikkalaisen pikaruokaketju Burger Kingin käsiin.

(Yhteensä 532 lukukertaa, 4 lukijaa tänään)
 

Yksi ajatus artikkelista “Taistelu Kanadan kahvila herruudesta”

Vastaa käyttäjälle Klaus Johansson Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.