Uusi jättimäinen siltahanke julki

Tänä vuonna kokonaan valmistuva 10-kaistainen Port Mann Bridge menetti kuun alussa tittelinsä maailman leveimpänä siltana. Syyskuun 2. päivä avautunut uusi San Francisco-Oakland Bay Bridge kantaa myös kymmenen kaistaa, mutta on rakenteellisesti Port Mann Bridgeä joitakin metrejä leveämpi. Asialla ei tietenkään ole kovinkaan suurta merkitystä, sillä Port Mann Bridge on onnistunut poistamaan Vancouverin metropolialueen liikenteen pahimman pullonkaulan jo avajaispäivänään ja ajo sillan ylitse onkin nykyisin todella vaivaton kokemus.

Port Mann Bridge ei kuitenkaan ole kaupunkialueen ainoa pullonkaula, vaan asutuksen lisääntyminen Fraser Riverin eteläpuolella lisää jatkuvasti liikenteellisiä paineita kaikilla ylityspaikoilla. Huonoimpaan jamaan on jäänyt kaikkein läntisin ylitys (tai oikeammin alitus), vuonna 1959 valmistunut George Massey Tunnel. Nelikaistainen maantietunneli on pituudeltaan 629 metriä ja yhdistää toisiinsa Deltan ja Richmondin esikaupungit. Tunnelia käyttää myös suuri määrä Vancouveriin suuntautuvaa työmatkaliikennettä White Rockin ja Tsawwassenin alueilta, sekä eri puolilta Etelä-Surreytä. Tunneli toimii myös keskeisenä reittinä rahtiliikenteelle Deltan suuresta avovesisatama Deltaportista kaupunkiin.

Liikennemäärät ovat kuitenkin kasvaneet nopeassa tahdissa  ja arkipäivisin tunnelin läpi kulkee noin 95 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, mikä ylittää nelikaistaisen tunnelin välityskyvyn erityisesti ruuhka-aikoina. Tilannetta helpottamaan tunneliin on asennettu vuosituhannen alussa liikennevalot, joilla tunnelin kaistoja voidaan vaihtaa ruuhka-aikoina normaalista 2+2 kaistasta 3+1 kaistaan. Vaikka tällä voidaankin helpottaa liikenteen sujumista, yltävät jonot suuaukoilla silti kauas ja tilanne on vain pahenemaan päin.

Tunnelin liikennevirtaa nykyisin

50-luvulla rakennettu tunneli on tehty sen aikaisten normien mukaisesti, ilman kummoisiakaan seismisiä vaatimuksia ja nykyinen viranomaisarvio onkin, että suuren maanjäristyksen sattuessa tunneli saattaa romahtaa tai ainakin täyttyä kokonaan vedellä. Tunneli on rakennettu upottamalla suuria elementtejä joen pohjaan ja se sijaitsee 22 metrin syvyydessä. Syväys on kuitenkin liian pieni nykyaikaisen rahtiliikenteen vaatimuksille ja niinpä tunneli estääkin suurempien laivojen uittamisen ylös Fraser Riveriä.

Tunnelin korvaaminen sai vauhtia kevään provinssivaaleissa, jossa Liberaalipuolue otti sen yhdeksi vaaliteemakseen. Aihe kuitenkin painui vaalien jälkeen pois julkisuudesta, kunnes nyt perjantaina provinssin pääministeri Christy Clark toi julkisuuteen suunnitelman tunnelin korvaamisesta uudella sillalla, jonka rakentamisen on tarkoitus alkaa vuonna 2017.

Havainnevideo uudesta jättisillasta

Vaikka tarkat suunnitelmat uudesta sillasta vielä puuttuvatkin, näyttää kuitenkin selvältä että poliittinen tahto on poistaa George Massey Tunnelin pullonkaula 2020-luvun alussa. Hanke tulee kuitenkin olemaan massiivinen, sillä sillan pitää olla hyvin korkea, minkä lisäksi siitä suunnitellaan peräti 10-kaistaista. Tämä on toki järkevää, sillä noin miljardin hintaista hanketta ei tule mitoittaa tämän päivän tarpeelle (johon voisi riittää 6-kaistainenkin ratkaisu) vaan seuraavan 50 vuoden tarpeen mukaan. Tuolloin kaupunkialueella asuu reilusti yli miljoona ihmistä enemmän, joista yli puolet asettautunee asumaan juuri Fraser Riverin eteläpuolelle.

10 uutta kaistaa yli Fraser Riverin

Jälkiviisaana voi tietenkin harmitella, ettei 50-luvulla päädytty rakentamaan alunperin suunnitelmissa ollutta 6-kaistaista tunnelia. Kahdelle lisäkaistalle olisi tullut tuolloin lisähintaa vain joitain satojatuhansia, mikä olisi ollut mitätön summa 25 miljoonaa dollaria kustantaneessa projektissa. Tarvetta ei kaiketi vain tuolloin nähty, sillä tuohon aikaan joen eteläpuolella oli vain peltoa (kuten siellä vieläkin on). :roll:

George Massey Tunnel rakenteilla ja valmiina

Kuten arvata saattoi, aiheutti suunnitelman julkistus sekä kiitosta että kauhistuneita kommentteja. Liikenne on ikuinen kuuma aihe Vancouverin alueella ja autoliikenteelle tehtävät investoinnit nähdään monesti olevan pois julkisen liikenteen investoinneista ja esimerkiksi Skytrain-verkoston laajentamisesta. Vaikka kaikki ovatkin samaa mieltä nykyisen tunnelin ruuhkien haitallisuudesta, nähdään autoliikenteen edistäminen kuitenkin haitallisena trendinä.

Vaikka uusi silta tuleekin sujuvoittamaan autoliikennettä ja täten myös lisäämään sitä, on enemmän kuin todennäköistä, että sillasta tulee Port Mann Bridgen tapaan maksullinen, mikä ehkä hieman hillinnee autoiluhaluja. Liikenteen lisääntymiselle ei kuitenkaan voi mitään voimakkaasti kasvavalla metropolialueella, joten tarpeellinen tämä suurhanke on, vaikka tarpeellisten hankkeiden prioriteettijärjestyksestä erilaisia mielipiteitä onkin. :idea:

En tiedä tulenko itse koskaan näkemään ehkä noin 7-8 vuoden päästä valmistuvaa uutta siltaa, mutta siitä huolimatta olen positiisesti yllättynyt rohkeasta ehdotuksesta ja toivon sen liikkuvan eteenpäin nopealla aikataululla. Vaikka nykyisen tunnelin luona tuleekin liikuttua erittäin harvoin ruuhka-aikaan, on siellä saanut välillä jonottaa viikonloppuisinkin, joten jokin ratkaisu asiaan on saatava ja uusi silta vaikuttaa parhaimmalta ratkaisulta.

(Visited 104 times, 1 visits today)
 

Yksi ajatus artikkelista “Uusi jättimäinen siltahanke julki”

  1. Uutiset tältä viikolta kertovat että uuden sillan rahoituksesta oltaisiin päästy sopuun ja silta tullaan todellakin rakentamaan 10-kaistaisena jättiläisenä. Rakentamisen aloituksesta ei ole vielä varmuutta, mutta näyttää varmalta että vuosikymmenen loppuun mennessä nykyinen kuolemanloukku tunneli on korvattu modernilla sillalla. :-)

     

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.