Pari kokemusta suunnitellusta vanhenemisesta

Yksi typerimpiä nykyajan ilmiöitä on kyllä planned obsolescence eli suunniteltu vanheneminen. Perinteisiä esimerkkejä ilmiöstä ovat käyttöiältään rajoitetut hehkulamput ja tulostimet. Olen siis kyllä tiennyt ilmiöstä aiemminkin, mutta silti viimeaikaiset kaksi kokemustani saivat sappeni kiehahtamaan asian typeryydestä… 😡

Kylpyhuoneessamme on kuusi valoa peilien ympärillä, jotka ovat mallia pitkula hehkulamppu. Noin puoli vuotta sitten lamput alkoivat sammua yksi kerrallaan, joten päätin ostaa pihinä tilalle muutaman dollarin hintaisia General Electricin hehkulamppuja. Ei mennyt kuin kaksi kuukautta eli alle 200 tuntia kun lamput alkoivat jälleen palaa, yksi kerrallaan ja täsmälleen samassa järjestyksessä kun ne oli vaihdettukin! Päätin kyllä kokemuksen jälkeen, etten osta enää koskaan amerikkalaisen GE:n lamppuja ja sittemmin ostamani Philipsin hehkulamput ovatkin palaneet moitteettomasti. En kuitenkaan elätä liian suuria toiveita ja voi olla, että kaksinkertaisella hinnalla sai vain kaksinkertaisen käyttöiän. Asiaa on vielä liian vaikea arvioida, mutta aika näyttää. 🙄

Toinen tapaus oli viime kesänä ostamani Brotherin monitoimi lasertulostin. Laite toimi aluksi moitteettomasti, mutta vain noin 250 sivun ❗ tulostuksen jälkeen tulostin alkoi valittaa alhaista musteen tasoa ja suositteli mustekasetin vaihtoa. Laite tulosti edelleen aivan hyvin, joten jätin viestin huomiotta. Kuitenkin noin 150 sivua myöhemmin eli vain 400 sivun tulostuksen jälkeen ❗ laite päätti lopettaa tulostamisen kokonaan ennen kuin mustekasetti vaihdetaan. Tulostusmäärät tuntuivat minusta naurettavan pieneltä, että päätin katsoa netistä mistä moinen voisi johtua. Taustalla oli mikäpä muukaan kuin planned obsolescence ja härskisti tulostin on tarkoituksella ohjelmoitu lopettamaan toimintansa noin 400 tulostuksen jälkeen – täysin ilman mitään yhteyttä musteen määrään! Onneksi netistä löytyi jonkinlainen yrityksen tuotekehityksen sisäinen näppäinyhdistelmä, jolla tulostimen laskurin sai nollattua ja tulostus jatkui jälleen aivan moitteetta.

On käsittämätöntä, että yritykset voivat tehdä tällaista aivan tietoisesti ja ilman minkäänlaisia seuraamuksia. Luulisi jonkun kuluttajasuojavaltuutetun puuttuvat tällaiseen ympäristöäkin tavattomasti kuormittavaan päivänselvään kuluttajan petokseen. Mitään muutahan tällainen suunniteltu teko ei ole kuin petos. 👿

Asiaa vastaan on kuitenkin melko vaikea puuttua muuta kuin ostoskäyttäytymisellään. Valitettavasti epäilenpä vain, että kaikki tulostinvalmistajat lienevät yhtä mätiä, joten yhden merkin boikotointi ei taida auttaa mitään. Minusta tulostimen tapaus on huomattavasti räikeämpi petos, sillä siinä laite on tarkoituksella tehty lopettamaan toimintansa keksityllä hetkellä, kun taasen hehkulamppujen tapauksessa taustalla ei ole laskuria ja softaa, vaan pelkästään tuhottoman huonolaatuiset materiaalit. Kumpikin tapaus kuitenkin kertoo, miten onnetonta kertakäyttöelämää elämme. 🙁

(Yhteensä 402 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Yksi ajatus artikkelista “Pari kokemusta suunnitellusta vanhenemisesta”

  1. Eli kun oma tulostimesi seuraavan kerran valittaa alhaista musteen tasoa, suosittelen todellakin hakemaan tulostimen mallinumerolla netistä. Voi hyvinkin olla, että muste ei todellakaan ole lopussa ja saat kierrettyä huijauksen muutamalla napin painalluksella. 💡

     

Vastaa käyttäjälle Klaus Johansson Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.