Tim Hortons Burger Kingin käsiin

Eilen maanantaina meni monella kanadalaisella aamukahvi väärän kurkkuun, kun amerikkalainen talouslehti Wall Street Journal julkaisi tiedon, että amerikkalainen pikaruokalaketju Burger King on aikomuksissa ostaa kanadalainen ikoni ja kahvilaketju Tim Hortons. Tänään tiistaina uutinen sai lopullisen vahvistuksen, kun Burger King vahvisti tiedotteessa maksavansa kaupassa Tim Hortonsista huikeat 12,5 miljardia dollaria.

Kaupan tuloksena syntyy pikaruokajättiläinen, joka on McDonald’sin ja Starbucksin jälkeen maailman kolmanneksi suurin ravitsemusketju. Kahdella yhtiöllä on yhteensä noin 18 000 ravintolaa arviolta sadassa maassa ja niiden vuosittainen myynti on noin 23 miljardia dollaria. Tim Hortonsin osuus ravintoloista on 4546 kappaletta, joista noin 3700 sijaitsee Kanadassa ja loput 800 Amerikan puolella. Kanadassa ”Timppa” on ollut vuosikausia de facto kahvila ja hallinnut suvereenisti paikallisia kahvimarkkinoita. Ainoastaan täällä Vancouverissa Starbucks on pysynyt hieman voitolla Timpasta.

Pikaruoan jättiläiset

Kaupan julkistusta on seurannut suuri mediamylläkkä Kanadassa, jota voi verrata vuoden takaisiin uutisiin Nokian matkapuhelimien myynnistä Microsoftille. Tim Hortons on nimittäin ollut samalla tavalla kanadalainen ikoni ja kansallinen ylpeyden aihe. Kanadalainen Tim Hortons ei ole kuitenkaan ollut aina, sillä vuonna 1996 tämä kanadalaisen jääkiekkoilijan vuonna 1964 perustama kahvilaketju myytiin toiselle amerikkalaiselle pikaruokaketjulle, Wendy’sille. Tuolloin myös pääkonttori muutti rajan eteläpuolelle Delawaren osavaltioon, kunnes vuonna 2005 Wendy’s päätti myydä Timpan edelleen sijoitusmarkkinoille. Jälleen itsenäistynyt yritys muutti kaupan myötä pääkonttorinsa takaisin Kanadaan, Oakvillen kaupunkiin Ontarioon.

Timbits mini-donitsit ovat legenda

Nyt tapahtuvan kaupan myötä pääkonttoriruljanssi tapahtuu päinvastaiseen suuntaan, sillä paraikaa Miamissa pääkonttoriaan pitävä Burger King muuttaa yllättäen pääkonttorinsa Kanadaan. Tämä tapahtuu kuitenkin vain paperilla, sillä johtoporras (ja jatkossa myös Tim Hortonsin ylin johto) pysyy tiukasti Floridassa. Syyksi on mediassa veikattu suuryritysten verokikkailua, sillä Kanadan yritysveroprosentti on 26%, mikä on huomattavasti alempi kuin Yhdysvaltojen 35% (kummatkin lukemat ovat enemmän kuin Suomen nykyinen 20%). Yritykset itse kiistävät tämän olevan kaupan syynä ja sanovat nykyisen verosuunnittelunsa jälkeisten veroprosenttien olevan jo nyt suunnilleen samat noin 27%. Se ei kuitenkaan poista oletusta, että muuton takana on jonkinlaista verovilunkia, tällä kertaa vain Kanadan eduksi. 😕

Yhtiöiden tunnuslukemia

Verosuunnittelu ei kuitenkaan ole ainoa syy kaupalle, vaan pääasiallinen syy on molempien ketjujen hankala markkinatilanne omien vahvuusalueidensa ulkopuolella. Vaikka Kanadassa Tim Hortons onkin de facto kahvin tarjoaja 62% markkinaosuudella, ovat sen Amerikan bisnekset ole kuitenkaan sujuneet yhtä hyvin. Nyt tapahtuva kauppa mahdollistaakin Timpan laajentumisen Burger Kingin peesissä tuhansiin uusiin paikkoihin ja mahdollisesti kymmeniin uusiin maihin. Burger King saa kaupasta puolestaan suositun kahvilabrändin, jota se tarvitsee taistelussa McDonald’sin hyvin menestynyttä McCafe brändiä sekä Starbucksia vastaan. Tim Hortonsin donitsit sekä aamiaisleivät ovat myös puolestaan omiaan kilpailussa Dunkin’ Donutsia vastaan.

Tim Hortonin ”double double” on monen kanadalaisen jokapäiväinen herätys

Kauppa  aiheuttaa kuitenkin ymmärrettävästi paljon tunteisiin perustuvaa keskustelua täällä Kanadassa, kuten Nokian kauppa teki aikanaan Suomessa. Pitkällä ajanjaksolla kauppa voi kuitenkin olla erittäin hyvä Tim Hortonin ilosanoman levittämiseksi ympäri maailmaa. Ei olekaan mitenkään poissuljettua, että nyt 20 vuoden jälkeen Suomeen paluuta tekevä Burger King tuo vielä jonain päivänä Timpat myös Suomen kamaralle. 🙂

(Yhteensä 923 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.