Pääsiäispyöräily Crescent Beachilla

Tasan kuukausi sitten täällä länsirannikolla vietettiin pääsiäistä kauniin aurinkoisessa säässä. Päätimmekin Niinan kanssa lähteä launtaiaamuna pyöräilemään Yhdysvaltojen rajan pinnassa sijaitsevassa White Rockissa. Alue ei ole meille kovin tuttua ja olemme käyneet alueella vain kerran aiemmin vuonna 2013. Tuolloin kävimme siellä vieraidemme kanssa katsomassa White Rockin keskustassa sijaitsevaa rantapromenaadia ja sekä Kanadan pisintä laituria.

Jätimme automme Elgin Heritage Parkin parkkipaikalle, jossa nousimme pyöriemme selkään. Pieni puisto sijaitsee Nicomekl Riverin varressa ja sen yhteydessä sijaitsee myös pieni venesatama. White Rockin alueella ranta on erittäin matala ja aamupäivän laskuveden aikaan veneet makaavatkin melkein kuivalla maalla ennen nousuveden paluuta jälleen illalla.

Laskuveden hylkäämiä veneitä

Puiston kierrettyämme otimme suunnaksi Crescent Beachin pienen taajaman pienen niemen nokassa. Valitettavasti rannassa ei kulje pyörätietä, joten matka puistolta taajamaan on taitettava maantien vartta pitkin. Liikenne on kuitenkin kevyttä ja saimmekin ihmetellä rauhassa metsän keskelle nousseita uusia huviloita.

Pieni polku Nicomekl Riverin vierellä

Crescent Beach on pieni kyläyhteisö meren äärellä, jonne johtaa vain yksi tie. Tien katkaisee monta kertaa päivässä pitkät tavarajunat, jotka rymistelevät White Rockin halki matkallaan etelään. Mekin jouduimme odottamaan tienposkessa tovin, kun lähes sadan vaunun mittainen tavarajuna kolisteli tien poikki. Junan mentyä menojaan pääsimme viimein rantaan.

Rantatontteja Crescent Beachissa

Crescent Beachin rannassa kulkee hieman Richmondin West Dyke Trailia muistuttava rantaraitti, joka on kauniina lauantaina ulkoilijoiden täyttämä. Pyöräilimme ensiksi niemen kärjessä sijaitsevan pienen puiston luokse, mihin on rakennettu pieni laituri. Rannassa lapset lennättivät leijaa laskuveden paljastamalla merenpohjalla, taustallaan vastarannalla sijaitseva Point Robersin niemi, joka on osa Yhdysvaltoja.

Mukava rantaraitti

Vastarannalla sijaitsee Point Robertsin niemi

Kello läheni jo puoltapäivää, joten hakeuduimme lähellä sijaitsevan ravintolan terassille nauttimaan Fish and Chipsit. Alueella on lukuisia ravintoloita, jotka tarjoavat kaikki erilaisia merenantimia. Paikalle saapuukin erityisesti kesäviikonloppuisin paljon väkeä sisämaasta nauttimaan raikkaasta meri-ilmasta ja hyvästä ruoasta.

Hyvä lounaspaikka

Lounaan syötyämme lähdimme palaamaan samaa reittiä takaisin autolle. Pyöräretkellemme tuli mittaa vain 9 kilometriä, mutta reitti oli silti mukava ja tarjosi meille aiemmin tuntemattomia maisemia. Crescent Beachille tuleekin varmasti palattua toistekin, varmaankin vieraiden kanssa nauttimaan kauniista merimaisemista hyvän ruoan kera. 🙂

(Yhteensä 210 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)