Port Mann Bridgen projekti valmis

Uutta 10-kaistaista, maailman toiseksi leveintä autosiltaa Port Mann Bridgeä on voinut ajaa jo kolmen vuoden ajan, mutta itse projekti on jatkunut edelleen erilaisten viimeistelytöiden merkeissä ja esimerkiksi vasta nyt kesällä avautui sillan yli kulkeva uusi pyörätie. Tuolloinkin työn alla oli edelleen vanhan 5-kaistaisen sillan hidas ja haastava purkutyö, joka on nyt myös viimein saatu loppuun. Tämän kunniaksi käväisimme katsomassa miltä uusi suursilta oikein näyttääkään ilman vanhaa siltaa taustallaan.

Valmis Port Mann Bridge

Keli oli pilvinen, mutta uusi silta näyttäytyi silti kaikessa kaikessa loistossaan. Tai ehkä paremmin ilmaistuna komeudessaan, sillä harmillista kyllä, uutta siltaa ei ole valaistu pimeällä laisinkaan, kahden tukitolpan nokassa loistavia huomiovaloja lukuunottamatta. Ensimmäistä kertaa meille tarjoutui myös nähdä sillan pohjoispään alus kokonaisuudessaan, kun työmaa-aitaukset oli vihdoinkin poistettu. Alueella on edelleen rakenteilla Fraser Riverin alittava vesiputki, joka on keskeinen osa voimakkaasti kasvavan eteläpuolen vesihuollon turvaamiseksi.

Sillan alapuolella

Sillan suuri pääjänne

Projektin valmistumisen myötä myös sillan kaistajärjestelyt ovat nyt saavuttaneet lopullisen muotonsa, joskin ne vaativat vielä autoilijoilta pientä tottumista. Sillan kymmenen kaistaa on erotettu 2+3+3+2 malliseen konfiguraatioon eli läpiajoliikenteelle on eristetty kolme kaistaa suuntaansa sillan yli (joista yksi joukkoliikennekaista) ja Surreyn ja Coquitlamin väliselle paikallisliikenteelle yhteensä neljä kaistaa. Opasteet ovat kuitenkin selkeät ja oikeille kaistoille on helppo löytää. Kaistajärjestely on helpointa nähdä läheiseltä kukkulalta, jolta alapuoleiset kuvat on otettu loppukesästä.

Lopulliset kaistajärjestelyt tulivat voimaan kesällä

Toista miljardia dollaria maksanut siltahanke on nyt siis päätöksessään ja se todellakin poisti aamuliikenteen aiemmat ruuhkat. Kolareiden sattuessa silta saattaa edelleenkin ruuhkautua ajoittain, sillä aamuruuhkan aikaan liikennemäärät Highway 1:lla ovat suuria. Kuitenkin liikennemäärät ovat ainakin tähän saakka laahanneet hieman ennusteiden perässä, sillä pihit ihmiset tungeksivat mielummin ilmaisten Pattullo Bridgen sekä Alex Fraser Bridgen kautta, jotka ovatkin nykyisin pahoin ruuhkautuneet. Ratkaisu ongelmaan voi olla lopulta kaikkien siltojen muuttaminen maksulliseksi, ainakin siihen saakka että suurhanke on maksanut itsensä takaisin.

Silta Surreyn puolelta

Käväisimme samalla reissulla myös sillan eteläpuolella Surreyssä, josta silta näkyy hyvin Invergarry Parkin luota. Tämä pieni puisto oli meille ennalta tuntematon ja yllätykseksemme sieltä löytyi sangen laaja maastopyöräilyrata. Harrastajien rakentama rata oli viikonloppuna kovassa käytössä, joskaan kameralle ei ikuistunut yhtään pyöräilijää.

Maastopyöräilyrata


Radan kumpareita

Puistoa kiertäessämme seurueemme naispuoleinen osasto etsi puistosta myös geokätköjä, joita metsän siimeksestä muutama löytyikin. Kaiken kaikkiaan meillä oli mukava pieni retki raikkaassa ulkoilmassa.

Tytöt geokätköilemässä

(Yhteensä 274 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.