Uusi George Massey Bridge tulee

Vuonna 2013 ensi kertaa esitelty jättihanke uudesta George Massey Bridgestä yli Fraser Riverin sai tällä viikolla taakseen konkreettisen suunnitelman. Hankkeelle aina suopeana ollut provinssihallitus on kuitenkin jo pitkään julistanut projektin olevan varma nakki ja nykyisen tunnelin liepeille pystytettiinkin heti ensiesittelyn jälkeen kyltit, jotka julistavat rakentamisen alkavan vuonna 2017. Vasta nyt tälle lupaukselle on kuitenkin aiempaa enemmän katetta.

Auki on kuitenkin vielä edelleenkin paljon yksityiskohtia, joista ei lainkaan pienimpänä koko hankkeen rahoitus. Itse asiassa hankkeelle ei ollut ennen tätä viikkoa edes hintalappua, joskin nyt hintahaarukka on lisäsuunnitelmien jälkeen tarkentunut. Ja se on valtava: 3,5 miljardia dollaria. Kyse onkin saman kokoluokan infraprojektista kuin tänä vuonna valmistuneessa Gateway Programmissa, jonka osia sekä South Fraser Perimeter Road että uusi Port Mann Bridge olivat.

Uusi suursilta

Valtavan hinnan syy on hankkeen massiivisuudessa, sillä suunnitelmat ovat todella suuret. Itse silta tulee olemaan vain yksi osa jättimäistä parannusprojektia, mutta siitä tulee valtavan kokoinen. Uuden sillan pituudeksi tulee 3,3 kilometriä, mikä on huomattavasti enemmän kuin itse joki jonka se ylittää. Sillan alituskorkeudeksi suunnitellaan 57 metriä, mikä vaatii pitkän lähestymisen jotta sillalle noususta ei jouduta tekemään liian jyrkkää. Sillasta tuleekin korkea ja sen neljä pylonia tulevat kohoamaan peräti 210 metrin korkeuteen, mikä on 50 metriä enemmän kuin jo itsessään valtavat Port Mann Bridgen kaksi pylonia. :o

Tunnelin linjaus joen pohjassa

Aina sillan ensiesittelystä saakka kaikkein kiistellyintä on ollut sille tulevien kaistojen lukumäärä. Uuden suunnitelman mukaan kaistojen määräksi tulee alunperinkin visioidut kymmenen ja ne tullaan jakamaan seuraavasti: joukkoliikennekaista, kolme läpikulkuliikenteen kaistaa sekä yksi kiipeämiskaista kuorma-autoille. Näistä viimeisin on kenties tärkein kaista, sillä joen eteläpuolella sijaitsevalta Roberts Bankin suurelta rahtisatamalta tulevan kuorma-autoliikenteen ennustetaan muodostavan merkittävän osa sillan liikenteestä. Nykyisin kaikki vaarallisten aineiden kuljetukset ovat kiellettyjä käyttämästä jo itsessään vaaralliseksi luokiteltua tunnelia ja liikenne suuntaa ruuhkaisen ja jyrkän kuusikaistaisen Alex Fraser Bridgen ylitse, pahentaen kyseisen sillan ruuhkaa.

Kymmenen kaistaa yli Fraser Riverin

Silta on kuitenkin vain yksi osa projektia, sillä siihen kuuluu myös Vancouverista Yhdysvaltojen rajalle johtavan tärkeän Highway 99:n leventäminen nelikaistaisesta kahdeksankaistaiseksi noin 24 kilometrin matkalta. Projektin valmistuttua uutta leveää moottoritietä voikin ajaa Vancouverin ja Richmondin yhdistävältä Oak Street Bridgeltä aina Etelä-Deltassa sijaitsevan Highway 91:n risteykseen saakka. Tämä tulee nopeuttamaan työmatkaliikennettä arviolta 35 minuuttia suuntaansa, mikä on huomattava ajansäästö. Tietä pitkin tulee myös sujahtamaan uusi suora bussilinja, joka yhdistyy uusien bussiterminaalien sekä ramppien kautta Skytrain-järjestelmään Richmondissa sijaitsevan Bridgeportin aseman luona.

Vaikka hankkeen kokonaishinta onkin nyt julki, on sen jakautuminen eri hallitotasojen välillä vielä epäselvää. Selvää on kuitenkin, että uudesta sillasta tulee Port Mann Bridgen tapaan tullisilta, jonka ylittäminen tulee maksamaan 3-4 dollaria. Tullit ovat kuitenkin arka asia ja saavat edelleen jotkin pihit ihmiset välttämään jopa Port Mann Bridgeä. Onkin oletettavaa että ruuhkat tulevat uuden sillan myötä pahenemaan ilmaisena pysyvällä Alex Fraser Bridgellä, joka on jo nykyisin pahasti ruuhkautunut. Uusia ruuhkasumppuja ilmestynee myös Vancouveriin johtaville Oak Street Bridgelle sekä Knight Street Bridgelle, joskin uuden sillan yli suuntaavasta liikenteestä 60% arvioidaan suuntaavan Richmondiin, jonne uusi silta johtaa.

Kiistaa tulee aiheuttamaan myös jättimäisen summan upottaminen autoilua tukevaan hankkeeseen, sillä historia on opettanut että autoruuhkia on mahdotonta rakentaa pois ja lisäkaistat vain lisäävät autoilua. Näin varmaan tulee myös olemaan, mutta tätä kasvua voidaan kuitenkin säädellä tullimaksua lisäämällä. Itse tunnelihan pitää joka tapauksessa korvata, sillä sen on todettu olevan hengenvaarallinen suuren maanjäristyksen sattuessa ja yli 60-vuotias tunneli on muutenkin pahasti vanhanaikainen. Silta on myös ainoa ratkaisu uuden tunnelin sijaan, sillä joen pohjaan upotettu tunneli ei mahdollista tarpeeksi suurten alusten purjehtia ylös Fraser Riveriä.

Vanhaksi käynyt tunneli

Itse olen uuden sillan kannalla ja iloinen siitä, että sen kanssa näytetään päätyvän 10-kaistaiseen vaihtoehtoon. Se on paljon parempi investointi tulevaisuuteen, jossa kaupunkialueen koko tulee kasvamaan miljoonalla uudella asukkaalla. Näin suuri väestönlisäys tulee vaatimaan sekä julkista liikennettä että myös autoliikennettä tukevia suurhankkeita. Itse tulenkin maksamaan ilolla ruuhkattomasta sillasta nykyisen tunnelin sijaan, jos vielä asumme Vancouverissa kun silta suunnitelmien mukaan valmistuu vuonna 2022. :-)

(Visited 160 times, 1 visits today)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.