Uusi halpalentoyhtiö Kanadan taivaalle

Kanada ja Yhdysvallat ovat molemmat pitkien etäisyyksien maita, mikä suosii lentomatkustamista. Vaikka lentoyhteydet kaupunkien välillä ovatkin tiheät ja koneella pääsee aina pieniinkin kyliin, on lentäminen Pohjois-Amerikassa kuitenkin sangen kallista puuhaa, ainakin Euroopan halpalentoyhtiöiden hintoihin tottuneelle. Kun Euroopassa voi matkustaa suurkaupunkien kakkoskenttien välillä parhaimmillaan vain joillain kympeillä, ei Pohjois-Amerikassa pääse alle satasella vielä mihinkään. Suurin osa lennoista maksaa kolminumeroisen summan ja länsi- ja itärannikon välillä lentäminen rokottaa lompakkoa yleensä 500 dollarista ylöspäin.

Tilanne on hieman parempi Yhdysvaltojen puolella, jossa operoi puolenkymmentä maanlaajuista halpalentoyhtiönä profiloituvaa yhtiötä, joista suurin on maailmankin suurimpana halpalentoyhtiönä tunnettu Southwest Airlines. Valitettavasti amerikkalaiset halpalentoyhtiöt ovat kuitenkin keskittyneet lähinnä kotimaan liikenteeseen, sekä aurinkomatkoihin Karibialle sekä Meksikoon, eikä niistä yksikään lennä tällä hetkellä tänne Kanadaan.

Kanadassa kotimaan lentoliikenne onkin hyvin pitkälti kahden suuren operaattorin, Air Canadan sekä WestJetin, varassa ja lentojen hinnat sen mukaiset. Näistä jälkimmäinen aloitti lentämisen vuonna 1996 alunperin halpalentokonseptin mukaisesti, mutta on sittemmin muuttanut konseptiaan (ja siten myös hinnoitteluaan) perinteisemmän lentoyhtiön suuntaan, laajentaen toimintaansa nyt myös mantereen ulkopuolelle. Niinpä Kanadassa ei ole tällä hetkellä yhtäkään todellista halpalentoyhtiötä, sillä muut täällä toimivat yhtiöt harjoittavat vain lyhyitä charter-lentoja. :|

Air Canadan uusi Dreamliner

Kanadalaisia halpalentoyhtiöitä on kuitenkin ollut aiemmin ja kuuluisimpia konkurssiin ajautuneita yhtiöitä ovat edesmennyt Greyhound Air sekä kaukomatkojakin lentänyt Canada 3000. Tuuliselle estraadille yrittää kuitenkin aina välillä uusia yhtiöitä ja pisimmällä on nyt ensi kuussa lennot aloittava uusi winnipegiläinen lentoyhtiö NewLeaf. Viime viikolla suuren mediahuomion kautta lanseerattu yhtiö lentää aluksi seitsemän kanadalaisen lentokentän väliä yhteen kolmella vuokratulla Boeing 737 -koneella. British Columbiassa kenttiä ovat Abbotsford ja Kelowna, joista jälkimmäinen on nimetty yhtiön yhdeksi keskuskentäksi.

Uusin yrittäjä turbulentilla alalla

Uusi lentoyhtiö lupaa, kuten kaikki aiemmatkin, halvempia hintoja ja päällepäin 89 dollarista alkavat yhdensuuntaiset lennot kuulostavatkin hyvältä uutiselta. Hinta tosin käsittää vain ja ainoastaan istuimen, sillä jopa vedestä sekä käsimatkatavaroista joutuu maksamaan lisämaksun, monen muun pikkumaksun lisäksi. Niistäkin huolimatta hinta jää silti huomattavasti Air Canadaa ja WestJettiä halvemmaksi, joten on mahdollista että uusi tulokas löytää jonkinlaisen markkinaraon.

Vancouverista käsin 70 kilometrin automatkan päässä sijaitseva Abbotsfordin lentokenttä ei ole kuitenkaan kovin kätevä, tosin kovasti kasvavasta Surreystä etäisyyttä kertyy vain 40 kilometriä. Ongelmallisempi on kuitenkin ainakin alkuun vain muutama viikottainen lento kultakin kentältä, mikä tarkoittaa kankeita ja enemmänkin yksisuuntaisena käteviä yhteyksiä. NewLeafilla on kuitenkin tarkoitus hankkia uusia koneita ja tihentää lentoja myöhemmässä vaiheessa, mutta uusien halpalentoyhtiöiden ongelmana on pysyä kannattavina sinne saakka. Uudelle tulokkaalle onkin syytä toivottaa onnea yrityksessä, johon niin moni aiempi on kaatunut. :idea:

NewLeafin reittikartta

Toinen lähellä julkaisua oleva halpalentoyhtiö on Canada Jetlines. Toteutuessaan uuden lentoyhtiön pääpaikka olisi Vancouverin kansainvälinen lentokenttä ja sen reittiverkosto kattaisi kotimaan lisäksi myös kohteita Yhdysvalloissa sekä Karibialla. Yhtiöstä ei kuitenkaan tiedetä vielä paljoakaan ja se on joutunut lykkäämää aloitustaan moneen otteeseen lupa-asioiden sekä rahoituksen vuoksi.

Mahdollinen uusi tulokas Canada Jetlines

Vaikka uusien lentoyhtiöiden kiitotie Kanadan taivaalle onkin turbulentti, ovat uudet tulokkaat silti hyvä asia kilpailun kannalta. Air Canadan ja WestJetin välillä on vain näennäinen hintakilpailu, joka ei käänny asiakkaiden eduksi. Ongelmassa on perimmiltään kyse Kanadan monia muita maita tiukemmasta sääntelystä, minkä vuoksi lentoyhtiöiden operointimaksut kanadalaisilta kentiltä ovat huomattavasti monia muita maita korkeammat. Tästä syystä amerikkalaiset halpalentoyhtiöt eivät ole saapuneet tänne Kanadaan, vaan operoivat lentoja rajakaupungeista, kuten Bellinghamista (Vancouver) sekä Buffalosta (Toronto).

Molemmissa maissa lainsäädäntö myös suojelee kotimaisia yhtiöitä ulkomaiselta kilpailulta ja ulkomaiset lentoyhtiöt saavat lentää Kanadaan sekä Yhdysvaltoihin vain kansainvälisiä lentoja. Ulkomaiset yhtiöt eivät siis voi suorittaa välilaskua esimerkiksi Los Angelesissa ja jatkaa siitä New Yorkiin tai Chicagoon, koska jälkimmäinen osuus olisi kotimaanlento. Joidenkin lentoyhtiöiden on kuitenkin mahdollista hyödyntää matkustajapotentiaalia Kanadan ja Yhdysvaltojen välillä, mikä luokitellaan kansainväliseksi lennoksi. Siksi esimerkiksi aasialaiset Cathay Pacific ja Philippine Airlines tekevät välilaskun Vancouverissa matkallaan New Yorkiin ja tarjoavat näin kanadalaisille enemmän kilpailua tällä suositulla reitillä. :o

Vancouverin kansainvälinen lentokenttä

Euroopan kaltainen kansallisten ilmatilojen täydellinen avaaminen vapaalle kilpailulle olisi ainoa keino saada hinnat laskemaan, mutta se saattaisi olla tuhoisaa monelle suurelle lentoyhtiölle, jotka työllistävät kymmeniätuhansia. Vaikka näitä pöhöttyneitä yhtiöitä tuskin tulisikaan ikävä, näkyisi niiden tuho monien pienten ja vähemmän tuottoisten syöttöreittien karsimisena, mikä olisi hankala asia monelle pienemmälle paikkakunnalle, joille lentoyhteys on ainoa realistinen yhteys maailmalle. Tilanne on hyvin tuttu Suomessakin, jossa maakuntakentät ovat hyvin riippuvaisia lentoyhteydestään Helsinkiin ja siitä maailmalle.

Yhtälö on siis hankala ja todennäköisesti saammekin jatkaa Eurooppaa korkeampien hintojen maksamista lennoista. Toki on myös hyvä muistaa, että Pohjois-Amerikka on Eurooppaa suurempia manner ja lentomatka rannikoiden välillä on mitaltaan viisi tuntia. Pitkästä etäisyydestä ei tulekaan koskaan saamaan yhtä halpaa kuin Keski-Euroopassa, mutta edes pieni kohtuus olisi toivottavaa. :idea:

(Visited 272 times, 1 visits today)
 

Yksi ajatus artikkelista “Uusi halpalentoyhtiö Kanadan taivaalle”

  1. Newleaf on joutunut ongelmiin vain viikko esittelynsä jälkeen ja lipunmyynti on keskeytetty koska ilmailuviranomaisilta ei ole saatu jotain lupaa. Hyvin kuvaavaa miten kivinen taival Kanadan taivaille on uusille lentoyhtiöille…

     

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.