Satavuotias Wuppertaler Schwebebahn

Dortmundista noin 40 kilometriä lounaaseen sijaitseva 345 000 asukkaan Wuppertal on pitkula nauhakaupunki kauniilla sijainnilla vehreiden kukkuloiden keskellä. Kaupunki on rakentunut kukkuloiden välissä mutkittelevan Wupper-joen varrelle ja laakso oli merkittävä teollinen keskittymä jo ennen Ruhrin alueen kukoistusta. Wuppertaliin on helppoa matkustaa Dortmundista käsin, sillä paikallisjunat kuljettavat Hagenin kautta perille reilussa tunnissa.

Koska Wuppertalilla ei ole yhtä varsinaista keskustaa, vaatii kaupunkiin tutustuminen hieman suunnittelua. Varsinainen keskusta sijaitsee päärautatieaseman luona, josta löytyy muun muassa kaupungin merkittävin ostoskeskus City-Arkaden. Mukava kävelykeskusta tarjoaa viehkeitä kaupunkimaisemia ja kumpuileva maasto tekee kaduista tavallista mielenkiintoisampia.


Wuppertalin keskustaa

Kauppakeskus City-Arkaden

Wuppertalilla on yksi erittäin kiintoisa nähtävyys, jonka vuoksi matkustin kaupunkiin aiemmin tänään. Siellä nimittäin sijaitsee yksi maailman vanhimpia sähköisiä kohoratoja, nimeltään Wuppertaler Schwebebahn. Tämä vuonna 1901 avattu rata on yli sata vuotta vanha :!: ja edelleen merkittävä osa Wuppertalin paikallisliikennettä. Yhteensä 13,3 kilometrin pituinen kohorata kulkee suurimman osan matkasta kaksitoista metriä Wupper-joen yläpuolella sekä muutamin paikoin kahdeksan metriä keskustan katujen yllä. Asemia reitin varrella on yhteensä 20 kappaletta.

Liikennöintiä vuonna 1913

Linjakartta

Kohorata on oikea saksalaisen insinööritaidon näyte, sillä se oli avautuessaan täysin ainutlaatuinen, eikä aivan samanlaista järjestelmää ole rakennettu minnekään muualle. Teknisesti Dortmundin yliopistolla liikennöivä H-Bahn on myös roikkuva kohorata, mutta Schwebebahn on aivan eri tavalla historiallinen. Se on ollut valmistuessaan äärimmäisen futuristinen joukkoliikenneväline ja on uskomatonta miten se on iästään huolimatta edelleen äärimmäisen suosittu ja tärkeä osa suurkaupungin paikallisliikennettä. Schwebebahnin kyydissä matkustaa päivittäin 82 000 matkustajaa ja vuodessa rata kuljettaa peräti 25 miljoonaa matkustajaa! :o

Schwebebahnin asema keskustassa

Vaunut roikkuvat kiskosta

Schwebebahnilla kulkeminen ei vaadi mitään erityislippua, vaan kyytiin voi nousta koko Northrhein-Westfalenin laajuisen VRR:n normaaleilla matkalipuilla. Meno on hurjaa, sillä kohoradan huippunopeus on 60 km/h ja rata pujottelee niin joen yllä kuin talojen välissäkin. Kyyti on kuitenkin turvallista ja sangen mukavaakin (mutkissa vaunu heiluu vain kevyesti). Pitkän historiansa aikana kohorataa on kohdannut vain yksi vakava, viiden hengen kuolemaan johtanut onnettomuus vuonna 1999, joka sekin johtui rataa huoltaneiden työmiesten huolimattomuudesta.


Kohorata kulkee Wupper-joen sekä katujen yllä

Vaunu sisältä

Ajelin ajan kuluksi radan päästä päähän, mihin kuluu noin puoli tuntia. Matkalle mahtuu yhteensä 486 tukitolppaa ja rataa liikennöi 27 vaunua, joita ohjaavat kuljettajat. Järjestelmä ei siis olet täysautomaattinen, vaikka sitä onkin modernisoitu monilta osin toimintavarmuuden takaamiseksi.

Schwebebahn on kiinteä osa paikallisliikennettä

Vierailu Wuppertalissa sekä Scwebebahnin kokeminen olivat kiehtovia kokemuksia. Täältä Saksasta voi kyllä löytää vaikka mitä erikoista, kuten satavuotiaita kohoratoja tai 80-vuotiaita laivahissejä. :roll:

(Visited 432 times, 1 visits today)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.