Burnaby rakentaa metropolia

Vaikka rakentamisen tahti on Vancouverissa hengästyttävää, ei siitä jäädä jälkeen täällä esikaupungeissakaan. Erityisesti kotikaupunkimme Burnaby, joka on Vancouverin läheisin esikaupunki, on kunnostautunut viime vuosina esittelemällä megaprojektin toisensa perään. 233 000 asukkaan Burnaby on kokoisekseen kiintoisa kaupunki, sillä siihen kuuluu yhteensä neljä aluekeskustaa (Town Centre). Ne sijaitsevat kaupunkialueen eri kulmissa ja jokaisella on suora yhteys Skytrain-järjestelmään. Yksikään kaupunkikeskustoista ei nuku Ruususen unta, vaan Burnaby kehittää jokaisesta alueesta omanlaista kokonaisuuttaan. Esimerkiksi omasta asuinalueestamme Metrotownista rakennetaan Burnabyn omaa ”Downtownia”, jossa yhdistyvät urbaani asuminen, työpaikat, ostoksilla käynti sekä kulttuuritarjonta.

Brentwoodissa on jo tohina päällä

Meiltä hieman pohjoiseen ja kaupungin luoteiskulmalle on puolestaan kohoamassa Brentwood, josta olen kirjoittanut aiemminkin. Jättimäiselle alueelle suunnitellaan yli 50 korkeaa tornitaloa (joista yksi todennäköisesti koko Vancouverin metropolialueen korkein rakennus) ja alueella rakennetaan tälläkin hetkellä kymmentä tornia. Alueen hermokeskukseksi tulee korkeiden tornien juurelle rakentuva uusi avoin ostoskeskus, joka hakee vertaistaan.

Kaupunkikeskustan koko hakee vertaistaan

Metrotown ja Brentwood ovat Burnabyn tärkeimmät keskuksen ja niiden varjoon jäävät usein kaksi muuta itäisempää aluekeskusta; Lougheed ja Edmonds. Viimeisten parin kuukauden aikana on kuitenkin esitelty yleisölle massiiviset suunnitelmat, jotka tulevat muuttamaan alueiden profiilia huomattavasti.

City of Lougheed

Näistä kahdesta rohkeampi suunnitelma sijoittuu Lougheedin alueelle ja tunnetaan nimellä City of Lougheed. Nimi antaa viitteitä ”kaupungista kaupungin sisällä” ja suunnitelmassa kolmen Skytrain-linjan (Expo Linen, Millennium Linen sekä upouuden Evergreen Extensionin) risteykseen rakentuu melkoisesti Brentwoodia muistuttava megakeskus. Samankaltaisuus ei ole kuitenkaan sattumaa, sillä kompleksia kehittää sama Amazing Brentwoodin rakennuttaja. Suunnitelmissa metroaseman pohjoispuolelle rakennetaan yhteensä 23 todella korkean tornin rypäs, joiden juurelle muodostuu uusi kookas kauppakeskus.


Lougheedin alueelle tulee uusi moderni kauppakeskus

Alueella sijaitsee nykyisin vanheneva kauppakeskus, jonka suuret parkkialueet aiotaan ottaa hyötykäyttöön. Alueen tämänhetkinen rakennuskanta muodostuu lähinnä rumista 20-kerroksista 80-luvun betonitorneista, jotka tulevat jäämään täysin uusien jopa 80-kerroksisten pilvenpiirtäjien varjoon. Suunnitelman kokoluokka on valtava ja toteutuessaan torneista tulee todennäköisesti Vancouverin korkeimpia, yltäen lähes 250 metriin. Ja ne sijaitsevat 20 kilometriä Vancouverin keskustan ulkopuolella!

Ensimmäiset neljä tornia

Rakentamista ei kuitenkaan aloiteta kaikkein korkeimmista torneista, vaan neljästä keskustornista, joista korkein on ”vain” 53-kerroksinen. Ensimmäinen torni myytiin juuri äskettäin loppuun yhdessä hujauksessa, joidenkin ostajien jonotettua myynnin alkua jopa useita päiviä sateisessa kelissä. Jonon aitoudesta esiintyi jopa epäillyksiä ja osaa jonottajista epäiltiin näyttelijöiksi (kertoo paljon hullusta asuntotilanteesta), mutta satojen asuntojen torni meni kaupaksi päivässä. Seuraava torni tuleekin myyntiin pikapuoliin ja kaivinkoneet alkavat raivata aluetta nyt keväällä. Rautaa on taottava kun se on kuumaa!

Havainnevideo Lougheedin tulevaisuudesta

Lougheedin alueen suunnitelmat kattavat tällä hetkellä vain Burnabyn puolen, sillä heti North Roadin toisella puolella ollaan naapurikaupunki Coquitlamin puolella. Tälle puolelle on esitelty vasta muutamia yksittäisiä tornisuunnitelmia, mutta tulossa on varmasti runsaasti lisää, sillä Coquitlamin on erittäin järkevää hyödyntää naapurikunnan puolelle rakentuva jättikeskus. Alueelta hieman pohjoiseen, heti seuraavan Skytrain-asema Burquitlamin ympärillä rakentaminen on kuitenkin jo vauhdissa ja alueelle on tulossa kourallinen torneja, joista korkein on sielläkin 49 kerrosta.

Skytrain synnyttää torneja kaikkialle

Lougheediin, Brentwoodiin ja Metrotowniin verrattuna Burnabyn neljännen aluekeskuksen Edmondsin suunnitelmat tuntuvat pieniltä. ”Vain” 13 uutta tornitaloa, joista korkeimmat ainoastaan 46-kerroksisia. Kyse on Edmondissakin uudesta valtavasta asuinalueesta, joka tulee painottumaan asumiseen. Tornien juurelle ei suunnitella suurta kauppakeskusta, sillä sangen uusi kauppakeskus löytyy lähistöltä Kingswayn varresta. Vielä suuremmat ostosparatiisit löytää vain muutaman minuutin metromatkan päästä Metrotownista, jossa koko British Columbian suurin ostoskeskus Metropolis sijaitsee.

Edmondsin tuleva Southgaten asuinalue

Edmondsin pienenä ongelmana on alueen hajanaisuus, sillä alueen Skytrain-asema sijaitsee historiallisista syistä sangen kaukana kaupallisesta keskittymästä, sekä isosta osasta alueen tornitaloja. Alue on hyvin laaja ja sen laidoilta on melkein pakko ottaa bussi ennen Skytrainin kyytiin nousemista. Onneksi alue on kuitenkin tiivistymässä, sillä aseman ympärille suunnitellaan uutta rakentamista, mutta pelin avaa Southcitynä tunnettu suuri kokonaisuus muutama kortteli asemalta koilliseen.

Southgate muokkaa Edmonsin maisemaa

Edmonds on hajainen alue

Burnabyn suunnitelmat ovat hengästyttävät, sillä pitää muistaa että kyseessä on Tampereen kokoinen esikaupunki, joka rakentaa samaan aikaan kaikkia neljää jättikeskustaan. Valmistuessaan näiden jokaisen siluetti tulee pieksemään monta maailman suurkaupunkiakin, mikä on melko poikkeuksellista. Yhteensä pelkästään Burnabyn alueelle suunnitellaan yli sataa uutta tornia ja pilvenpiirtäjää, mikä on käsittämätön määrä! Se on itse asiassa niin paljon, että edes kaltaiseni hankkeista hyvin perillä oleva ei meinaa pysyä kaikessa mukana, kun torneja tuntuu nousevan ympärille kuin sieniä sateella.

Burnaby on kuitenkin suunnitelmineen todiste Skytrainin ja poliittisten päätösten synnyttämästä hajautetun metropolin mallista, jossa kaikkea ei keskitetä yhteen keskuskaupunkiin (Vancouveriin), esikaupunkien toimiessa vain vertikaaleina asuinlähiöinä. Toki tällaisiakin alueita on olemassa ja rakenteilla, ja esimerkiksi Edmonds edustaa sellaista, mutta kymmeniä eri alue- ja kaupunkikeskuksia pyritään tietoisesti kehittämään itsenäisiksi pikkukaupungeikseen osana metropolistrategiaa. Tässä mallissa alueilla asuvan ei välttämättä tarvitse poistua asuinalueeltaan päivittäin ja niin tehdessäänkin on mahdollista turvautua tehokkaaseen raideliikenteeseen, joka yhdistää kaikkia alueita. Näin syntyykin hiljalleen elinvoimainen kaupunkikeskustojen metropolialue, jonka eri osilla säilyy oma identiteettinsä, mikä on ainakin omasta mielestäni viihtyisää ja ehdottomasti tavoittelemisen arvoista kaupunkikehitystä.

(Yhteensä 609 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.