2017 BMW X1 xDrive28i

Ah, se uuden auton tuoksu… Harva asia on yhtä jännittävää kuin uuden auton nouto autoliikkeestä monen kuukauden odotuksen jälkeen. Tammikuussa koeajoimme kaksi eri vaihtoehtoa uudesta autoista, joista valitsemamme vaihtoehto toimitettiin meille uudenkarheana toukokuun 6. päivä, lähes täsmälleen kolme vuotta edellisestä autostamme.

Uutta autoa noutamassa

Liisaamisen hyvä puoli on, että auto vaihtuu uuteen aina muutaman vuoden välein. Olemme nyt omistaneet perätysten kaksi BMW X1:stä ja meillä on merkistä ja mallista lähes pelkästään positiivista sanottavaa. BMW on laadukas saksalaismerkki ja X1 on äärimmäisen käytännöllinen vaihtoehto kaltaisellemme pienelle kahden hengen taloudelle, joka ei välttämättä edes tarvitsisi autoa, mutta jonka harrastukset kuitenkin hyötyvät autosta.

Avainkin huokuu urheilullisuutta

Koska täysin saman auton hankkiminen olisi tylsää, koajoimme verrokkina upouuden BMW X4 M40i. X4 tuli markkinoille hieman edellisen automme hankinnan jälkeen ja olin jo tuolloin kiinnostunut mallista.  Auto jäi kuitenkin koeajamatta ajoituksen vuoksi, mutta nyt koitti tilaisuus koeajaa pienen faceliftin kokenut vuoden 2017 malli, joka on saatavilla uudella 355 hevosvoiman moottorilla. Tuunattu moottori kuulostaa todella hyvältä ja varustelu on kauttaaltaan korkealuokkaista. Päätös olikin vaikea, mutta lopulta uusi X4 ei vakuuttanut meitä niin paljon, että siihen olisi ollut järkeä laittaa 20 000 dollaria enemmän, joten päädyimme järjestyksessä jo kolmanteen BMW X1:een.

Takana ensimmäiset kilometrit

Vaikka tämä saattaakin kuulostaa tylsältä, on X1 mallisto kokenut viime vuonna täydellisen uudistumisen, kun markkinoille tuli uusi kakkossukupolvi. Uusi X1 näyttää ulkoa pieneltä BMW X5:ltä, mikä ei ole alkuunkaan huono asia. Varsinkin M Sport varustelulla X1 saa urheilullisia yksityiskohtia auton keulaan, helmoihin sekä sisustaan, olematta kuitenkaan todellinen M-urheiluauto. Täällä Pohjois-Amerikassa mallia on myös saatavissa 19 tuuman viisipuolaisilla alumiinivanteilla, jotka näyttävät todella hyviltä.

Kookkaat alumiinivanteet ovat näyttävät

Kyse onkin täysin uudesta ja jopa yllättävän erilaisesta autosta. Edellinen vuoden 2014 automme petrasi laadussa huomattavasti ensimmäisestä vuoden 2012 X1:sta ja uusi sukupolvi vie laadukkuuden uudelle tasolle. Ensi kertaa saatavana on myös runsaasti lisävarusteita, mitä oli saatavilla sangen heikosti ykkösgeneraatioon. Normaaliin tapaan rastitsimme varustelistasta käytännössä kaiken ja uuden auton uusia ominaisuuksia ovat kaistavahti, automaattiset kaukovalot, pysäköintiavustin, täysautomaattinen takaluukku, liikenteen mukaan säätyvä vakionopeudensäädin, nopeus- ja navigointinäyttö tuulilasissa, kännykällä aktivoitava esiviilennys, jalankulkijatutka, navigointi liikennetiedolla ja paljon muuta. Varustelista on pitkä, mutta uudet ominaisuudet ovat hyödyllisiä ja lisäävät turvallisuutta. Säätyvä vakionopeudensäädin on jo uusi suosikkini, jonka kanssa pumppaavakaan liikennevirta ei enää ärsytä.

Vaikka kyseessä onkin saman kokoluokan autosta, on jännä miten erilaiselta uusi X1 tuntui ensimmäisten parin sadan kilometrin aikana. Sisäpuolelle on luotu tuntuvasti lisätilaa rakentamalla sisustasta pystympi ja erityisesti tuulilasi tuntui aluksi valtavalta. Auton mittoihin tottumisessa menikin tovi, mutta nyt hieman yli tuhannen kilometrin jälkeen tuntuma on jo täysin luonteva.


Kaunis väri loistaa auringossa

Koska halusimme automme juuri tietynlaisena, oli ainoa vaihtoehto tilata se tehtaalta. Tammikuussa tilattu auto saapui Vancouveriin jo huhtikuun alussa, mutta koska edellistä liisiämme oli vielä kuukausi jäljellä, antoi uusi auto odottaa itseään hetken aikaa. Eipä siinä mitään ja nopeasti koitti kaunis toukokuinen lauantai käydä noutamassa uusi auto. Lasissa vaivaiset 13 kilometriä ja sisällä se jo mainittu uuden auton tuoksu…

Lasissa ei niin mitään

Pienissä kilometreissä on huonona puolena, että jo pelkkä kotimatka tuplaa lukeman. Uudella autolla haluaa kuitenkin ajaa ja niinpä ensimmäisen viikon jälkeen lasissa oli jo melkein 300 kilometriä. Ensimmäinen tonni rikkoutui viime viikonlopun leirintämatkallamme ja  nyt kun taulussa on nelinumeroinen lukema, eivät lisäkilometrit tunnu enää aivan yhtä pahalta.

Vaikka kalliit autot ja erityisesti bemarit ovatkin erittäin yleisiä Vancouverin katukuvassa, on oma X1:mme silti pieni erikoisuus. M Sport varustelu täydennettynä Estoril Blue metallinsinisellä maalilla ja tummanruskealla Mocha Dakota nahkasisustalla on kombinaatio, jota en ole vielä nähnyt kellään. Autokaupassa kerrottiinkin, että tämä on ihka ensimmäinen heille tällaisena tilattu X1 ja ihmiset olivatkin käyneet ihastelemassa autoamme. Rakastin edellisen automme kaunista Valencia Orangen väriä vaalealla sisustuksella ja värin valinnassa halusimme saada vaihtelua sekä pienen ripauksen erikoisuutta. Mielestäni onnistuimme valinnassamme erinomaisesti, sillä kaikki toimii upeasti yhteen.

Harvinaisempi Mocha Dakota -sisustus

Sisustan yksityiskohtia

Toki uuteen autoon liittyi myös jotain kompromissejä. Minulla kesti pitkään tottua edellisen auton suoran kuutoskoneen (ponnekas 35i) räyheästä äänestä takaisin nelisylinteriseen tuplaturboon. Uusi auto on melkein yhtä vikkelä kuin vanhakin, mutta rivakasta lähdöstä puuttuu nyt aiempi muhkea ääni. Tähän olisi auttanut X4:sen M40i, mutta lisähinta pelkästä äänestä ei vain ollut järkevä. Olisimme kyllä ottaneet X1:sen suuremmalla moottorilla, mutta kakkossukupolvea ei valitettavasti saa kuin 231-hevosvoimaisella 28i-moottorilla. Nuhapumpusta huolimatta auto on silti ripeä, eikä sillä jää valoissa jälkeen.

M Sportin yksityiskohtia

Uusien bemarien konfigurointi on monella tapaa ärsyttävä operaatio. Valittavaa olisi vaikka kuinka paljon, mutta kaikki kombinaatiot eivät ole jostain tuotannollisista syistä mahdollisia. Esimerkiksi M Sport versioon ei ole saatavissa hopeisia kattolistoja, mattapintaisia sisuslistoja tai kiskoilla olevia liikutettavia takapenkkejä. Omituinen asia on myös rattilämmityksen puuttuminen juuri M Sport -ratista, mille oli poikkeuksellisesta käyttöä viime talvena.

Fillarit uuden auton katolla

Toisiaan pois sulkevat vaihtoehdot eivät siis käy aina järkeen ja omituisesti joitain asioita voi saada Amerikassa myytävään versioon, mutta ei Kanadassa. Asiaan kannattaa siis varautua uutta autoa tutkiessa ja itse tutkin koko internetin läpikotaisin asioista varmistuakseni.

Pieni harmituksen aihe on myös, että uusien ulkomittojen myötä pari vuotta sitten ostamamme kattotelineet eivät enää sovi ja ostimmekin tilalle uudet, vanhat myyden. Itse katon fillaritelineet kyllä sopivat uuteenkin autoon. Suuressa viisaudessaan bemari on myös muuttanut renkaiden pulttien paikkoja, joten myös viisi talvea palvelleet ajoittain hyvinkin tarpeelliset talvirenkaamme menevät nyt vaihtoon. Tosin viiden talven jälkeen renkaita olisi jo pitänytkin päivittää, joten tämä ei ole katastrofi.

Erämaan keskellä

Mitä täysin varusteltu uusi X1 sitten maksaa? Teimme tällä kertaa 39 kuukauden mittaisen lease-sopimuksen saadaksemme ajaa autolla täydet neljä kesää, jonka aikana maksamme autosta 20 014 euroa. Koko auton arvo on tällä varustelulla 36 856 euroa, kun Suomessa sama auto maksaisi 95 300 euroa! Kyllä, luit oikein ja ero hinnoissa on järisyttävä, kiitos Suomen rakkaan ja ikuisen autoveron.

Kanadassa autot ovat edullisia

Meille auto on lähinnä yleellisyysväline, mutta sellaisen omistaminen on mukavaa. Autolla on mukava käydä kaupassa sekä lähteä viikonloppuisin ulos kaupungista. Ja eiköhän jossain vaiheessa edessä ole jälleen road trip, sillä etäisyydet täältä ovat kaikkiin suuntiin pitkiä. Olemmekin todella tyytyväisiä sporttisen eleganttiin, mutta kuitenkin todella järkevään valintaamme.

Järjestyksessään kolmas X1:mme

Kuten aiempinakin vuosina, tulen kirjoittamaan käyttökokemuksista uuden automme parissa lisää tulevien vuosien aikana kilometrien karttuessa ja mahdollisten ongelmien ilmaantuessa. Siihen saakka kesäisiä ajokelejä!

(Yhteensä 886 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

2 vastausta artikkeliin “2017 BMW X1 xDrive28i”

  1. Vitsi on kyllä todella makean näköinen tämä malli. Itsellä on vanhempi bmw, joka kuluttaa vähän liikaa, joten pitäisi vaihtaa ehkä uuteen. Olen miettinyt myös auton ohjelmointia, jonka pitäisi laskea kulutusta. Toisaalta houkuttelisi vaan laittaa koko auto vaihtoon. Tämä olisi myös kiva, että olisi maasturi-malli.

     
    1. Kiitos kommentistasi, Eetu. Olen itsekin pitänyt kovasti kakkossukupolven X1:semme ulkonäöstä ja näin parin vuoden jälkeenkin se näyttää edelleen uudenaikaiselta. Vastikään tullut facelift-malli ei ole innostanut itseäni samalla tavalla, tosin en ole nähnyt siitä linjaston huippumallia.

      Kulutukseen liittyen, tämä auto on itse asiassa janoisempi kuin aiempi malli, jossa oli kolmen litran suora kuutonen. Sangen pienikulutuksisia X1:set noin ylipäätänsä ovat, varsinkin dieseleinä (joita täältä Kanadasta ei saa).

      Oma automme on menossa ensi vuonna taas vaihtoon, kun lease tulee loppuun. Suunnitelmissa on ottaa neljännen X1:sen sijaan hieman hauskempi auto, mistä myöhemmin lisää. 🙂

       

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.