Aktiivinen leirintäviikonloppu Pembertonissa

Vaikka olemmekin Niinan kanssa aktiivisia ulkoilijoita, innostuimme vasta viime kesänä usean vuoden tauon jälkeen telttailusta ja leirielämästä luonnon helmassa. Olemme vuosien ajan nauttineet Vancouveria ympäröivästä upeasta luonnosta kymmenillä vaelluspoluilla kulkien, mutta mielessämme ei ole käynyt leiriytyä samoissa maisemissa. Viime vuonna ostamamme teltta kuitenkin muutti kaiken ja kerkesimme kiireisen kesän aikana ulkoilmaan kaksi kertaa.

Kummastakin retkestämme jäi meille hyvä fiilis ja olemmekin varanneet tälle kesälle kolme telttapaikkaa. Leirintäjaksomme aloitti kaksi viikkoa sitten vietetyt kaksi yötä Pembertonin lähistöllä Nairn Fallsin leirintäalueella. Olemme vierailleet näillä hienoilla putouksilla useasti aiemminkin, mutta vasta nyt mieleemme tuli yöpyä vuolaasti virtaavan Green Riverin rannalla sijaitsevaa leirintäaluetta.

Ajoimme töiden jälkeen Pembertoniin ja perillä pystytimme teltan ensimmäisten sadetippojen putoillessa taivaalta. Selvisimme kuitenkin urakasta melko kuivina, mutta koko yön kuuntelimme telttaa vasteen ropisevaa sadetta. Olo oli rentoutunut ja äänimaailmassa tuli uni nopeasti.

Sateen jälkeinen aamu

Aamulla heräsimme kauniiseen aamuun ja aamupalaa syötyämme nousimme autoon ja ajoimme hieman Pembertonista pohjoiseen sijaitsevalle Joffre Lakesille. Upeasta paikasta on tullut viime vuosina erittäin suosittu ja satuimmekin saamaan yhden viimeisistä vapaana olleista parkkipaikoista.

Koska paikan päällä oli niin paljon ihmisiä, päätimme Niinan kanssa vaeltaa parin tunnin matkan keskimmäiselle järvelle. Kolme vuotta sitten vaelsimme aina upealle yläjärvelle asti, mutta nyt meille riitti lyhyempi noin seitsemän kilometrin vaellus.

Rankka vaelluspolku metsässä

Matka keskimmäiselle järvelle  on raskas, mutta maisemat polulta ovat upeat. On silti kovin harmi, että vaelluspolusta on tullut niin suosittu, että paikalla on joka kesäviikonloppu satoja ihmisiä. Tämän vuoksi en uskokaan, että palaamme Joffre Lakesille aivan heti uudestaan, sillä paljon hiljaisempia vaelluspolkuja löytää paljonkin lähempää kaupunkia.

Lopussa kiitos ja hienot maisemat seisoo

Aamupäivän vaellus toimi kuitenkin hyvin nälän herättäjänä ja söimme Pembertonin keskustassa upeissa kesämaisemissa 2591-metriä korkean ja jylhän Mount Currien juurella. Edellisillan sateesta ei ollut tietoakaan ja elohopea kohosi sekä lauantaina että sunnuntaina hellelukemiin saakka.

Jylhä Mount Currie Pembertonin vierellä

Myös toinen iltamme leirintäalueella oli rauhallinen ja vehreä leirintäalue metsän siimeksessä vuolaasti virtaavan joen rannalla jätti meihin posiitivisen vaikutelman. Uskonkin, että Nairn Fallsille tulee palattua teltan kanssa varmasti tulevaisuudessakin.

Green River kohisee vierellä

Sunnuntaina pakkasimme aamusta tavarat autoomme ja ajoimme Whistleriin. Siellä otimme mukanamme olleet polkupyörämme allemme ja lähdimme kiertämään noin 20 kilometrin mittaista Green Laken kierrosta. Alkumatka oli kivikkoista metsätietä, mikä söi melkoisesti motivaatiota kuumassa kesäkelissä. Onneksi jaksoimme kuitenkin nousta jylhän kukkulan huipulle, josta reitti muuttui hyvin hoidetuksi kapeaksi hiekkapoluksi avarissa maisemissa.

Green Laken eteläpuoleinen reitti kulkee kallion reunaa ja meinaa välillä nostattaa hiukset pystyyn. Alun ylämäen jälkeen meno on kuitenkin alamäki voittoista ja laskeutuminen Whistleriin on suorastaan hauska, sillä metsää halkovat pyöräilypolut ovat hyvin hoidettuja ja menossa on todellista vauhdin tuntua.

Raskaan polun maisemia

Whistleristä palasimme autollemme valtatien viertä kulkevaa pyörätietä, jota on tasainen polkea. Tieltä aukeaa ehkä kaikkein mielettömimmät maisemat laaksoa ympäröiville lumihuippuisille vuorille. Reitti oli kokonaisuudessaan sangen rankka, mutta kertakaikkisen upea ja niinpä olimmekin todella tyytyväisiä sen kiertämiseen.

Huikeat kesämaisemat

Vuoden ensimmäinen telttailumme jättikin meille hyvän mielen ja tällä mielellä suuntaamme tulevana viikonloppuna uudelleen luonnon helmaan Vancouverin edustan saariston Galiano Islandille.

(Yhteensä 280 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)

Yksi ajatus artikkelista “Aktiivinen leirintäviikonloppu Pembertonissa”