Vancouverin metropolialueen liikenne on saanut viime vuosina kyseenalaista kunniaa, kun erinäiset tutkimukset ovat rankanneet alueen liikenneruuhkat Pohjois-Amerikan pahimpien joukkoon. Pienen 2,5 miljoonan asukkaan metropolin sijoittumista huomattavasti suurempien metropolien yläpuolelle selittää vakava liikenneinvestointien puute samaan aikaan kun alueen asukasluku on räjähtänyt ja käsittämättömän kalliiksi käynyt asuminen on pakottanut ihmiset tekemään yhä pidempiä työmatkoja usein juuri auton varassa.
Vuonna 2015 valmistuneen uuden Port Mann Bridgen sekä vuotta aiemmin avautuneen South Fraser Perimeter Roadin valmistumisen jälkeen metropolialueella ei ole nähty oikeastaan yhtään uutta autoilua helpottavaa liikennehanketta ja viimeiset viisi vuotta on käytetty poliittiseen kinasteluun.
Vancouverissa ruuhkat ovat päivittäisiä
Suunnitelmia kyllä riittäisi, kuten vuonna 2015 jo vihreää valoa saanut massiivinen 10-kaistainen George Massey Bridge sekä hanke heppoisen Pattullo Bridgen korvaamiseksi, mutta molemmat hankkeet ovat joutuneet loputtomien selvitysten kierteeseen, joissa on palanut miljoonia dollareita ilman minkäänlaista lopputulosta. Alkuperäisen suunnitelman mukaan George Massey Bridgen pitäisi olla jo valmis parin vuoden päästä, mutta valtaa pitävä Uusi demokraattinen puolue NDP on päättänyt jarruttaa hanketta loputtomasti, kymmenientuhansien työmatkaajien päivittäiseksi kiusaksi.
Uusi George Massey Bridge jämähti politikointiin
Toinen vakava pullonkaula on vuonna 1986 valmistunut 6-kaistainen Alex Fraser Bridge, joka on tärkeä väylä Surreystä Richmondiin sekä edemmäs Burnabyyn ja Vancouveriin. Silta oli aina tukossa pahimpaan ruuhka-aikaan kun uudella Port Mann Bridgellä oli vielä tullit, mutta tietullien poistuttua poliittisella päätöksellä vuonna 2017, on tilanne sillalla helpottanut hieman automassojen siirryttyä käyttämään 8-kaistaista Highway 1 matkalla Vancouveriin. Tullien poistamisella NDP saikin tilapäisiä poliittisia pisteitä, mutta sen tuloksena uusien liikennehankkeiden rahoituksesta on tullut äärimmäisen hankalaa, hankkeiden hintalapun ollessa miljardeja dollareita.
Niinpä viimeisen parin vuoden aikana ainoat liikenneinfrastruktuurin parannukset ovat olleet pieniä laastareita kaikkein pahimpiin ruuhkapaikkoihin, kuten North Vancouveriin johtavan Second Narrows Bridgen pohjoispuolen liittymien uudelleensuunnittelu sekä tässä kuussa avautunut seitsemäs lisäkaista Alex Fraser Bridgelle.
North Vancouverissakin tarvittaisiin lisäkaistoja
Aiempaa hieman pienemmistä liikennemääristä huolimatta, Alex Fraser Bridgen ylittää edelleen päivittäin yli 119 000 ajoneuvoa ja sillan kummankin pään liittymät ovat olleet herkkiä aiheuttamaan pahoja ruuhkia pienissäkin kolaritilanteissa, joita syntyy herkästi ihmisten liittyessä kaistalta toiselle.
Alex Fraser Bridgelle mahtuu uusi lisäkaista
Onneksi liikenneinfrastruktuuri rakennettiin vielä 80-luvulla tulevaisuutta silmälläpitäen sen verran leveillä kaistoilla, että sen keskelle on ollut mahdollista rakentaa seitsemäs kaista, jonka suuntaa voidaan vaihtaa ruuhkasuunnan mukaan. Uuden konfiguraation kaistat ovat 15 senttimetriä aiempaa kapeampia ja ilman minkäänlaista piennarta, minkä vuoksi sillan nopeusrajoitusta on jouduttu laskemaan 90 km/h vauhdista alas 70 km/h nopeuteen. Muutos ei ole miellyttänyt kaikkia, mutta se on tarpeellinen kolareiden vähentämiseksi.
Suunnitelma uusista kaistajärjestelmistä
Lisäkaistan muuttuvaa suuntaa ei tule kuitenkaan kertomaan Lions Gate Bridgen kaltainen liikennevalojärjestelmä. Sen sijaan sillalle on hankittu uusi ”vetoketjukone”, joka pystyy siirtämään muovisen keskikaiteen keskimmäisen kaistan laidalta toiselle, vaihtaen seitsemännen kaistan suuntaa. Mallia on haettu San Franciscon kuuluisalta Golden Gate Bridgeltä, jolla samanlainen vetoketju on ollut käytössä vuodesta 2015 saakka.
Uusi vetoketjukone
Lisäkaistan avautuminen helpottikin välittömästi sillan ruuhkia, mutta valitettavasti se on vain pieni positiivinen asia. Metropolialueemme tieverkosto on jäänyt pahasti kasvun jalkoihin ja poliittinen päättämättömyys sekä viherpiiperöinti jatkavat välttämättömien muutosten lykkäämistä. Tilanne on ärsyttävä, sillä samaan aikaan myös investoinnit julkiseen liikenteeseen ovat olleet kasvun perässä ja Evergreen Linen avautumisen jälkeen seuraavaa SkyTrainin laajennusta ei olla vielä päästy rakentamaan. Valtaan päästessään Justin Trudeaun Liberaalit lupailivat suuria panostuksia julkiseen liikenteeseen, mutta se lupaus on jäänyt suurilta osin toteutumatta.
Ruuhkaisuus metropolialueen teillä tulee siis jatkumaan ja todennäköisesti vain pahentumaan aina lentävien autojen keksimiseen saakka…