Vancouverissa vuosikausia käyty kiista kyytipalveluiden laillisuudesta kaupungissa sai viikko sitten lopullisen päätöksen, kun provinssin viranomaiset päätyivät lopultakin myöntämään toimiluvat amerikkalaisille Uberille ja Lyftille. Takana on vuosien taistelu taksijärjestöjen sekä viranomaisten kanssa, joka ei päättyne täysin edes toimilupien myöntämiseen.
Vancouverilaiset saivan esimakua Uberista jo kesällä 2012, kun kyytipalvelu alkoi epävirallisesti tarjoamaan palveluaan Vancouverin alueella. Viranomaiset pitivät toimintaa kuitenkin laittomana ja yhtiö vetäytyikin kaupungista vain muutaman kuukauden jälkeen. Kaksi vuotta myöhemmin yhtiön mainoksia alkoi kuitenkin ilmestyä vancouverilaisten sosiaalisessa mediassa ja huhut Uberin paluusta kiihtyivät. Viranomaiset ottivat asiassa aktiivisen roolin ja salaa tehdyt piilotarkastukset johtivat muutamien luvattomien kuskien sakotukseen ja huhujen kuihtumiseen.
Taksimonopoli on hallinnut Vancouveria vuosikymmeniä
Tätä seuranneina vuosina taistelu siirtyi raastuvan puolelle, sekä Uberin että taksiliiton haastaessa asiassa toisiaan. Pientä rakoilua alkoi kuitenkin kuulua vuoden 2017 provinssivaalien yhteydessä, kun liberaalit lupasivat sallivansa Uberin jos voittaisivat vaaleissa. Äänestäjät eivät kuitenkaan nielleet tätä, sillä juuri liberaalit olivat tuolloin vallassa ja taistelleet kyytipalveluita vastaan kaikin mahdollisin keinoin.
Uudet applikaatiot vetoavat kuluttajiin
Huomion keskittyessä kaikkien tuntemaan Uberiin, Vancouverin metropolialueella on kuitenkin toiminut koko ajan salaa useita kyytipalveluita. Nämä pikkuyhtiöt ovat aiheuttaneet päänvaivaa erityisesti Richmondin esikaupungissa, jossa sanotaan toimineen jopa seitsemän eri kiinalaista kyytipalvelua. Palveluita on kuitenkin ollut vaikea sulkea ja sakottaa, sillä ne ovat toimineet täysin kiinankielisessä yhteisössä ja ilman minkäänlaisia keskustahoa.
Käänne pitkässä kiistassa koettiin lopulta loppuvuodesta 2018, kun viranomaiset julkistivat uusille kyytipalveluille sorvatut ehdot. Niihin kuuluivat vaateet tietynlaisesta ajokorttiluokasta, rikosrekisterin nuhteettomuudesta sekä terveystarkastuksista viiden vuoden välein. Myönnetty lupa pätisi koko metropolin alueella, mutta eri kaupungit voisivat silti halutessaan estää toiminnan tietyillä alueilla, kuten kesäisin asiakkaita kuhisevan Vancouverin matkustajasataman taksitolpan läheisyydessä. 💡
Uberin ja Lyftin reviirit ensialkuun
Lupabyrokratian rattaa pyörivät julkistuksen jälkeen hitaasti, mutta lopulta tammikuun 23. päivä 2020 sekä Uber että Lyft saivat toimiluvan Vancouverin alueella, jolla palvelut aloittivat toimintansa heti seuraavana päivänä suuren mediahyökytyksen saattelemana.
Vaikka palvelu ilmestyikin käyttäjien älypuhelimiin nopeasti, on ensimmäinen viikko ollut takkuisa. Liikenteessä on vasta vähän kuljettajia, minkä vuoksi kyytiä on saanut odottaa kuin taksia konsanaan. Vaikeuksia on aiheuttanut myös muutamien alueiden rajautuminen pois palvelusta ennen kuin kuljettajia on tarjolla riittävästi.
Appis toimii nyt Vancouverissakin
Tämän lisäksi metropolin toiseksi suurimman kaupungin Surreyn pormestari Doug McCallum on asettautunut poikkiteloin palvelua vastaan. Taksikuskien voimakkaasti tukema McCallum on uhannut sakottaa kaupungin alueella toimivien kyytipalveluiden kuljettajia rankasti kaupungin paikallissääntöjen pohjalta. Kiinnijääneet kuljettajat ovatkin saaneet kirjallisia varoituksia, jotka ovat sittemmin muuttuneet satojen dollareiden sakoiksi. Kaupungin toiminnan laillisuus on kuitenkin epäselvää, sillä taksi- ja kyytilupia hallinnoi sellaiset yhtiöille jo viikko sitten myöntänyt provinssi, mutta McCallum ei suostu perääntymään. 😕
Hintojen vertailua jenkeissä
Kyytipalveluita vuosia odottaneet asiakkaat ovat olleet Uberin ja Lyftin saapumisesta suoranaisessa hurmoksessa, sillä palveluiden perustaksat ovat kieltämättä taksia huokeampia. Osa ihmisistä myös suorastaan vihaa taksiyhtiöitä, jossa on takana vuosia kasvanut tyytymättömyys korkeisiin hintoihin sekä huonoon asiakaspalveluun, jossa on ollut elementtejä hyväksikäytöstä ja jopa suoranaisesta huijauksesta. Ihmiset kokevat että mahdollisuus pisteyttää kyytipalveluapplikaatioiden kuljettajia auttaa pitäämään nämä rehellisempänä ja karsii pois holtittomat ajotottumukset, joista paikallistaksit ovat surullisen kuuluisia.
Huijauskyytiä Vamcouverissa
Kuluttajan kannalta uusien palveluiden avautuminen on tietenkin hyvä asia ja Uber on joutunut taistelemaan elintilasta kaikkialla maailmassa. Torontossa Uberin tulo johti näkyviin protesteihin ja taksikuskien tulojen tippumiseen. Tosin kovin tuottoisa bisnes kyytien tarjoaminen ei ole Uberin ja Lyftinkään kuljettajille ja lehtijuttujen perusteella Vancouverinkin ensimmäiset Uber-kuljettajat ovat olleet pettyneitä käteen jääviin tienesteihin. Ongelma on maailmanlaajuinen ja osa gig economynä tunnettua nykyilmiötä.
Torontossa taksikuskit mähinöivät
Melko harvoin taksia käyttävänä ja oman auton omistavana ensimmäiseen Uber-kyytiin lienee vielä aikaa, mutta ainakin se tarjoaa kätevän vaihtoehdon lentokentältä tai lentokentälle suunnistaessa. Uudistuksen suurin hyötyjä onkin kuluttaja, minkä vuoksi uusia palveluita lienee mahdotonta estää valtaamasta alaa ja vakiinnuttamasta paikkaansa.