Kolme viikkoa sitten elettiin jännittäviä aikoja, sillä saapumaisillaan oli upouusi automme. 39 kuukaudeksi liisatun edellisen automme sopimus oli tulossa loppuun elokuun alussa, joten aloimme miettiä uutta kulkupeliä jo varhain keväällä. Peräti kolmen BMW X1:sen jälkeen olimme Niinan kanssa molemmat vakuuttuneita, että alle haluttiin nyt täysin erilainen kulkupeli ja yhteisymmärryksemme oli että autolla tulisi olla hauska ajaa.
Edellisiä autovalintojamme on ajanut käytännöllisyys, jota pienet katumaasturit edustavat. BWM X1 on loistavan kokoinen auto kaksihenkiselle taloudelle ja samassa mallissa pitäytymisessä on ollut se hyvä puoli, että talvirenkaat sekä muut lisävarusteet ovat aina sopineet seuraavaan autoon. X1 on myös saksalainen premium-auto, etenkin toisen sukupolven tultua markkinoille ja parannettua alkuperäistä laatua. Autosta on kuitenkin puuttunut se jokin eli teho ja muhkeä ääni, joista saimme pientä tuntumaa kuutoskoneen sisältäneestä vuoden 2014 mallistamme.
Meillä olikin yhteisymmärrys siitä, ettei seuraava auto olisi enää neljäs X1. Vaihtoehtona oli toki myös liisiautomme ostaminen, mutta se oli tehty järjettömäksi leaseen kirjatun ostohinnan myötä. Automme tulikin lopulta myyntiin leasen ostohintaa halvemmalla, joten sen pitäessäänkin se olisi kannattanut ensiksi palauttaa ja ostaa sitten takaisin itselleen.
Vanha auto myynnissä
Koska automerkistä ei ollut kysymystäkään, aloimme katsella seuraavan kokoluokan BMW X3:sia. Kyseinen auto on täällä erittäin yleinen ”kauppakassi” mutta sen perusmallit eivät ole kovin mieltä kiihottavia ajaa. Malliston huippupäätä edustava 382 hevosvoiman M40i on kuitenkin eri luokan peli ja kävimmekin koeajamassa sellaisen kesäkuun alussa.
Vielä tätäkin kiehtovampi vaihtoehto on vasta vuosi sitten ensiesitelty huippumalli BMW X3M, joka tuo todellisen urheiluauton ominaisuudet keskikokoiseen katumaasturiin. Malli esiteltiin yhdessä sisarmalli BMW X4M kanssa, mutta kakkossukupolven X4 ei iske omaan silmääni ja pidän sitä muotopuolena. Coupe-mallinen katto tekee myös X4:stä epäkäytännöllisen X3:ään verrattuna, joten valinta näiden kahden välillä oli meille selvä.
Uutta urheiluautoa noutamassa
En ole ajanut koskaan aiemmin todellisella urheiluautolla, lukuunottamatta luksusviikonloppuamme Wolfsburgissa. Meitä mietityttikin pääsisikö tällaista kallista autoa edes koeajamaan ja hämmennyksemme oli suuri kun bemariliikkeellä annettiin täysin pakasta vedetyn upouuden BMW X3M:n avaimet käteen ja käskettiin lähteä ajamaan. Meiltä ei otettu edes ajokorttien tietoja, eikä mukaamme lähtenyt koronan vuoksi ketään autoliikkeen henkilöä. Saimmekin Niinan kanssa käydä tunnin ajan kokeilemassa auton rajoja, triplaten samalla autolla ajetut kilometrit!
Avaruusajan avain
Myyntikikka teki tehtävänsä, sillä vaikka olimmekin melko varmoja valinnastamme, sinetöi koajo päätöksen. Takaisin liikkeellä siirryimme välittömästi keskustelemaan erilaisista vaihtoehdoista. Mahdollista olisi ollut ottaa samantien mukaansa pihalla seissyt 2020 vuosimallin auto, mutta me halusimme tilata auton juuri halutun kaltaisena. Kaikki edelliset automme aivan ensimmäistä lukuunottamatta ovat olleet tehdastilauksia, joten olimme valmistautuneet kolmen kuukauden odotukseen. Pienen jokerin tilaukseen tuotti koronan aiheuttamat toimitusvaikeudet, mutta lopulta auto saapui Pohjois-Carolinassa sijaitsevalta Spartanburgin tehtaalta ajallaan tasan kolmessa kuukaudessa.
Huikea BMW X3M Competition
Tehdastilauksen myötä meidän oli myös mahdollista tilata upouusi 2021 vuosimallin BMW X3M, minkä hyvä puoli on ajotietojärjestelmän päivittyminen uusimpaan iDrive 7 -versioon, mukanaan täysdigitaaliset kojetaulut, puheohjaus sekä pitkä lista automaattisia ajoavustimia. Tilaukseen rastitettiin kaikki mahdollinen varustelu eleohjausta sekä liikuteltavia takapenkkejä lukuunottamatta, sillä molemmat ovat meille täysin turhat ja eleohjauksen sanotaan olevan myös buginen. Pois jätettiin myös ulkoasuun vaikuttava kallis hiilikuitupaketti, sillä en pidä tuhansia maksavan paketin ulkonäöstä.
Mukana kaikki uusin teknologia
Vaikein päätös olikin auton ja sen sisustan väri. Sisustan väri määräytyisi maalipinnan värin perusteella, mutta väri aiheutti meille pähkäilyä. Olemme rakastaneet että autossa on jotain väriä ja kolme edellistä autoamme ovat olleet Estoril Blue, Sunset Orange sekä Alpine White. X3M-mallistossa todellisia värivaihtoehtoja on kuitenkin vain kaksi; erittäin tumma Phytonic Blue sekä hyvin punainen Toronto Red. Meillä ei ole ollut aiemmin punaista autoa, joten vaihtoehto kiinnosti meitä kovasti. Emme olleet kuitenkaan nähneet väriä livenä, mikä teki sen valinnasta liian suuren riskin. Toronto Red nimittäin näyttää valosta riippuen hyvin erilaiselta aina oransihtavasta joulunpunaiseen, mitkä evät ole urheilullisia värejä.
Tyylikäs kaksivärinen sporttisisustus
Niinpä päädyimme valitsemaan esittelymallin pressikuvissakin nähtyyn Donington Grayhin joka on useissa BMW:n M-sarjan autoissa käytetty kirkas hopea. Vaikka valintamme rikkookin kirjoittamatonta sääntöämme, toimii sen parina täydellisesti musta sporttisisusta keltaisilla yksityiskohdilla, luoden urheilullisen ja laadukkaan kokonaisuuden.
Donnington Gray on klassinen M-väri
Tarkka lukija saattoi huomata, että otsikon mallimerkinnässä on vielä yksi maaginen sana, Competition. Tämä tarkoittaa lisäpakettia, jonka myötä autosta kasvaa 510 hevosvoiman hirmu. Tällä on lähinnä symbolista merkitystä, sillä koeajamme perusmallin 480 hevosvoimaakin on täysin riittävästi, mutta erotus olisi jäänyt harmittamaan, sillä perusmallin kanssa olisi aina pohtinut what could have been?
Huippumalli
Competition-paketti vaihtaa myös suuren osan kromilistoista sekä yksityiskohdista mustiin versioihin, jotka sopivat täydellisesti yhteen Donington Grayn kanssa ja näyttää todella urheilulliselta. Huippumallin mukana tulevat myös erittäin näyttävät ja kerrassaan jättimäiset 21 tuuman kesävanteet, jotka miellyttävät kyllä suuresti omaa silmää.
Valtavat 21 tuuman kesävanteet
Kaikki tämä mahtavuus kuitenkin maksaa ja meille esitetty kysymys olikin, että liisinä vaiko luotolla? Tarjoukset eri variaatioista saatuamme suoritimme kotona melkoiset Excel-sulkeiset kertomatta jätettyjen lukemien kuten kilometriä kohden olevien kustannusten ymmärtämiseksi. Kuten arvata saattaa, leasessa maksaa aina lisähintaa, joka oli tässä luokassa yli kymmenentuhatta dollaria. Se on valtavasti rahaa varsinkin, kun auto ei olisi liisin lopussa edes oma vaan palautuisi autoliikkeelle. Kolme edellistä autoa liisanneina tiesimme, että jopa maksimissaan neljän vuoden liisiaika menee erittäin nopeasti, minkä jälkeen upea auto olisi meidän kilometreillä vielä ihan bränikkä. Autoon tulisi myös investoineeksi tätä enemmän talvirenkaiden ja kojelautakameran muodossa, jotka olisivat liisiautoon kallis hankinta.
Kaikki vaihtoehdot huolellisesti arvioituamme päätimme, että ehdottomasti edullisin vaihtoehto olisi ostaa auto omaksi ja kylmästi käteisellä. Tässä vaihtoehdossa emme joutuisi maksamaan minkäänlaisesta rahoituksesta, jonka arvoksi tulee tämän hintaluokan autossa toistakymmentä tuhatta dollaria. Niinpä allekirjoitimme nimet viivalle ja paiskasimme myyjän kanssa kättä sopimuksen kunniaksi.
Sadantonnin autolla kelpaa kyllä ajella
Laadukas ja tyylikäs sisusta
Mitä upouusi ja täysin varusteltu huippumallin urheiluautomme sitten maksaa? Alimmaisen viivalle tuli lukemaksi $111 696 dollaria mihin sisältyvät kaikki verot ja toimistusmaksut. Summa tuntuu ensialkuun valtavalta ja toki onkin sitä, mutta euroiksi muutettuna se on vain 71 659 euroa. Se on puolestaan vähän, varsinkin jos sitä vertaa siihen mitä vastaava auto maksaisikaan Suomessa…
Olen jo aiempien autojemme kohdalla päivitellyt sitä, miten uudet autot maksavat Kanadassa noin puolet Suomen hinnoista. Näin erikoisen urheiluauton kohdalla ero venähtää entisestään, sillä tutkimukseni mukaan kyseinen huippuvarustelu maksaa Suomessa noin 190 000 euroa eli huikeat 295 000 Kanadan dollaria!!! Se on yli kaksi ja puolikertaa enemmän ja tarkoittaa, ettei tällaisia autoja myydä Suomessa kuin yksittäisiä kappaleita. Onkin hurja, että X3M Competitionin Kanadan hinnalla saisi Suomessa X3:sen varustelemattoman karvalakkimallin, joka ei ole lainkaan saman tasoinen auto.
Ensiajolla uudella autolla
Hintavertailun tekeminen maiden välillä on kuitekin vaikeaa ja lähinnä suuntaa antavaa, sillä Suomen bemarin sivuilta löytyy vain listahinnat, joiden tulkitseminen ja pakettien ynnäily vaatii ostajalta rakettitutkintoa. Kanadassa hintatasosta saa hyvän aavistuksen bemarin nettisivujen laskurista ja mainittu summa on meidän maksamamme lopullinen hinta mukaan neuvoteltujen alennusten jälkeen.
Upouusi automme on ollut nyt käytössämme kolmen viikon ajan, joskin metsäpalosavuisten aikojen vuoksi sillä on ehtinyt ajamaan vasta rajatusti. Tulenkin kirjoittamaan kokemuksia uudesta urheiluautostamme, mutta voin jo kertoa että kyseessä on melkoinen auto.
Esimerkiksi ilmoitettu kiihtyminen nollasta sataan on vain neljä sekuntia ja todellisuudessa ainoastaan kolme ja puoli! Nämä ovat sellaisia lukemia, että auton käsittelyyn on kestänyt tottua, tehoa kun löytyy niin mahdottomasti. Samaan aikaan huippumallin sporttiputkisto tuottaa räyheän äänen sekä suunpielet hymuun saavan pörpötyksen, josta päästösäännösten kurittama EU-versio voi vain haaveilla. Sellaisia hömpötyksiä ei täällä Pohjois-Amerikassa murehdita, joten alla on nyt melkoinen pala autoa!
Tuo autojen liisaus on kyllä ulkomailla huippujuttu. Kuulin, että Suomessakin sen voisi toteuttaa, mutta ehdot ovat kyllä huonommat eikä yksityishenkilöille ole kai mahdollista ollenkaan. Kuinkakohan tuollaisen leasing-BMW:n huoltokin täällä sujuisi? Vaikka voihan näistä koettaa ottaa selvää.
Liisauksen ehkä parhaita puolia on, että tuolloin auton käyttökulut polttoainetta lukuun ottamatta ovat täysin selvät useaksi vuodeksi liisisopimuksen puitteissa. Myös auton arvo sopimuskauden päättyessä on selvästi määritetty, joskin toki alakanttiin sen oikeasta markkina-arvosta. Liisaus voi silti olla hyvä erityisesti nyt, kun polttomoottoreista siirrytään sähköautoihin, jolloin autojen arvo muutamankin vuoden päästä voi olla arvoitus.