Ei riitä, että Vancouver on Pohjois-Amerikan kallein kaupunki asua. Kalliin asumisen lisäksi täällä saa myös tankata koko mantereen kalleinta polttoainetta! Asia nousi otsikoihin nyt perjantaina, kun bensalitran keskihinta nousi vasta toista kertaa historiassa yli maagisena pidetyn $1.50 lukeman. Joillain huoltoasemilla Richmondin esikaupungissa nähtiin aamupäivän aikana jopa $1.55 hintoja, mikä vastaa noin 1.20€ litrahintaa.
Hinta on halvimmalle 87-oktaaniselle polttoaineelle, jota suurin osa autoilijoista tankkaa. Muut Kanadassa myytävät bensalaadut ovat 89, 91 ja 94 oktaania, tosin viimeiseksi mainittua myydään vain harvoilla huoltoasemilla, lähinnä Shellillä. Näiden bensalaatujen hinta hätyytteli perjantaina jopa $1.70 tasoa ja diesel, joka on Pohjois-Amerikassa lähinnä kuorma-autojen sekä joidenkin suurten lava-autojen polttoaine, käväisi sekin $1.50 tasolla.
Samoissa lukemissa ollaan oltu vain kerran aiemmin vuonna 2008, jolloin raakaöljyn maailmanmarkkinahinta oli huipussaan noin 140 dollarissa tynnyriltä. Viime aikoina voimakkaasti noussutta polttoaineen hintaa ei voi kuitenkaan selittää raakaöljyn hinnalla, sillä öljytynnyrin hinta on tällä hetkellä noin 90 dollaria. Mistä Vancouverin korkea polttoaineen hinta sitten muodostuu?
Polttoaineen vähittäismyyntihinta metropolialueella oli perjantaina 94,5 senttiä, mikä tarkoittaa että hinnassa on veroa melkein 60 senttiä (46 eurosenttiä, noin 40% hinnasta). Verosta löytyy kaksi selittävää tekijää korkealle hinnalle. Ensinnäkin polttoainelitrasta kerätään provinssin laajuisesti 6,67 senttiä ympäristöveroa, minkä päälle lyödään Vancouverin metropolialueella julkisen liikenteen kehittämiseen tähtäävä 17 sentin Translinkille menevä vero.
Bensarallia rajalla
Toisarvoisia selityksiä nyt koetulle hintapiikille ovat helmikuussa tulipalossa vaurioitunut öljynjalostamo rajan toisella puolen Blainessa, sekä maanantaina jenkeissä juhlittava Memorial Day. Näissä on ainakin osatotuus siihen, miksi Vancouverissa maksettiin perjantaina polttoaineesta jopa 25 senttiä enemmän kuin metropolialueen itärajalla sijaitsevassa Abbotsfordissa.
Vielä halvempaa polttoaine on rajan takana, vain parikymmentä kilometriä meiltä etelään. Washingtonin osavaltion halvimmat litrahinnat ovat paraikaa aikalailla yhden dollarin (0.75€) paikkeilla, joten Vancouverista alkaa jo kannattaa lähteä rajan yli tankkaamaan. Abbotsfordista pelkkä tankkausreissu ei välttämättä kannata, mutta koska melkein kaikki on jenkkilän puolella halvempaa, on tankkaukseen yhdistettävä ostosreissu jo kannattava. Grafiikka Vancouverin polttoaineen hinnasta suhteessa muuhun maahan sekä jenkkilään löytyy täältä.
On tietysti mukavaa, että polttoaineverosta on korvamerkitty osa kaikkia hyödyttäviin infrahankkeisiin. Voimakkaasti kasvava metropolialue edellyttää infran jatkuvaa parantamista ja suuret siltahankkeet sekä metroverkoston laajentaminen maksavat miljardeja. Vancouverissa on Pohjois-Amerikan parhaisiin kuuluva julkinen liikenne, mutta silti se ei ole läheskään kaikille todellinen vaihtoehto.
Uusi infrastruktuuri vaatii verorahaa
Myös me joudumme kulkemaan työmatkamme autolla, tosin onneksi nautimme sentään yhteisestä työmatkasta. Autommekin on uutena polttoainetaloudellinen ja kuluttaa huomattavasti kaikkialla nähtäviä amerikkalaisia V8-hirviöitä vähemmän. Monilla olisikin säästön paikka hankkia nykyistä taloudellisempi auto ja suosia julkista liikennettä enemmän, mihin polttoaineen korkea hinta ehkä kannustaa ihmisiä.
Hinnasta huolimatta auto on mukava olla
On silti hölmöä, että Kanadan kaltaisessa öljyntuottajamaassa joutuu maksamaan polttoaineen kaltaisesta perushyödykkeestä ennätyshintoja, joskaan ei kaikkialla. Naapuriosavaltio Albertassa, jossa suuret öljyhiekka esiintymät sijaitsevat, polttoaineen litrahinta on nytkin noin $1.15 (0.89€). Calgaryn ja Edmontonin kaltaisissa kaupungeissa ollaan toki paljon Vancouveria riippuvaisempia autosta, mutta ero hinnoissa on silti merkittävä.
Hieman surullista kuitenkin on, miten öljyhiekasta puristetusta raakaöljystä suurin osa menee raaka-aine vientiin Yhdysvaltoihin ja Kiinaan. Myyntitulot ovat toki merkittävät, mutta olisi tuolla polttoaineella tarvetta täällä vähän lähempänäkin…
Alle kolme vuotta myöhemmin ja polttoaineen hinta onkin yllättäen pudonnut aivan pohjalle. Kukapa olisi arvannut? 😮