Washington on poikkeuksellinen amerikkalaiskaupunki siinä mielessä, että kaupungissa on laaja ja tehokas julkinen raideliikenne. 60-luvulla kaupunkiin visioitiin valtavaa moottoritieverkostoa, mutta suunnitelma onnistuttiin kuitenkin suurilta osin torppaamaan. Vaikka kaupunki ei olekaan keskustan ulkopuolella järin tiiviisti rakennettu, hyväksyttiin silti suunnitelma laajasta metroverkostosta, jonka ensimmäinen punaisen linjan osuus avautui vuonna 1976.
Sittemmin järjestelmä on kasvanut viisilinjaiseksi, jonka kokonaispituus on 171 kilometriä ja johon kuuluu 86 asemaa. Rakenteilla on parhaillaan järjestelmän kuudes, hopeinen, linja, jonka on tarkoitus olla kokonaan valmis vuonna 2015. Laajennuksen paras puoli on, että se yhdistää viimeinkin Dullesin kansainvälisen lentokentän metroverkkoon. Omalla reissullamme käyttämämme keskustan tuntumassa sijaitseva pienempi Ronald Reagan Washington National Airport on ollut yhteydessä metroon jo pitkään.
Metrokartta
Metrojärjestelmän laajuudesta kertoo jotain se, että vaikka Washingtonin metropolialue (5,5 miljoonaa asukasta) on vasta Yhdysvaltojen seitsemänneksi suurin, on metron keskimääräinen matkustajamäärä toinen vain New Yorkille. Viimeisimpien tilastojen mukaan Washingtonin metro yltää arkipäivinä keskimäärin 954 000:een matkustajaan. Voimassaoleva päiväennätys tehtiin Obaman ensimmäisen virkaanastujaisen aikana, kun järjestelmää käytti peräti 1,1 miljoonaa ihmistä.
Syvällä sijaitseva asema
Suuri matkustajamäärä myös näkyy, sillä metro on arkiaamuisin ja -iltaisin ajoittain hyvin ruuhkainen ihmisten saapuessa lähiöistä keskustaan töihin. Junissa on kuusi tai kahdeksan vaunua ja pisimmät ovat mitaltaan melkein kaksisataa metriä. Junat ovatkin näyttävä ilmestys saapuessaan asemille.
Metrojuna sisältä ja ulkoa
Itse asematkin ovat melkoinen ilmestys, sillä asemien kaareva betonikatto on melko persoonallisen näköinen. Huonona puolena jokainen asema on identtinen pieniä eroavaisuuksia portaikon sijainnissa lukuunottamatta. Vaikka washingtonilaiset pitävätkin asemiensa arkkitehtuurista, on keskustan ulkopuolisten uudempien asemien arkkitehtuuri erilaista.
Betonitaidetta keskustan asemilla
Washingtonissa vierailevalle turistille hyvä metroverkko on iloinen asia, sillä käytännössä turisti pärjää täysin julkisen liikenteen varassa, eikä auton vuokraamiselle ole tarvetta. Dullesin lentokentällekin pääsee ennen uutta metrolinjaa suoralla bussiyhteydellä. Kaupungin keskusta on muutenkin kooltaan sen verran kompakti (noin 2×3 kilometriä), että turisti taittaa suurimman osan matkoista omin jaloin.