Viisi kuukautta siinä meni, mutta meillä on alla uusi auto. Odotus oli pitkä, sillä laitoimme sisään tilauksen uudesta autosta jo joulukuun lopussa. Tuolloin meidän annettiin ymmärtää, että tehtaalta tilattaessa uuden auton toimituksessa kuluu noin kolme kuukautta. Olimme tätä arviota vastaan hieman myöhässä, sillä vanhan automme lease oli umpeutumassa jo helmikuun lopussa. Se ei kuitenkaan ollut ongelma, sillä leasea voidaan kyllä jatkaa aina auton saapumiseen saakka, jos vain asiakkaalla on sisällä tilaus uudesta autosta. Ja niinhän siinä kävi, että toimituksen viivästymisen vuoksi jouduimme lopulta jatkamaan vanhaa sopimustamme kahdella kuukaudella aina uuden auton saapumiseen asti.
Mutta palataanpa hetkeksi aivan alkuun ja päätökseen uudesta autosta. Päätös ei ollut nimittäin aivan helppo, sillä vaihtoehdoissa pyöri monta erilaista vaihtoehtoa. Ainoastaan merkki oli selvä alusta saakka, sillä olemme olleet erittäin tyytyväisiä bemarin asiakkaita ja niinpä valinnanvaikeus olikin vain mallin ympärillä. Vaihtoehdoissamme oli niin maasturia kuin henkilöautoakin ja lopulta päädyimmekin yhteistuumin hyvään järkiratkaisuun. 🙄
Listalta putosivat pois sangen nopeasti aivan uudet mallit X4 sekä 2-sarja, koska autoja ei ollut koeajettavissa vielä joulukuussa. X4 oli kiehtonut itseäni pitkään, mutta nyt kun sen esittelykuvat on nähty, en harmittele sen skippaamista. Auton linjat eivät vain ole mieleeni niin paljon kuin aiemmin nähdyn konseptiversion. 2-sarja on kyllä hyvän näköinen, mutta suoraan sanottuna pikkuauto ja meitä on miellyttänyt ajaminen maasturilla, vaikka varsinaista tarvetta maastossa ajamiseen ilmeneekin todella harvoin. Myös täysin uusi X5 oli harkinnassa, mutta kahden hengen taloutena, joka tarvitsee autoa hyvin vähän, se olisi ollut täysin overkill kooltaan, mikä karsi sen vaihtoehdoista.
Pisimpään taistossa olivat uusi X1 sekä täysin uusi 4-sarja. Näiden välillä kisa oli tiukka loppuun saakka ja koeajamamme BMW 435 oli suupielet hymyyn nostattava kokemus. Pidimme nimittäin autosta todella paljon, mutta se ei kuitenkaan tuntunut meistä aivan hintansa arvoiselta. Täysin varusteltuna mallin hinta on nimittäin noin 70 000 dollaria ja tottakai siitä olisi pitänyt saada nyt keväällä myyntiin tullut avoversio, jonka hinta on 80 000:nen paikkeilla. Se tuntui meistä aika paljolta käytännössä vain uudelleen brändätystä 3-sarjan coupesta, mitä nelossarja on. Tästäkin huolimatta 4-sarja on upea auto, jonka ratissa unohtaa varmasti siitä maksamansa ylihinta. 8)
Viimeinen päätökseen uudesta X1:stä vaikuttava seikka oli, että meillä on olemassa erittäin vähänajetut talvirenkaat. Koska niistä luopuminen olisi ollut melkoista rahanhukkaa, oli järkevin päätös upouusi BMW X1.
Täysin samaan autoon vaihtaminen olisi ollut kuitenkin tylsää ja niinpä päätimme ”piristää” autoa. Vanha automme oli yksi ensimmäisiä X1 Vancouverin alueella ja niitä näki tuolloin harvakseltaan. Sittemmin niiden määrä katukuvassa on räjähtänyt ja vaikka useimmat ovatkin karvalakkimalleja, on yleinen valkoinen väri alkanut tuntua todella tylsältä. Valkoisen värin yliedustus pätee kaikkiin automalleihin ja meille olikin selvä, että seuraavassa autossa on oltava väriä. Alunperinhän vanhankin automme piti olla viininpunainen ja päädyimme valkoiseen vain koska sellainen löytyi jo valmiiksi lähiseudulta kaikilla varusteilla.
BMW X1:nen on myös uudistunut sitten edellisen automme. Vuonna 2013 tuli myyntiin facelift malli, joka oli myös ensimmäinen Amerikkaan myytävä X1, minkä vuoksi tarjolle tuli paljon uusia vaihtoehtoja. Parasta olivat uudet värit, joista Valencia Orange on todella näyttävä, mutta silti erittäin harvoin nähty metallinen oranssi väri. Tarjolle tuli myös kaikkiaan kolme uutta korimallia: aiempi X-Line, uusi S-Line sekä hieman urheilullisempi M-Sport. Vaikka M-Sport näyttääkin yleensä hyvältä bemareissa, X1:seen se ei minusta sovi ja näyttää hieman muoviselta. X1:sen muotoilu jakaa toisinaan mielipiteitä, mutta minusta perusmallin korotetun farmarin näköinen kori on näyttävä yksityiskohdiltaan. Niinpä valinta olikin helppo, varsinkin kun X-Lineen saatavana jo aiemmassa autossamme olleet 18-tuuman vanteet, joita rakastan. 🙂
Tyylikkäät hämähäkkivanteet
Toinen merkittävä uutuus on 35i-moottorin tulo X1-mallistoon. Jo aiempi 28i (joka on pienin Pohjois-Amerikassa myytävä moottori 💡 ) oli 241 hevosvoimallaan enemmän kuin riittävä, mutta silti meitä kiehtoi valita peräti 300 hevosen 35i. Tehoa tärkeämpänä syynä oli se, että 35i on kuusisylinterinen kolmen litran turbomoottori, mikä tarkoittaa että siitä lähtee aivan erilainen ja huomattavasti sporttisempi ääni. Vaikka kyseinen moottori kuluttaakin enemmän, ei kulutuksella ole meidän ajokilometreillämme mitään väliä ja niinpä valitsimme puhtaasti äänen ja sporttisuuden vuoksi 35i-mallin. 8)
Massiivinen 300-hevosvoiman 35i-moottori
Ja melkoinen menopeli se onkin, sillä 0-100km/h taittuu 5,3 sekunnissa. Se on erittäin ripeästi ja ohittaminen onkin äärimmäisen helppoa. Myös liikennevaloista on mukava lähteä rivakasti, tosin täkäläinen nopeusrajoitus tulee saavutettua muutamassa sekunnissa. Uuden auton mittari yltää aina 280km/h saakka, mikä tarkoittaa että saksalaisella Autobahnilla tämä auto olisi kuin kotonaan. 😮
Uuden auton nouto liikkeestä oli jälleen hieno kokemus. Mittarissa oli vaivaiset 17 kilometriä ja jokainen lisäkilometri onkin tuntunut pahalta. Hieman yli kuukaudessa mittari on pyörinyt jo 725 lukemiin ja takana onkin monta kallista uuden auton kilometriä.
Uutta autoa noutamassa
Mittarissa 17 kilometriä
Jo ensimmäiset kilometrit uudella autolla kertoivat, että kyse oli aivan erilaisesta autosta kuin kaksi vuotta vanha automme. Vanhasta X1:stä sanottiin aina, ettei se tuntunut aivan bemarin laadulta. Asiaa ei niin ajatellut kun alla oli uusi auto, mutta nyt faceliftin myötä rima on nostettu bemarille tyypilliselle tasolle. Parannuksia on aivan kaikessa minkä huomaa vasta uuden auton ratissa. Ohjaus on hieman kevyempi, ovet tömähtävät kiinni hienostuneemmin ja jopa vilkkujen plinkutus on saanut uuden laadukkaamman äänen! Myös ajomukavuus on parantunut ja rengasmelu on kaukainen muisto. Asiaan vaikuttaa toki sekin, että aiemmassa autossa alla oli täysin turhat sporttirenkaat, jotka olivat tuskallisen kovat ja äänekkään. Uudetkin renkaat ovat run-flatit, mutta ah niin ihanan hiljaiset! Jopa aivan samalta näyttävät penkit ovat hieman aiempaa pehmeämmät, minkä aina yhtä tarkka perstuntuma vahvisti välittömästi.
Ensikilometrit autokaupalta kotiin
Näkymättömien parannusten lisäksi mukana on valtavasti uusia yksityiskohtia. Peilit ovat pienemmät, taittuvat sähköisesti ja himmentyvät automaattisesti. Upeassa Oyster Nevada nahkaverhoilussa on myös monenlaisia yksityiskohtia ja sanoinko jo, että penkit ovat todella mukavat? 😮 Etuvalojen Angel Eyes -renkaat ovat nyt LED:it ”kulmakarvalla” varustettuna, itse valojen ollessa aiempaan tapaan ratin mukana kääntyvät kirkkaat Bi-Xenonit.
Faceliftin jälkeisiä muuttuneita yksityiskohtia
Agressiivinen keula-design
Uudet LED enkelinsilmät
Ainoastaan yksi asia ei ole parantunut aiemmasta mallista. Amerikkaa varten markkinoille tullut 35i-malli nimittäin pohjautuu moottoriratkaisultaan X3:een, eikä bemari ole vaivautunut säätämään sitä kaikissa muissa malleissa jo vakiona olevalle 8-loviselle automaattivaihteistolleen. Niinpä 35i:n vaihteisto onkin vanha 6-pykäläinen automaatti, joka on pieni harmi vaikuttaen kulutukseen ja ajomukavuuteen. Kulutuksen kanssa asialla ei ole meidän ajokilometreillä mitään väliä (vaikka eron huomaakin), mutta hieman nykivämpi vaihteenvaihto on tietysti hieman harmi. Ero on kuitenkin pieni ja korkeammalle vedättävä vaihteisto saa ainakin kuutoskoneen äänen kuulostamaan hyvältä. 😉
Vanhempi 6-lovinen automaatti
Mitä uusi täysin varusteltu X1 sitten maksaa? Edellinen automme maksoi Kanadassa noin 40 000 euroa, eikä hinta ole noussut juurikaan huomattavasti parantuneesta varustelusta huolimatta. Uuden automme arvo on 63 000 dollaria eli noin 43 000 euroa veroineen kaikkineen. Tähän hintaan saa Suomessa uuden BMX X1 perusmallin, joka on meidän autoomme verrattuna melkoisen karu peli. Suomessa ei ole edes mahdollista varustaa X1:stä niin paljon kuin meidän automme, mutta Suomen bemarin nettisivujen mukaan sikäläinen täysin varusteltu X1 maksaa noin 70 000 euroa (103 000 dollaria). Täysin vastaavalla varustelulla Suomessa auto maksaisi siis aikalailla kaksi kertaa yhtä paljon kun täällä Kanadassa (lähemmäs 80 000 euroa).
Uusi värikäs automme
Ensimmäisen kuukauden perusteella olemme olleet uuteen autoomme erittäin tyytyväiset ja tällä mennään seuraavat kolme vuotta. Uusikin automme on leasella ja tulemme palauttamaan sen keväällä 2017. Olemme olleet hyvin tyytyväisiä auton liisaamiseen, sillä tuolloin alla on sangen pienestä lisähinnasta upouusi auto aina muutaman vuoden ajan. Vuonna 2017 edessä on kuitenkin varmaan täysin eri tyyppisen auton valinta, sillä tuolloin BMW X1 tulee uusiutumaan täysin ja profiloitumaan aivan eri tavalla. Se on kuitenkin vasta sen ajan murhe ja sinne saakka ajelemme todella tyytyväisenä uudella bemarillamme. 😮
Kotona parkkihallissamme
Ainoa huono puoli myöhästyneessä toimituksessa oli, että myyntiin on sittemmin tullut jo 2015 vuosimalli. Kyse on kuitenkin täysin samasta autosta ja tarjolle on tullut ainoastaan kaukovaloassistentti uutena lisävarusteena. Niinpä automme edustaa edelleen uusinta ja parasta X1:stä mitä rahalla saa. Lisää uuden bemarin käyttökokemuksia noin myöhemmässä vaiheessa. 💡
Onnea vaan uudelle autolle ja terveisiä teille molemmille täältä Joensuusta! Jari, Mervi & tenavat
Kiitos Jari ja terveiset myös täältä kesäiseltä länsirannikolta! 🙂