British Columbialaisilla autoilijoilla oli viime viikon keskiviikkona syytä hymyyn, kun provinssin liikenteestä vastaava viranomainen ilmoitti nopeusrajoitusten paikoin jopa tuntuvasta korotuksesta yhteensä 1300 kilometrin matkalla ympäri eteläistä provinssia. Päätös on lopputulema alkuvuoden aikana tehdystä tutkimuksesta, jonka mukaan maanteiden nykyiset nopeusrajoitukset eivät vastaa liikenteen todellista vauhtia. Tutkimuksessa todettiin myös maanteiden kunnon sekä nykyisten autojen ajo-ominaisuuksien parantuneet merkittävästi viime vuosikymmeninä, mahdollistaen nopeusrajoitusten nostamisen ilman liikenneturvallisuuden heikkenemistä.
Päätös on tervetullut, sillä British Columbian maantienopeudet ovat olleet todella alhaiset. Tähän asti korkein nopeusrajoitus on ollut 110 km/h syrjäisemmillä valtateillä ja kaupunkialueella on saanut körötellä uusillakin moottoriteillä monin paikoin alhaista 90 km/h nopeutta. Nyt nopeuksia kuitenkin nostetaan 10-20 km/h, niin että suurin kattonopeus joillakin syrjäisillä teillä nousee 120 km/h lukemaan ja monin paikoin päästellään jatkossa satasta. Uusi kattonopeus astuu voimaan muun muassa kuuluisalla Coquihalla Highwaylla, jolle asennetaan samalla myös elektronisesti muuttuvat nopeusrajoitustaulut. Muutos on tervetullut tällä äkillisistä talvimyrskyistä kärsivällä valtatiellä, sillä muutoin Kanadassa on ympäri vuoden voimassa samat nopeusrajoitukset.
Uudet nopeudet tuntuvat toki nekin pieneltä suomalaisiin tai varsinkin saksalaisiin nopeusrajoituksiin tottuneille, mutta vuoristoisessa British Columbiassa uudet nopeudet alkavat mielestäni olemaan kohdillaan. Nopeudet on laadittu tutkimuksen paljastaman datan pohjalta niin, että ne vastaavat nopeutta jota 85% autoilijoista ajaa jo nykyisin kyseisillä tieosuuksilla.
Uusi nopeusrajoitus
Muutos on hyvä ja sen ei uskota lisäävän räikeitä ylinopeuksia tai holtitonta ajoa nykyisestä. Tutkimustulosten perusteella vain muutama prosentti liikenteestä tulee muutoksen myötä nostamaan ajonopeutta nykyisestä, mutta sen ansiosta nykyisin vaaralliset suuret nopeuserot kaikkein nopeimmin ja hitaimmin ajavien kesken tulevat kaventumaan merkittävästi. Kuorma-autoliitto on puolestaan arvioinut ajonopeuksien pysyvän suunnilleen nykyisellään muutoksesta huolimatta, sillä suuremmat nopeudet ovat hankalia saada suuret rekat pysähtymään. Lisäksi ne kuluttavat enemmän polttoainetta. Muutokset vastustajat ovatkin kommentoineet, että muutoksen tarkoitus on juuri lisätä autoilijoiden polttoaineenkulutusta ja siten kartuttaa provinssin kukkaroon enemmän bensaveroa, jonka viime vuosien tuotto on tipahtanut uusien vähän kuluttavien autojen johdosta. Salaliittoteoriaa kerrakseen.
Muutos ei valitettavasti kosketa Vancouverin kaupunkialuetta, joskin vireillä on arvion toinen vaihe, joka tulee keskittymään kaupunkialueiden nopeuksiin. Toivon mukaan ainakin South Fraser Perimeter Road tulisi näkemään nopeusrajoitusten korotuksen henkilöautoille, sillä tämä uusi tie kärsii tuskallisen alhaisista nopeusrajoituksista. Kuorma-autot ajavat tiellä kuitenkin huomattavia ylinopeuksia ja siitä johtuvia kuorma-autojen kaatumistapauksia onkin ollut tiellä lyhyessä ajassa jo kaksi. Ongelmaa torjutaan täällä Pohjois-Amerikassa yleensä asettamalla henkilö- ja kuorma-autoille eri nopeusrajoitukset, mikä voi olla tuleva ratkaisu tällekin tielle.
Toinen positiivinen, mutta vähemmän huomiota saanut muutos on ohituskaistoilla köröttämistä ja jumitusta vähentämään pyrkivät uudet liikennemerkit, jotka pakottavat hitaat autoilijat ajamaan oikeanpuoleista kaistaa. Joillekin tieosuuksille asennetaan myös kyltit, jotka käskevät kuljettajia ajamaan tien sivuun, jos perässään vetää yli viiden auton mittaista letkaa. Tällä muutoksella haetaan ensisijaisesti ratkaisua nönnöttelijöiden vaarallisia ohituksia aiheuttavaan ongelmaan, joka on tuttu Suomessakin.
On vaikea sanoa mikä muutoksen kokonaisvaikutus tulee olemaan, mutta ainakin se on otettu vastaan hyvin positiivisesti. Itse kuulun myös näihin muutokseen tyytyväisiin, sillä on turhauttavaa ajaa nykyisiä nopeuksia uudella ja turvallisella autolla. On myös ilahduttavaa, että provinssin hallinto oikeasti kuuntelee ja tutkii kansalaisilta kumpuavia aiheita. Tämän muutoksen johdosta ei tunnukaan enää niin ihmeelliseltä vuosituhannen alussa British Columbiassa tehty päätös nopeuskameroiden poistamisesta koko provinssin maanteiltä, mikä lisäsi ajoturvallisuutta.
Lopuksi suosittelen katsomaan paikallisen autoilijan tekemä vartin mittainen video liian alhaisista nopeusrajoituksista. Se laittaa takuulla miettimään ja nyt tehdyn päätöksen tekijät ovat aivan varmasti sen myös nähneet. Onkin ilahduttavaa, että lopputulema on kummallakin osapuolella samansuuntainen.
23. maaliskuuta 2024 päivitys
Hieman harmillisesti korotetut nopeusrajoitukset on poistettu monin paikoin ja rajoituksia on palautettu takaisin aiempaan. Esimerkiksi Whistleriin vievän maantien rajoitukset ovat takaisin ennallaan, mikä on tosin hyvä asia, sillä korotukset kyseisellä tiellä olivat sangen hurjat. Coquihalla Highwaylla nopeudet ovat tietääkseni pysyneet uudella tasolla.
Kesäkuussa 2024 merkittävä uudistus tulee myöskin olemaan kuorma-autojen sekä raskaiden ajoneuvojen nopeuksien rajoittaminen ensimmäistä kertaa provinssin historian aikana. Ajoneuvoihin asennettavat uudet rajoittimet rajoittavat raskaan liikenteen ajonopeudet 105 km/h lukemaan, minkä toimivuus muun liikenteen joukossa tulee olemaan kiintoisa nähdä.
Uudet nopeusrajoitukset ovat olleet nyt voimassa muutaman vuoden. Osalla maanteistä nopeuden korotus oli jopa tarpeetonta ja teki ajamisesta turvattomampaa, minkä vuoksi osa korotuksista on sittemmin peruttu. Joillain teillä korkeammat rajoitukset ovat kuitenkin jääneet voimaan, joten näyttää siltä että kaikessa on käytetty hyväksi kertynyttä dataa.
Mainitsin myös että projektin osana oli tarkoitus tarkastella nopeuksia kaupunkialueilla. En ole kuitenkaan huomannut minkään muuttuneen, joten tämä kakkosvaihe lienee haudattu sittemmin vähin äänin.