Maailman suurimmalla lentokonetehtaalla

Ilmailu kiehtoo monia meistä ja paljon matkustavana lentokoneissa ja lentokentissä jotain hyvin innostavaa. Sen vuoksi olikin äärimmäisen mielenkiintoista suunnata viime viikonloppuna lyhyelle matkalle Seattleen, joka on maailman suurimman ilmailujätti Boeingin kotikaupunki jolla on pitkä merkitys ilmailun historiassa.

Ilmailujätin juuret juontavat alkunsa vuoteen 1910, jolloin seattlelainen metsäyhtiön johtaja William E. Boeing perusti Seattleen pienen lentokoneverstaan, jonka ensimmäinen lentokone oli puinen vesitaso. Boeing oli kuitenkin etevä bisnesmies, joka muodosti nimeään kantavan yrityksen vuonna 1916 (yhtiö täyttää sata vuotta vuonna 2016). Lentopostin sekä maailmansotien vauhdittamana liikentoiminta kasvoi nopeasti ja monet toisen maailmansodan suuret pommikoneet, kuten Nagasakin ja Hiroshiman atomipommit pudottaneet B-29 Superfortressit rakentuivat kaikki Boeingin tehtailla.

Siviili-ilmailu oli kuitenkin alusta saakka merkittävä osa Boeingin toimintaa ja yhtiön kaksi merkittävintä lentokonetehdasta sijaitsevat edelleen Seattlen lähistöllä. Kaupungin eteläpuolella sijaitsevassa Rentonissa ovat valmistuneet kaikki Boeing 707, 720, 727 sekä 757 koneet ja nykyisin tehdas on erittäin yleisen 737-mallin loppukokoamispaikka. Seattlen pohjoispuolella 103 000 asukkaan Everettissä sijaitsee puolestaan Boeingin ja samalla koko maailman suurin lentokonetehdas, jossa valmistuvat yhtiön kaikki suurimmat lentokonemallit.

Boeingin toiminta Everettissä keskittyy 1930-luvulla armeijan käyttöön rakennetun Paine Fieldin kolmikiitorataisen lentokentän ympärille. Kenttä ei ole pelkästään Boeingin käytössä, vaan se on myös aktiivinen harrasteluilmailijoiden kenttä, mutta kaikkein tunnetuin se on jokaisen Boeingin laajarunkokoneen ensilennon paikkana.

Lentokentän kupeessa sijaitseva tehdas on megalomaaninen rakennus, jolla on pinta-alaa käsittämättömät 398 000 neliömetriä, tehden siitä yhden maailman suurimman rakennuksen pinta-alan perusteella. Koska kuusi lentokonelinjastoa vaativat myös valtavasti ilmatilaa, on hallin tilavuus maailmanennätykselliset 13,3 miljoonaa kuutiometriä.

Maailman suurin rakennus

Everettin tehdas rakennettiin 1960-luvulla legendaarisen Boeing 747 jumbojetin valmistusta varten. Koneen uusinta 747-8 varianttia valmistetaan tehtaalla edelleen. Muita lentokoneita ovat pitkän matkan 767 ja 777 sekä uutuuskone 787 Dreamliner, joista viimeistä valmistetaan myös yhtiön uudella Etelä-Carolinan tehtaalla pullistelevan tilauskirjan toimittamiseksi.

Everettissä valmistuvat Boeingin laajarunkokoneet

Everettin tehdas työllistää 32 000 ihmistä ja kaiken kaikkiaan Boeingilla on Seattlen alueella palkkalistoillaan melkein 76 000 työntekijää, mikä on puolet koko konsernin työntekijämäärästä. Konsernin pääkonttori sijaitsi aiemmin Seattlessa lähellä loistavaa Museum of Flightiä, mutta se siirrettiin vuonna 2001 kaiketi suurten verohuojennuksien houkuttelemana Chicagoon. Boeingilla on suuri merkitys kansallisestikin, sillä se on koko Yhdysvaltojen arvokkain vientiyritys, tuoden kymmeniä miljardeja liittovaltion kassaan.

Jo pelkkä ajo Paine Fieldin ohitse on mielenkiintoinen, sillä kentällä seisoo rivissä upouusia lentokoneita kaikkien mahdollisten lentoyhtiöiden väreissä. Kentän yhteydessä sijaitsee myös suuri lentokoneiden huoltokeskus, minkä vuoksi kentällä näkeekin kirjavan katraan Boeingin lentokoneita.

Dreamlinereita kaikissa mahdollisissa väreissä

Upeinta on kuitenkin, että Boeingin Everettin tehdas on yksi ainoita lentokonetehtaita maailmassa, jonne järjestetään yleisökierroksia. Kentän yhteydessä sijaitsee Future of Flight niminen museo ja vierailukeskus, joka on avoinna ympäri vuoden.

Suuntasimme kohti Everettiä perjantaina heti töiden jälkeen ja majoituimme aivan museon vieressä sijaitsevaan hotelliin. Pienen huoneistohotellin huoneet olivat suurimmat koskaan näkemämme ja erikoista olivat peräti kaksi poreammetta, joista toinen sijaitsi oudosti makuuhuoneessa sängyn vieressä.

Ylettömän tilava hotellihuone

Ammeesta sekä parvekkeelta aukenikin oiva tilaisuus bongata Paine Fieldillä seisovia lentokoneita sekä kiitoradalta tiheään tapahtuvia lähtöjä. Jumbojetin lähtö oli melkein rakennusta ravisuttava jylinä ja nosti odotuksiamme seuraavan päivän kierrosta varten. 😛

Maisema hotellihuoneelta

Lauantaiaamuna kävelimme museolle, jolla on nähtävillä paljon kiintoisaa ilmailuun liittyvää. Paikan yhteydessä sijaitsee myös suuri Boeingin lahjatavaramyymälä, josta voi löytää monenlaista kiintoisaa ilmailusta kiinnostuneille tutuille.

Lentämisen historia ja tulevaisuus

Kauas oli aiemmin pitkä matka

Monenlaista nähtävää

Tehdaskierrokselle ei ollut tuona aamuna liittymässä järin paljon väkeä. Kierros alkaa lyhyellä videolla, joka esittelee Boeingin sekä Everettin tehtaan historiaa. Tämän jälkeen noustaan bussin kyytiin, joka kuljettaa jättimäiselle kokoamishallille. Halleihin mennään sisälle niiden alapuolella kulkevaa käytäväverkostoa pitkin, jota käsin päästään portaille, joiden yläpäästä avautuu näköala alapuolen jättimäisille kokoamislinjastoille.

747 jumbojettien linjasto

Vaikka monet lentokoneissa käytettävät osat valmistetaankin paikan päällä, on useiden konemallien osien valmistus ulkoistettu ympäri maailmaa, minkä vuoksi merkittävin Everettissä tehtävä työ on koneen lopullinen kasaaminen. Työ tapahtuu nopeasti ja esimerkiksi 777 malleja rullaa linjastolta ulos kahdeksan kappaletta kuukaudessa. Se tarkoittaa, että yksi kone kasaantuu alle neljässä päivässä! 😯

Dreamlinereiden kokoamista

Kokoamislinjastot on optimoitu huippuunsa ja koneiden rungot liikkuvat hiljalleen eteenpäin linjastoa kaiken ympärillä seuratessa perässä. Alle viikossa kone kulkee U:n muotoisen linjaston lävitse ja saa sisäänsä kaiken siivistä kaapeleihin saakka. Valmis kone rullaa lopulta ulos isoista pääovista odottamaan naapurirakennuksessa suoritettavaa maalausta koneen tilanneen lentoyhtiön väreihin, minkä jälkeen jäljellä on enää sisutuksen ja istuimien konfigurointi lentoyhtiön halujen mukaan.

Puolitoistatuntinen kierros on äärimmäisen kiintoisa, siitäkin huolimatta että linjasto ei ollut käynnissä lauantaina ja ainoa henkilökunta paikalla oli huoltoporukkaa. Näin ollen tehtaalla oli myös hiljaista, kun normaalisti sisällä on kuulemma melkoinen meteli ja lämpö.

Triplaseiskojen siipiä

Harmillisesti kierroksella ei saa valokuvata, joten kaikki oheiset kuvat ovat Boeingin itsensä julkaisemia. Niistä käy kuitenkin hyvin ilmi miltä yksittäinen linjasto näyttää ja käytännössä samanlaisia linjastoja on vierekkäin kuusi kappaletta samassa rakennuksessa. Kierroksen aikana nähdään 747, 777 ja 787 koneita kokoavat linjastot, jotka ovatkin kolme kaikkein erilaisinta ja siten kiintoisinta mallia.

Ilmailusta kiinnostuneiden on ehdottomasti syytä ottaa Everettin tehdasvierailu listalleen ja se on helppo visiitti Seattlen keskustasta käsin. Kierroksemme jälkeen suuntasimme hiljalleen kohti keskustaa, jossa majoituimme lauantai-illaksi keskustan Marriottiin. Hotellin 23. kerroksen ikkunasta avautui mukava maisema ympäröivään keskustaan.

Saapuminen pilviseen keskustaan

Maisema hotellihuoneesta

Lauantai-iltana ruokailimme fiinissä Spur ravintolassa, joka sijaitsee Seattlen keskustan liepeillä. Ulkona piiskannut kaatosade ei haitannut iltaamme, nauttiessamme sadan dollarin hintaista peräti kahdeksan ruokalajin maistelumenua. Asetelmassa riittikin syötävää noin neljän ja puolen tunnin ajaksi, mikä on samanlainen suoritus kuin aikoinaan Wolfsburgin Ritz-Carltonin kolmen Michelin-tähden ravintolassa.

Fiini Spur

Illallisen kahdeksan ruokalajia sisälsivät kaikkea mahdollista kolmesta alkupalasta tonnikalaan ja mureaan vasikkaan, erikoispastaa ja nieriäistä sekä lopulta Waguy sisäfilettä. Illan kruunasivat kaksi jälkiruokaa, jäätelösorbetti sekä suklaa-asetelma.


Kauniisti aseteltuja herkkuja

Yksi illan lukuisista pääruoista

Ruoka oli uskomattoman hyvää ja kauniisti aseteltua. Laatuunsa nähden se oli mielestämme myös mielestämme erittäin edullista ja ravintola voisikin hyvin olla Michelin-ravintola, mutta Michelin ei myönnä tähtiä Seattlessa. Tästä huolimatta kyseessä on erittäin korkeatasoinen ravintola, jossa kannattaa piipahtaa.

Asetelma monenlaisia ruokalajeja

Hitaasti haudutettua porsaan poskea

Pitkän illan loppuhuipennus

Iltamme päättyi hyvinsyöneinä hotellin iltamaisemaan, sateen piiskatessa edelleen ulkopuolella pimentynyttä Seattlea. Takanamme oli mukava lyhyt vierailua kaupungissa ja mahdollisuus nähdä paikka jossa tehdään ilmailun historiaa.

(Yhteensä 1 809 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.