Isot koneet ovat aina kiehtovia ja niinpä olikin kiintoisaa huomata, että asuinkorttelimme viereiselle Rathausbrücken työmaalle oli tuotu valtava, peräti 8-akselinen, autonosturi. Nosturi on malliltaan Liebherr LTM 1500-8.1 ja se on malliston toiseksi suurin malli. Kyllä vain, näemmä on olemassa vieläkin suurempi 9-akselinen autonosturi kaikkein suurimpien työmaiden tarpeisiin!
Toiseksi suurimmankin mallin lukemat ovat huimat: kokonaispaino 96 tonnia, jota voidaan kasvattaa vaativia töitä varten lisätyillä vastapainoilla jopa 165 tonniin. Nosturin teho on 321 hevosvoimaa, mikä riittää nostamaan huikeita 500 tonnin kuormia kolmen metrin etäisyydellä. Nostokorkeutta on pienimmällä kokoonpanolla 50 metriin saakka, mutta erilaisten lisäpuomien avulla ylletään peräti 150 metrin korkeudelle. Tällaiset korkeudet ovat erityisen tärkeitä varsinkin autonosturien tärkeimmällä työalueella, nimittäin suurten tuulivoimaloiden kokoamisessa. Tätä varten suurilla autonostureilla on päästävä myös hieman hankalammassa maastossa. Tästä pitää huolen auton oma 680 hevosvoimainen moottori, millä jättiläinen yltää maantiellä 80km/h vauhtiin.
Jättiläisnosturia kootaan torstaina
Nosturi ilmestyi työmaalle torstaina ja ensimmäinen päivä meni sen kokoamiseen. Lisäpuomeja sekä vastapainoja tuotiin ainakin kahden kuorma-auton verran. Tällaisen nosturin vuokraaminen ei liene kovin halpaa, joten työmaalla on paiskittu töitä yötä myöden. Palasimme nimittäin viime viestin brasilialaisesta ravintolasta kellon ollessa jo lauantain puolella ja niin vain oli siltatyömaalla työt käynnissä. Yö on hyvä aika siltatyömaalle, sillä tuolloin liikenne Spree-joella on vähäisimmillään. Päivisin työmaan ohi nimittäin lipuu turistilaivoja tasaisella tahdilla. Yöaikaan työmaalla onkin näemmä asennettu uuden sillan kaikkein suurimpia poikkirakenteita.
Työmaa keskiyöllä
Sinäänsä hyvä että projekti etenee, sillä onhan tuo jo ollutkin työn alla kaksi vuotta. Meille sillan puuttuminen on ollut pienesti ikävä asia, sillä vaikka kumpaankin suuntaan jokea on sillat heti seuraavilla kaduilla, on Rathausstraßea pitkin kätevä kulkea keskikaupungille matkatessaan. Uuden sillan piti valmistua jo menneenä keväänä, mutta teräsrakenteen toimittava firma ehti mennä alkuvuodesta konkurssiin. Lisäksi pitkä talvi teki kiusaa jokipenkan valutöille, mikä aiheutti myöhästyksiä. Vaikeuksien keskellä myös sillan arkkitehtuurista ehdittiin vääntää kättä, sillä siltaa pidettiin joissain piireissä liian modernina paikalleen. Silta kun johtaa Schlossplatzin aukiolle, jolle aletaan lähivuosina jälleenrakentamaan Berliinin historiallista kaupunkilinnaa. Rakennuksesta tulee ulkoa osin historiallinen, osin moderni. Moderni osa tulee kuitenkin juuri Spreen puolelle, joten moderni silta ei ole mielestäni mikään ongelma.
Rathausbrücken työmaa
Jättinosturi työssään
Onneksi poru on ehtinyt rauhoittua ja nyt työt tosiaankin jatkuvat. Katsotaan nyt milloin uudelle sillalle pääsee lopulta astelemaan. Sitä ennen pitää vielä ihmetellä ihmisen nerokkuutta ja sen tuloksena tehtyjä valtavia koneita.