Talvirenkaille on ollut tänä vuonna Vancouverin alueella runsaasti kysyntää. Viime vuoden lumikaaos on nimittäin saanut ihmiset rengaskaupoille ja monet tuttavammekin ovat ensikertaa miettimässä kunnollisten talvirenkaiden hankintaa. Viime vuonnahan talvirenkaat loppuivat kiivaimman sesongin aikana koko läntisestä Kanadasta ja kuullun perusteella ennen joulua renkaat tilanneet joutuivat odottamaan uusia renkaitaan aina kevätalveen saakka, jolloin talvi olikin jo ohitse.
Meille viime talvi ei tuottanut ongelmia, sillä allamme olivat heti ensimmäisenä keväänä ostetut bemarin valmistamat talvirenkaat. Talvirenkaat eivät ole varsinaisesti pakolliset British Columbiassa, mutta vuorille sekä sisämaahan talvella matkaavien on kyllä syytä sellaiset omistaa. Jotkut yrittävät selvitä ketjujen kanssa pahimpien talvimyrskyjenkin lävitse, mutta itsellä sellaiseen riskiin ei olisi haluja.
Vanhat pikkuvanteet
Olemmekin ajaneet viimeiset viisi talvea turvallisin mielin samoilla talvirenkailla, jotka sopivat kahden ensimmäisen automme alle. Kuitenkin nyt uuteen kakkossukupolven BMW X1:een siirryttyämme uusien renkaiden hankinta tuli taas ajankohtaiseksi, sillä vanhat vanteet eivät enää sopineet uuteen autoon. Tämä oli tietenkin harmi turhana rahan menona, joskin olin myöskin kaipaillut uuden auton alle vanhoja 17 tuuman vanteita näyttävämpää vaihtoehtoa.
Kävimme tiedustelemassa uusien talvirenkaiden hintoja paikalliselta bemariliikkeeltä, jossa lyötiin tiskiin suolainen $3400 dollarin hinta. Se ei innostanut meitä alkuunkaan, etenkin kun saatavilla olevat vanteet olivat mielestäni poikkeuksellisen rumat. Niinpä päädyinkin selailemaan muiden rengasliikkeiden nettisivuja, mistä löytää jos jonkinlaista rengasta ja vannetta. Harmillisesti Nokian talvirenkaita myy Kanadassa ainoastaan paikallinen Kaltire, jonka hinnat olivat netissäkin suolaiset.
Uudet renkaat alla
Voittajaksi selviytyikin lopulta amerikkalainen TireRack -verkkokauppa, jonka sivut tekivät ostokokemuksesta helpon myös ensikertalaisille. Kaupan laajasta valikoimasta päädyin lopulta italialaisen vannevalmistaja MSW:n 18 tuuman erikoisvanteisiin, jotka näyttivät muutamissa löytämissäni kuvissa hienolta samanlaisen auton alla. Myös hinta oli kohdillaan, siitäkin huolimatta että toimitus rajan ylitse maksoi neljäsataa dollaria. Loppusummaksi tuli kuitenkin $2500 eli melkein tonnin paikallista bemariliikettä halvempi ja saimme alle omaa silmääni miellyttävät, tyylikkäät talvivanteet.
Italialaiset erikoistalvivanteet
Vanhoista renkaista piti hankkiutua seuraavaksi eroon, mikä onnistuu aina Craigslistin kautta. Monen kyselijän jälkeen renkaat menivät lopulta kaupaksi tonnilla, joten uusien hinnaksi tuli kokonaisuudessaan ainoastaan $1500 – ei paha! Se on investointi jonka olin valmis ilolla maksamaan, sillä suunnitelmissamme on ajaa vuorille laskettelemaan tulevinakin talvina ja uusien renkaiden avulla se on täysin turvallista. Kumeissa päädyin Tekniikan Maailman rengastesteissä hyvin pärjänneisiin Michelin X-Ice3 kumeihin, jotka ovat erittäin hiljaiset ja tuntuvat pitävän hyvin talven ensimmäisillä liukkailla.
Michelin renkailla pärjää talvessa
Tokihan rengasrumbasta olisi voinut selvitä paljon edullisemminkin vaikka ihan vain peltivanteilla, mutta sellaiset näyttäisivät hirveiltä ja tuhoaisivat auton tyylin. Olenkin siksi tyytyväinen hankintaamme ja viimeinen silaus oli korvata MSW:n logo bemarin logolla, joka näyttää omaan silmääni huomattavasti paremmalta ja oli pieni halpa tuunaus. Näillä mennään!
Todella hyvin sopii nuo isommat vanteet tuohon autoon! Mäkin tiedän jo valmiiksi, että pitää hommata nyt ensi talveksi uudet talvirenkaat, sillä vanhat näyttivät olevan niin rapsakassa kunnossa. Pitääpä miettiä myös vanteiden vaihtamista, jos saa noin kivan kasvojenkohotuksen samalla.
Kyseisillä talvirenkailla tuli lopulta ajettua kolme talvea ja olin kyllä todella tyytyväinen renkaiden mukavuuteen, hiljaisuuteen sekä pitoon erityisesti lumessa. Näillä kokemuksilla olen kyllä harkitsemassa Michelinin renkaita myös seuraavaan autoomme.