Berliinin varmaan omituisin liikenneyhteys on 8. elokuuta 2009 avattu U55-metrolinja, joka tunnetaan paikallisten kesken lempinimellä Kanzlerlinie (kanslerilinja). Linja on outo siksi, että sillä on vain kolme asemaa ja sen pituus on vaivaiset 1,8 kilometriä. Linjalla kulkee vain yksi ainoa metrojuna, joka liikennöi 10 minuutin vuorovälillä neljän minuutin mittaisen matkansa pääteasemien välillä. Linjan rakentaminen kesti 14 vuotta ja se maksoi 320 miljoonaa euroa.
Käsittämättömältä tuntuvaan hankkeeseen tulee enemmän järkeä, kun ymmärtää että U55 on osa rakenteilla olevaa U5-linjan jatketta Alexanderplatzilta aina uudelle päärautatieasemalle saakka. Koko projekti sai alkunsa 90-luvun lopulla, kun jälleenyhdistyneen Saksan hallitus päätti siirtää toimintonsa Länsi-Saksan Bonnista takaisin entiseen pääkaupunkiin Berliiniin. Samalla päätettiin myös uudesta modernista hallintoalueesta, joka valmistuikin vuosituhannen vaihteen tienoilla. Sen osana päätettiin myös toteuttaa tämä jo 50-luvulta saakka suunniteltu liikenneyhteys, joka on osa tuolloin laadittua Berliinin metron vielä toteutumatonta 200-Kilometer-Plania.
U55 ja U5 kartalla
Rakentaminen aloitettiin 90-luvun lopussa tarkoituksena saada linja valmiiksi jalkapallon MM-kisoiksi vuonna 2006. Aina jälleenyhdistymisestä saakka taloudellisissa vaikeuksissa ollut Berliinin senaatti kuitenkin pysäytti rakentamisen vuonna 2002 vaikean taloustilanteen vuoksi. Hankkeeseen oli kuitenkin saatu Saksan liittovaltiolta satoja miljoonia ja keskeytystä uhkasi seurata 170 miljoonan euron maksaminen takaisin liittovaltiolle. Tämän välttämiseksi senaatti teki lopulta päätöksen, että koko U5-jatkon sijaan rakennetaan ensiksi jo pitkällä oleva päärautatiaseman ja Brandenburgin portin välinen lyhyt etappi.
Rakentaminen jatkui tavoitteena saada pätkä valmiiksi MM-kisoja varten, mutta Brandenburgin aseman tienoilta paljastuneet ongelmat pohjaveden kanssa tekivät aikataulun mahdottomaksi. Pelkkää yhden pysäkinvälin tynkämetroakin harkittiin kisaturistien kuljettamiseksi, mutta siitä luovuttiin päättömän kalliina saavutettuun hyötyyn nähden. Niinpä kisat olivat ja menivät, ja lopulta kolmen aseman yhteys valmistui viime vuoden elokuussa, jolloin se nimettiin U55:ksi.
U55 aikataulu
Rakentaminen U55:sen kytkemiseksi Alexanderplatziin ja U5-linjaan aloitettiin vuonna 2010 ja sen pitäisi valmistua vuonna 2019 (rakennusaikataulu). Sen vuoksi meidänkin asunnon lähistöllä on myllätty, sillä Berliner Rathausin pysäkki tulee juuri niille kohdille. Kaksi muuta asemaa ovat Museuminsel ja Unter den Linden, joista jälkimmäinen tulee kytkemään linjan U6-linjaan (Französische Straßen asema poistuu käytöstä).
Uudet asemat ja koko U5:sen jatko louhitaan tunnelina maan alla. Siksi Marx-Engel-Forumilla sijaitsevat Karl Marxin ja Friedrich Engelsin patsaatkin jouduttiin siirtämään alkuperäiseltä paikaltaan. Valtava tunnelikone nostetaan juuri niiltä kohdin maan sisään joskus vuonna 2013. Koneen louhima maaperä johdetaan liukuhihnalla Spree-joen rantaan ankkuroitaville lautoille, joilla maa-aines kuljetetaan tieliikennettä häiritsemättä ulos kaupungista.
Jättimäinen tunnelin kaivuukone
Joskus kaukaisessa tulevaisuudessa U5-linjan on suunniteltu jatkuvan halki Moabitin (yhteys U9-linjaan Turmstraßen asemalla) sekä Jungernheidin kaupunginosien (yhteys U7-linjaan ja Ringbahniin Jungernheidin asemalla) ja ehkä aina nykyisen Tegelin lentokentän alueelle saakka, jonne suunnitellaan lentokentän siirtyessä toimistoja ja sekä uutta asutusta.
Väliaikainen U55-linja on melkoisen turha ja palvelee lähinnä Brandenburgin portille suuntaavia turisteja. Matkustajien määrä on ollut viime aikoina noin 6500 päivässä, mikä on hieman alle ennakoidun. Junia linjalla liikkuu tosiaankin yksi ainokainen, joka taittaa matkan linjan päästä päähän neljässä minuutissa. Pääteasemalla kuljettajalla on kaksi minuuttia aikaa siirtyä junan toiseen päähän ja lähteä jälleen toiseen suuntaan, jossa ollaankin taas neljän minuutin päästä. Koska työ on niin itseään toistavaa, oli kuljettajien mielenterveyden säilymisestä keskustelua ennen linjan avaamista. Ainakin toistaiseksi homma on toiminut, vaikka voinkin kuvitella että aamun työkoneiden arvonnassa U55 onkin se lyhyin tikku.
Tynkälinja U55
Brandenburger Torin ja Hauptbahnhofin uudet asemat
U55 on berliiniläiselle niin turha yhteys, että sen takia kävin kokeilemassa sitä vasta nyt, melkein vuoden sen valmistumisen jälkeen. Uudet asemat ovat hienot ja nykyaikaiset, mutta kaikki tuntuu niin hölmöltä ennen U5:sen valmistumista. Silloinkin yhteys palvelee kaikkein eniten Unter den Lindeniä pitkin kulkevia turistimassoja, vaikkakin uusi metroasema lähellemme tarjoaakin laiskalle Nikolaiviertelin asukkaalle kuivan yhteyden esimerkiksi Alexanderplatzille. 🙂