Luin pari kuukautta sitten lehdestä, että mäkkäri aikoo pilotoida kassattomia ”itsepalveluravintoloita”. Mieleen jäi, että pilotti koskisi alkuvaiheessa vain yhtiön kotimaata Yhdysvaltoja, mutta näemmä Saksakin on ollut koelistalla. Kävin nimittäin eilen pitkästä aikaa Alexa-kauppakeskuksen mäkkärissä ja yllätyksekseni sinne oli perustettu tällainen itsepalvelupiste. Koevaiheessa olevaa konseptia ei oltu viety vielä kokonaan läpi, vaan ravintolaan oli tuotu vasta neljä kosketusnäytöllistä laitetta, joilla asiakkaat pystyvät tekemään tilauksensa. Laitteelta tulostunutta kuittia vastaan ostoksensa saa sitten ravintolan noutopisteeltä.
Ravintolasta löytyi siis ainakin vielä viisi normaaliakin kassaa, joille olikin perinteiseen tapaan hirmuisen jonot. Juuri jonoilla uutta systeemiä perustellaan, sillä mäkkärin laskelmien mukaan automaattien avulla ostostapahtumaa voidaan vähentää parilla sekunnilla per asiakas, mikä tuo isot säästös päivän mittaan. Säästöjä systeemi varmaan tuokin, mutta mäkkärin kiikarissa lienee ennemminkin mahdollisuus tulevaisuudessa vähentää työntekijöiden määrää ravintoloissaan. Tyypillistä suuryritysmeininkiä siis. Lisäksi en näe kovinkaan kaukaisena kuvana, että nykyiset kassajonot vaihtuvat jonoiksi näille laitteille. Vähän samaan tyyliin kuin Helsinki-Vantaan check-in -jonot ovat vaihtuneet baggage drop -jonoiksi. Se siitä itsepalvelun kätevyydestä ja nopeutumisesta.
McDonald’s EasyOrder
Vaikea sanoa ottaako mäkkärin systeemi tuulta alleen, sillä ainakin tässä vaiheessa automaatteja käytti aniharva. Laitteiden suurin ongelma on omasta mielestäni mahdollisuus maksaa ainoastaan kortilla, mikä karsii käyttäjistä mäkkärin suurimman asiakaskunnan, nuorisolaumat. Tosin nykyisin yhä nuoremmillakin on muovia lompakossa, joten ehkä tämä ei ole kovin suuri ongelma. Minut systeemi karsii käyttäjistään ihan vain periaatteen vuoksi, sillä minusta alati laajentuva itsepalvelumentaliteetti ei ole toivottava kehityssuunta. Jo nyt esimerkiksi Suomessa ABC! ketjun ravintoloissa saa noutaa ruokansa kassalta piipperin piipattua, minkä lisäksi jätteet odotetaan tietenkin vietävän roskikseen. Tähän kun yhdistää varmaankin pian itsepalvelutilaamisen, niin ainoa asia mitä asiakas ei tee itse, on ruoan valmistus. Enkä näe kovinkaan kaukaisena tulevaisuudenkuvana sitä, miten mäkkärissä saa pian hampparin automaatista, jolloin ei tarvitse asioida työntekijän kanssa missään vaiheessa. What a bright new future.