Jossain vaiheessa talvea alkaa aina tuntua siltä, että sitä on jatkunut jo pienen iäisyyden, eikä loppua ole näkyvissä. Ja sitten talvi ottaakin ja päättyy parissa päivässä kuin seinään. Näin näyttää käyneen Berliinissä loppuviikosta.
Talvi alkoi Berliinissä aivan joulukuun alussa ja lunta tuli sittemmin perstuntumani mukaan yhteensä yli puolimetriä. Ensimmäiset 20cm sulivat pois sangen pian, mutta sitä seuranneet ~35cm pysyivät maassa vuoden loppuun saakka, jonne neljän viikon pakkasjaksoa kesti. Sitä seurasi nyt alkuviikosta pieni lumen tiivistyminen lämpötilan keikkuessa nollan tienoilla, kunnes torstaina pankki räjähti. Jostain Lounais-Euroopasta tullut lämmin ilmamassa toi mukanaan lämpimät vesisateet, joiden myötä lumet ovat kirjoitushetkeen mennessä sulaneet lähes tyystin – siis vain muutamassa päivässä!
Ongelmalliseksi asian tekee, että näin on tapahtunut koko Saksassa. Erittäin ongelmalliseksi asian tekee, että koko Saksassa on ollut lunta se 20-40cm, joten sulamisesta syntyvä vesimäärä on valtava. Pahoja tulvia onkin koettu viime päivinä kautta Saksan, kun suuret joet eivät kykene kuljettamaan mukanaan kaikkia vesimassoja. Esimerkiksi Länsi-Saksan suuren Rheinin pinta on paraikaa melkein kolme metriä normaalia ylempänä, mikä aiheuttaa ongelmia jokivarren sadoilletuhansille ihmisille. Vielä ongelmallisempaa on Saksan ja Puolan rajajokena virtaavan Oderin varrella, jossa joessa kelluvat jäämassat aiheuttavat paikoin pahoja tukoksia ja veden tulvimista ympärysseudulle. Joella kulkeekin vuorokauden ympäri muutama pieni jäänmurtaja pitämässä uomaa auki. Myös alueen palokunnat huhkivat ympäripyöreitä päiviä tulvavahinkojen pienentämiseksi.
Sää on ollut myös muuten poikkeuksellinen. Torstaina Berliinissä ja muuallakin Keski- ja Itä-Saksassa satoi muutaman tunnin niin kutsuttua alijäähtynyttä vettä, mikä teki kaduista erittäin liukkaat. Pelkän aamupäivän aikana yli 200 berliiniläistä liukastui niin pahoin, että tarvitsivat sairaalahoitoa. Autokolareita tilastoitiin noin 350 iltapäivään mennessä pelkästään Berliinin alueella. Kaupunkiin julistettiinkin joiksikin tunneiksi poikkeustila ja esimerkiksi kummatkin lentokentät olivat kiinni. Autoilijoita ja ihmisiä suositeltiin radiossa pysymään kotonaan.
Helppoa ei ole kuitenkaan joukkoliikenteenkään kanssa, sillä kuukauden jatkunut ärhäkkä talvi on sekoittanut muun muassa Berliinin S-Bahnin kulkemista pahoin. Paikoitellen vain puolet junavuoroista on pystytty ajamaan ja osa näistäkin normaalia lyhyemmillä junilla. Monia junavuoroja on jäänyt täysin pois ja osa asemista on suljettu kokonaan, sillä hiljaisempia rataosuuksia ei ole pystytty pitämään puhtaana lumesta ja jäästä. Kaikki tämä on pidentänyt ihmisten työmatkoja jopa moninkertaisesti. Ihmiset ovat myös pakotettuja käyttämään kiertoreittejä työpaikalle päästäkseen, minkä on hyvin huomannut joka aamu töihin ottamme M6-raitiovaunun kyydissä. Raitiovaunu on ollut koko kuukauden huomattavan täynnä, kun Itä-Berliinistä keskustaan töihin saapuvat ovat joutuneet turvautumaan siihen S-Bahnin sijaan.
S-Bahnin ongelmiin ei kuulu olevan tarjolla nopeaa parannusta edes nopeasti etenevästä keväästä. Suunnitelmia palvelun parantamiseksi tehdään silti jatkuvasti ja viimeisimmän mukaan junien huippunopeus lasketaan 60km/h tasolle, jotta junat liikennöisivät tasaisemmin ja pysyisivät näin paremmin aikataulussa. Matkustajien hermoja koetellaan silti edelleen myöhästymisten muodossa.
Ongelmahan ei ole niin suuri meillä keskustassa asuvilla, sillä keskustan kautta kulkevilla linjoilla liikennöi niin monta linjaa, että vuoroväli on edelleen kohtuullinen. Toista on kuitenkin kaupungin ulkolähiöissä, joissa normaali 10 minuutin vuoroväli on vaihtunut 20-30 minuutin tienoille, minkä lisäksi yksi tai kaksi junaa voi vielä jäädä välistä pois. Onkin mahdollista, että Berliinin S-Bahn, joka on Saksan kansallisen junayhtiö Deutsche Bahnin tytäryhtiö, joutuu jälleen korvaamaan ongelmat matkustajilleen. Viime talven sekä helteisen kesän vastaavat ongelmathan korvattiin marras- ja joulukuussa kaikille matkustajille joko 20e halvemmalla kuukausilipulla tai lipun kaksi viikkoa pidemmällä voimassaololla. Lisäksi viikonloppuisin reilun kahden euron kertalippu kävi päivälipusta.
Poikkeuksellisesta ja ankarasta säästä on siis riittänyt tänä talvena paljon keskustelua Suomen lisäksi myös Saksassa ja saa vain nähdä miten talvi tästä jatkuu. Tänään talvi ei kuitenkaan enää näyttänyt merkkejään, vaan aurinko paistoi siniseltä taivaalta ja lämpöä oli +10 (!) astetta, joten ulkona tuntui kuin kevät olisi alkanut näin 8. tammikuuta! Mahdotonta on silti vielä sanoa varmasti, joko kovin talvi on nyt sivuutettu vai onko lisää luntakin taas tiedossa myöhemmin. Toivon mukaan ei. Ainakaan paljoa.