Olen tässä odotellut, että täyteen tulisi tasalukemia jolloin kirjoitella aiheesta, mutta koska näin ei näytä millään tapahtuvan, on tämä nyt sitten 2012 BMW X1 xDrive28i automme 16850 kilometrin ja 14 kuukauden käyttöarvio. Olemme olleet onnellisia pikku-bemarin omistajia nyt reilun vuoden verran, joten lienee paikallaan kertoa tuntojamme autosta tältä ajalta. 🙂
Autohan liisattiin North Vancouverissa sijaitsevalta bemariliikkeeltä pian tänne Vancouveriin muutettuamme ja sillä on nyt kerennyt körötellä muutaman kilometrin. Viime vuoden aikana kilometrejä kertyi runsaasti, sillä päivittäinen työmatkamme oli noin 20 kilometriä suuntaansa ja taitoimme sen autolla. Kuitenkin työpaikkamme vaihtuminen vuodenvaihteessa muutti tilannetta, kun siirryimme työskentelemään Downtownin alueella ja aloimme kävellä työmatkamme. Kun aiemmin kilometrejä kertyi ilman lomamatkoja noin 1600 kuukauteen, on niitä alkuvuoden ensimmäisten kuukausien aikana kertynyt alle 200 per kuukausi. Melkoinen pudotus siis ja sitä selittää yksinkertaisesti se, ettemme ole uusien työkuvioiden keskellä kerenneet ajella edes viikonloppuina minnekään.
Pikku-bemarimme
Vaikka ajomäärät ovatkin romahtaneet, ei meitä ole silti kaduttanut omistaa autoa. Vaikka autovakuutukset ovatkin sangen kalliit täällä British Columbiassa, on se vain niin mukavaa kun auto on aina käytettävissä. Tietysti jälkiviisaana olisi riittänyt ottaa leasing-sopimukseen vähemmän kilometrejä ja säästää hieman kuukausimaksussa, mutta oli mahdotonta tietää työkuvioiden totaalista vaihtumista kesken vuotta.
Mitä bemaristamme voi sitten sanoa? Melkoisen paljon hyvää, sillä auto on osoittautunut erittäin mukavaksi ajaa, eikä mitään ongelmia ole ollut. Olemme pysyneet autolla melkeinpä tyystin asfaltin puolella, joten sen maasto-ominaisuuksista en osaa sanoa mitään, mutta kaupunki- ja matka-ajossa auto on ollut loistava. Pienikokoinen auto on helppo ajettava ja parkeerattava vilkkaassa suurkaupungissa, mikä on suuri plussa. Kovin erottuva se ei kuitenkaan enää ole, sillä X1:siä näkee nykyisin päivittäin ja yleensä aasialaisten nuorten ajamana. Sillä on siis pieni ”leima” täällä suunnalla. 🙄
Maailmanlaajuisesti mallin myynnin kerrottiin rikkoneen jokin aika sitten 300 000 kappaleen rajan, joten X1 tuntuu kiinnostavan monia. Uusin 2013 mallihan tuli tänä vuonna myyntiin myös rajan eteläpuolella, missä se on myös otettu vastaan kiinnostuksella. Uusin malli käsittää pienen faceliftin sekä joitain uusia lisävarusteita, mutta ei mitään kovin merkittävää eroa siinä ei ole viime vuoden malliimme verrattuna.
Matkalla Seattlessa ja vuorilla
Huonoina puolina autossamme tulee mieleen lähinnä kaksi asiaa, joista kumpikaan ei ole kovin vakava. Ensimmäinen on kulutus. Linjaston ylin 241-hevosvoimainen kaksilitrainen turbomoottori ei ole yltänyt käytössämme sille luvattuihin kulutuslukemiin, vaan yhteiskulutus on ollut 9,9 litraa satasella. Asiaan vaikuttaa se, että suurin osa ajostamme on kaupungissa tapahtuvaa ja siten pysähtelevää, mutta edes yli 4000 kilometrin Albertan matkallamme kulutus ei laskenut huomattavasti. Sinäänsä kulutuslukemilla ei ole näillä ajomäärillä ja polttoaineen hinnoilla mitään väliä, mutta hieman on ihmetyttänyt luvatuista arvoista jopa pari litraa jääneet todelliset lukemat. 😕
Levähdyspaikalla
Toinen huono puoli on enemmän subjektiivinen eli nahkaisten sport-penkkien istuinmukavuus. Vaikka penkit ovatkin tyylikkään näköiset ja monella tapaa säädettävissä, en voi sanoa niiden olevan mukavimmat joissa olen istunut (ne olisivat BMW M3:sen kuppipenkit). Niinalla ei ole ollut valitettavaa penkeistä, mutta itse pitkänä henkilönä pidän penkkejä hieman puuduttavina varsinkin pitkillä ajomatkoilla.
Tien päällä Albertan preerialla
Kolmas mainitsemisen arvoinen asia on auton pieni koko. Kuten jo sanottua, tämä on myös mallin vahvuus, mutta on todettava että BMW X1 käy hieman pieneksi jos kyydissä on enemmän ihmisiä tai tavaraa. Lapsettomalle pariskunnalle tilat toki riittävät 95% ajasta, mutta lapsiperheen suosittelisin harkitsevan hieman suurempaa mallia, varsinkin jos lapset ovat yhtään vanhempia. Muuten takapenkillä voi tulla ahdasta, varsinkin jos jompi kumpi vanhemmista on vielä pitkä.
Auton tavaratila ei ole suurin mahdollinen
Näistä pienistä seikoista huolimatta olemme olleet autoon erittäin tyytyväisiä ja se on palvellut meitä todella hyvin. Olen pitänyt kovasti X1:sen tuoreesta ja sporttisesta ulkonäöstä ja autolla on ollut todella mukava ajaa. Hieman on harmittanut ettei minkäänlaiseen maastoon ole ollut pääsyä täällä kaupunkialueella asuttaessa, joten se puoli on jäänyt täysin kokeilematta. Lumellakin on tullut ajettua vain muutaman kerran, minkä johdosta talvirenkaat olivat (näillä kilometreillä) ehkä hieman turha hankinta. Töihin kun pääsee jalan kelissä kuin kelissä ja melkein kaikkia muita menoja voi aina lykätä jos se vuoden ainoa luminen päivä sattuisi kohdalle. 💡
Kadunvarsi parkissa
Vain kahden vuoden mittainen leasing-sopimuksemme on päättymässä ensi vuoden helmikuussa ja kuten jo alunperin tuumailin, emme ole varmaankaan lunastamassa autoa sopimuksen päättyessä itsellemme. Pääasiallinen syy on, ettei X1 ole kaikkein järkevin pitkän tähtäimen hankinta meille, eikä se myöskään liene järkevin muuttoauto, jonka täältä voi joskus tuoda mukanaan takaisin Eurooppaan. Jokin auto on kuitenkin oltava jatkossakin ja menossa onkin jo nyt kova tuumaustyö siitä, mikä olisi järkevin hankinta meidän käyttöömme. Tästä myöhemmin lisää, kunhan ajatuksemme ensiksi selkeytyvät asian tiimoilta. 8)
Lisätään listalle myös tänään itsestään muistuttanut ominaisuus eli yllättävän suuri kääntösäde. Tätä autoa ei käännä kaksikaistaisella tiellä ilman vekslausta ja parkkihallitkin vaativat monesti pientä säätämistä riippuen tulo- ja lähtösuunnasta. 🙄