Vancouverin metroalueen joukkoliikenteen rungon muodostavalla SkyTrainilla ei ole mennyt hyvin lähiaikoina. Asukkaiden rakastama ja normaalisti erinomaisesti toimiva täys-automaattinen metro on nimittäin kokenut viikon sisään kaksi suurta häiriötä, jotka ovat pysäyttäneet kaksikolmasosaa koko järjestelmästä tyystin tuntien ajaksi.
Viimeisin katkos tapahtui tänään, kun puoliltapäivin sattunut uuden Evergreen Extensionin rakennustyömaan aiheuttama sähkövika johti järjestelmän pysähtymiseen. Vika sattui onneksi keskipäivällä, jolloin metron matkustajamäärä on aamu- ja iltapäiväruuhkaa huomattavasti pienempi. Vian seurauksena nimittäin kaikki junissa olleet matkustajat jumahtivat sisälle junavaunuihin. Tällä kertaa joukkoliikennettä operoivan TransLinkin työntekijät saivat onneksi kymmeniin junavaunuihin jumiutuneet ihmiset ulos vaunuista ja opastettua nämä kävellen lähimmälle asemalle.
SkyTrain-verkosto
Näin hyvin ei käynyt viime viikolla, jolloin pahimpaan ruuhka-aikaan osunut saman laajuinen katkos jumitti tuhannet ihmiset tupaten täysiin juniin jopa kahdeksi ja puoleksi tunniksi. Pahaksi onneksi kyseinen päivä oli yksi kesän hellepäivistä, mikä teki ilmastoinnista huolimatta metrovaunuista kuumia pätsejä. Kuumuus ja turhautuminen sai osan matkustajista jopa murtautumaan junista raiteille, mikä on hengenvaarallista, sillä kiskoissa saattaa olla vielä sähkövirta. Tapaturmia ei onneksi sattunut, mutta tapaus kyllä kirvoitti paljon palautetta vihaisilta matkalaisilta.
Vaikka SkyTrainin suuret ongelmat ovatkin erittäin harvinaisia, on kahden suuren katkoksen osuminen viikon sisälle erittäin ikävää ja ihmisten mieliä kuumottavaa. SkyTrain kuljettaa päivittäin noin 400 000 ihmistä, joten pienelläkin häiriöllä on helposti vaikutus koko kaupunkialueeseen, kun ihmiset eivät pääse töihinsä tai töistä kotiin.
TransLinkin perustavalaatuinen ongelma on rahoitus, joka jäänyt pahasti jälkeen suurten investointien vaatimista summista. Joukkoliikenteen lisäksi TransLink operoi myös monia suuria liikenne- ja tiehankkeita metropolialueella. Miljardiprojekteja ja -hankintoja on tehty ja viereillä lukuisia, jotta kaupunkiseudun infrastruktuuri voimakkaan väkiluvun kasvun perässä. Ennusteiden mukaan kun Vancouverin metropolialueen asukasmäärä tulee lisääntymään 1,2 miljoonalla vuoteen 2040 mennessä, mikä asettaa suuria haasteita kaupunkiseudun liikenteelle.
TransLinkin rahoitusongelmat ovat seurausta pitkänä jatkuneesta rahoitusvajeesta, johon oman osansa ovat tuoneet esimerkiksi tulojen lasku polttoaineverosta sekä mainitut suurinvestoinnit. Paljon on myös kritisoitu tämän julkisen yrityksen hallintoa ja johtoa, johon kuuluu kymmeniä todella kovapalkkaisia johtajavirkoja sekä suuria eläke-etuuksia.
Syyt kahdelle katkokselle ovat vielä osin epäselviä, mutta ainakin viimeviikkoinen katkos johtui vanhan piirilevyn hajoamisesta. Tämänpäiväisen katkoksen syyksi epäillään tässä vaiheessa sähkökatkosta yhdessä liikenteenohjausta suorittavassa tietokonekeskuksessa. Syyt ovat siis todennäköisesti täysin erit, mutta kertovat miten vuonna 1985 liikennöinnin aloittanut SkyTrain-järjestelmä on päässyt varsinkin vanhemmilta osiltaan rapautuneeseen kuntoon. Erityisesti tietokonejärjestelmät ovat ikiaikaiset ja metro liikkui vuoteen 2012 saakka OS/2 käyttöjärjestelmän varassa. Sittemmin järjestelmää on uudistettu uudelle alustalle, mutta laiterikkoja on esiintynyt myös muun muassa kiskojen vaihteissa, mitkä sitten turvallisuussyistä pysäyttävät koko järjestelmän toiminnan. Varajärjestelmää ei ole täydessä laajuudessa olemassa ja sellaisen on arvioitu maksavan kymmeniä miljoonia. Se on summa, mitä TransLinkillä ei tällä hetkellä ole.
TransLinkin rahoitukselle on kuitenkin odotettavissa jonkinlainen ratkaisu, sillä päätös rahoituksesta tulee kansanäänestykseen marraskuussa. Siinä asukkaat saavat päättää, miten TransLinkin toiminta jatkossa rahoitetaan ja ovatko ihmiset esimerkiksi valmiita korottamaan joitain veroja tai maksamaan nykyistä korkeampia lippuja.
Itse olen valmis vaikka pieniin veronkorotuksiin TransLinkin rahoituksen turvaamiseksi ja tämä ilman, että edes käytän julkista liikennettä kovinkaan usein. Keskustassa asuvana ja keskustassa työskentelevänä tämän päiväinenkään katkos ei vaikuttanut omaan kulkemiseeni mitenkään, mutta näkisin silti mielelläni raideverkoston ja muun infrastruktuurin paranevan entisestään. Vancouverin joukkoliikenne kun on pohjoisamerikkalaisittain erinomainen ja SkyTrain sen ehdoton ylpeys, joten olisi paikallaan että tämä järjestelmä saataisiin uudistettua sille kuuluvalle laatutasolle.
Eilisen katkoksen syyksi on nyt paljastanut inhimillinen virhe, jossa sulakerasian asennus uuden linjan työmaalla aiheutti hallitsemattoman ketjureaktion katkaisten muun järjestelmän virran.
Vaikka ongelma ei liitykkään mitenkään viime viikkoiseen katkokseen, kertoo se kuitenkin varajärjestelmien riittämättömyydestä järjestelmää kehitettäessä. 😕