Liike-elämässä ja yrittämisessä on aina omat riskinsä ja yritysten suunnitelmat eivät mene aina nappiin. Kuitenkin harva epäonnistuminen yltää samanlaisiin mittasuhteisiin kuin suuren amerikkalaisen vähittäiskauppaketju Targetin viimeviikkoinen uutispommi ketjun välittömästä perääntymisestä Kanadan markkinoilta. Ilmoitus oli suuri yllätys, sillä kukaan ei voinut uskoa, että Amerikan toiseksi suurin kauppaketju laittaisi lapun luukulle ainoastaan alle kaksi vuotta Kanadaan saavuttuaan.
Ilmapiiri oli täysin päinvastainen maaliskuussa 2013, kun vuosia odotettu Target avasi ensimmäiset liikkeensä ympäri Kanadaa. Kanadan valloituksen oli tarkoitus perustua kanadalaisen Zellers -kauppaketjun konkurssista jääneiden yli sadan hyvän liikepaikan varaan, jotka Target osti konkurssipesältä itselleen. Samalla myös kaikki Zellersin entiset työntekijät siirtyivät Targetin palvelukseen. Ostetut liiketilat remontoitiin pikavauhtia nykyaikaisiksi ja vain puolessatoista vuodessa liikkeitä oli auki 133 kappaletta ja työntekijöitä huimat 17 600.
Innostus uudesta tulokkaasta laantui kuitenkin pian, kun liikkeisiin rynnänneen kanadalaiset tajusivatkin hintojen olevan huomattavasti rajan eteläpuolisia korkeampia ja tarjonta paljon sikäläistä pienempää. Elettiin rajashoppailun kultavuotta ja monet pettyneet päättivätkin jatkaa ostoksiaan rajan toisella puolella sekä Targetia halvemmassa Walmartissa. Targetin johdon valtasi paniikki ja korjausliikkeistä huolimatta ihmisiin iskostunut mielikuva säilyi ja viivan alle jäävä miinusmerkki jatkoi pidentymistään.
Targetissa ynnäiltiin lukemia ja tulos näytti karulta. Alle kahdessa vuodessa liiketoiminnan tappiot olivat nousseet 2,1 miljardiin dollariin ja toiminta ei näyttänyt kääntyvän plussalle ennen vuotta 2021. Johtopäätös oli vetää töpseli seinästä koko toiminnalta ja vetäytyä pikavauhtia takaisin Amerikan puolelle.
Targetin remontoitu liike Burnabyn Metrotownissa
Mikä sitten aiheutti tämän Kanadan bisneshistorian suurimpiin kuuluvan epäonnistumisen? Monien arvioiden mukaan Targetilta oli virheliike saapua Kanadaan suurella pamauksella ja avata pienessä ajassa yli sata liikettä. Hinnoittelussa ja valikoimassa epäonnistuttiin myös täysin ja voidaankin katsoa, että Target syyllistyi amerikkalaisille yrityksille hyvin yleiseen ylimielisyyteen ja luuloon siitä, että liiketoiminta Kanadassa olisi samanlaista kuin Yhdysvalloissa.
Bisnesilmasto maissa on kuitenkin hyvin erilainen ja kanadalaiset kuluttajat ovat äärimmäisen hintatietoisia ja rajanshoppailu on todella helppoa ja yleistä, kun 85% väestöstä asuu vain 150 kilometrin päässä rajasta. Lisäksi kanadalaiset rakastavat alennusmyyntejä, joissa alennusten pitää olla suuria. Target ei tunnu ymmärtäneen täkäläisen bisneksen perusteita vaan luuli, että heidän amerikkalainen bisnesmallinsa toimisi rajan pohjoispuolella sellaisenaan.
Targetin vetäytymispäätöstä on myös ehditty pitää ennenaikaisena, sillä esimerkiksi rajashoppailu on vähentynyt viime aikoina runsaasti. Jopa 20% heikentynyt Kanadan dollari on nimittäin tehnyt Amerikasta kanadalaisille kalliin ostospaikan. Ehkä viisaampi päätös olisikin ollut leikata myymälöiden määrää reilulla kädellä ja lähteä rakentamaan uutta nousua pienissä erissä ja paremmin harkiten. On kuitenkin todennäköistä, että vain lyhyen tähtäimen näkymistä kiinnostuneiden sijoittajien paine nousi pörssiyhtiön sisällä liian suureksi ja niinpä Target päätti luikkia maasta häntä koipiensa välissä.
Itse emme käy ostoksilla Targetin tai Walmartin kaltaisissa liikkeissä, mutta yhden kilpailua lisäävän vaihtoehdon menettäminen ainakin kymmeniksi vuosiksi, jollei ikuisiksi ajoiksi, on silti harmillinen asia. Targetin katastrofi sataa suoraan kilpailija Walmartin ja paikallisten ketjujen, kuten Loblawsin, Metron ja Sobeysin laariin. On myös kiintoisaa nähdä, miten amerikkalaisen Burger Kingin jättikauppa kanadalaisesta Tim Hortonsista tulee onnistumaan ja josko purilaiskuningas on tehnyt bisnessuunnitelmansa Targetia paremmin. Aika näyttää, mutta Kanada ei ole Amerikka, kuten Target sai äärimmäisen nolosti ja kalliisti huomata.