Uusi uljas Compass Card

Vancouverin julkisen liikenteen parissa on eletty viime kuukausien ajan jännittäviä aikoja, sillä vuosia suunniteltu ja testattu uusi Compass Card matkakortti on otettu viimein täyteen käyttöön. Päätös paperisten lippujen korvaamisesta sähköisellä matkakortilla sekä uusien maksuporttien asentamisesta tehtiin jo vuonna 2009, mutta järjestelmän käyttöönoton kanssa on ollut vaikeuksia. Alunperin järjestelmän piti olla käytössä jo vuonna 2013, mutta vaikeuksien viivästyttämänä joukkoliikennettä harjoittavan julkisen toimija TransLinkin piti lopulta siirtyä porrastettuun käyttöönottoon, jossa tietyt käyttäjäryhmät ottivat kortin ensimmäisenä käyttöön.

Järjestelmän kehityksen aikana ongelmalliseksi osoittautui erityisesti busseissa tapahtuva maksukorttien täppääminen, jossa varmistuksen saaminen keskuspalvelimelta kesti monesti liian pitkään. Viive oli aluksi ongelmana myös SkyTrain-asemilla, jossa kortin ensimmäiset testaajat kokivat usein tilanteita, joissa korttia piti täpätä useamman kerran sen rekisteröimiseksi. Lopulta TransLinkin olikin pakko heittää pyyhe osaksi kehään ja bussien ulos-täppäämisestä luovuttiin, tehden kaikista bussimatkoista aina yhden alueen mittaisia.

Uusi uljas Compass Card

Käyttöön tullessaankaan Compass Card ei tee matkan hinnoittelusta matkan pituuteen perustuvaa, vaan hinnoittelun perustana ovat jatkossakin kolme hinta-aluetta, joihin koko metropolialue on jaettu. Tämä on harmi, sillä matkan pituuteen perustuva hinnoittelu olisi motivoivampaa käyttää julkista liikennettä lyhyidenkin matkojen taittamiseen. Sinäänsä teknillisesti estettä tähän ei ole, jos TransLink joskus tulevaisuudessa päättää jatkokehittää systeemiä tähän suuntaan. 💡

Metro Vancouverin kolme hinta-aluetta

Itse kävin tällä viikolla ostamassa itselleni Compass Cardin, joita myydään automaateissa kaikilla SkyTrain-asemilla. Kuuden dollarin hintaiseen korttiin voi ladata haluamansa verran rahaa, josta järjestelmä vähentää automaattisesti oikean summan kuljetulla matkalla ylitettyjen aluerajojen mukaan. Rekisteröimällä kortin järjestelmän nettisivuilla voi kortille asettaa myös automaattisen lisäyksen, jolloin kortin balanssi pysyy aina tietyllä tasolla. Nämä ovat ehdottomasti hyviä puolia, sillä lippuautomaateilla puljaaminen jää jatkossa huomattavasti vähemmälle.

Hintataulukko (2016)

Compass Card on jatkossa pakollinen tuttavuus myös turisteille, joille on tarjolla samoissa automaateissa myytäviä kertakäyttöisiä matkakortteja. Ilman korttia ei enää maaliskuun jälkeen ole edes pääsyä asemalaitureille, kun vielä avoimena olleet maksuportit suljetaan kaikilla asemilla.

Maksuportit

Maksuporttien asentaminen aiheutti suurta porua niistä koituvien kustannusten vuoksi, vaikka portteja perusteltiin juuri liputta matkustamisen eliminoinnilla. Järjestelmän kustannukset ovatkin olleet suurin valituksen aihe Compass Cardin kohdalla, sillä alunperin 171 miljoonan dollarin hintaisen järjestelmän hinta on ehtinyt viivästysten ja ongelmien vuoksi kohota noin 194 miljoonaan. Samanlaisia ongelmia on tosin koettu muuallakin maailmassa sähköisiin maksukortteihin siirryttäessä, mutta toivottavaa olisi ollut, että muiden kaupunkien ongelmista olisi voinut oppia jotain. 🙄

Keskustassa asuvina käytämme itse julkista liikennettä sen verran harvoin, että Compass Card on meille näppärä kortti lähinnä SkyTrainilla tekemillemme matkoille keskustan sekä lentokentän välille. Lentokentälle matkustettaessa on hyvä tietää, että lentokentältä kyytiin noustessa jokainen matkustaja joutuu maksamaan ylimääräisen viiden dollarin ”lentokenttämaksun”, jonka Compass Card automaattisesti lisää matkan hintaan. Maksun pystyi aiemmin kiertämään ostamalla paperisia matkalippuja ennakkoon, mutta nyt tätä maksua ei voi enää välttää. 😕

Vanha paperinen matkalippu

Toivottavasti Compass Cardista muodostuu tulevina vuosina suosittu ja hyvin toimiva järjestelmä, johon tullaan lisäämään myös muita ominaisuuksia. Joissain kaupungeissahan matkakortilla voi suorittaa myös ostoksia kymmenissä eri liikkeissä ja jopa tunnistautua tietyissä yhteyksissä, vähentäen sirkusta erilaisten korttien kanssa. Kaikki tämä on mahdollista myös Compass Cardin kanssa, mutta aika näyttää tullaanko järjestelmää kehittämään siihen suuntaan.

(Yhteensä 429 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.