Vancouver on suosittu turistikohde ympäri vuoden, mutta kesä on silti turismin huippuaikaa ja tuolloin kaupungissa vierailee miljoonia turisteja. Yksi merkittävimpiä kesäkauden turistiryhmiä ovat yli 850 000 risteilymatkustajaa, jotka nousevat Vancouverissa laivaan tai laivasta kohti unelmiensa matkaa Alaskaan, Havajille tai alas Kaliforniaan. Erityisesti Alaskan risteilyt ovat suosittuja Vancouverista käsin, sillä sijainti länsirannikon pohjoisimpana suurkaupunkina tekee siitä kätevän lähtösataman. Jenkkidollaria keskimäärin 30% heikompi Kanadan dollari on myös toinen hyvä syy valita lomamatka alkamaan juuri Vancouverista… 🙄
Kesäaikaan keskustan kupeessa sijaitsevalla Canada Placella onkin vilinää, kun ankkurissa on harva se päivä yhtäaikaa jopa kolme suurta risteilyalusta, joista jokainen kuljettaa tuhansia matkustajia. Suuren aluksen saapumisen näkee paitsi kaukaa Vancouverin edustalla, mutta sen myös tuntee kaupungilla, kun tuhannet turistit valtaavat lähiseudun kadut matkallaan keskustan hotelleihin.
Upouusi Norwegian Bliss
Viikonloppuna kaupunkiin ankkuroitui kuitenkin tavanomaistakin suurempia alus, kun alkuvuonna Saksan Papenburgissa vesille laskettu Norwegian Cruise Linesin uusin megaristeilijä Norwegian Bliss saapui Vancouveriin noutamaan 4000 matkustajaa risteilylle Los Angelesiin, jossa alus viettää talvikauden. 😮
Keli oli sateisen harmaa, kun yhteensä 333 metriä pitkä jättiläinen kiinnittyi aikaisin sunnuntaiaamuna Canada Placen kylkeen. Valtavalla aluksella on leveyttä 41 metriä ja siinä on yhteensä 19 kantta. Aluksen syväys on 8.7 metriä ja sen uumenista löytyvät yhteensä viisi päämoottoria tuottavat käsittämättömät 102 900 hevosvoimaa, joilla tämä kelluva kaupunki lipuu parhaimmillaan 22.5 solmun eli 42 kilometrin tuntivauhtia. Aluksen kyytiin mahtuu kunnioitettavat 4000 matkustajaa sekä 1700 miehistön jäsentä.
19 kerrosta korkeutta ja 333 metriä pituutta
Norwegian Bliss on varustamonsa uusin ja myöskin suurin risteilyalus. Se on ensimmäisenä kesänään risteillyt Seattlesta käsin kohti Alaskaa. Ensi vuonna reitille saapuu sisaralus Norwegian Joy, joka saatetaan nähdä tulevana kesänä aika ajoin myös Vancouverissa, alusten vuorotellessa satamien kesken turistimäärien mukaisesti.
Paljon Norwegian Blissiä suurempia jättiläisiä Vancouverissa ei pysty edes ankkuroitumaan, sillä matkustajasatamalle pääsy vaatii vuonna 1938 valmistuneen Lions Gate Bridgen riippusillan alitusta. Sillalla on alituskorkeutta keskimäärin 61 metriä, mutta korkeus vaihtelee huomattavasti vuoroveden mukana ja Norwegian Bliss saapui ja lähti kaupungista laskuveden ollessa kaikkein matalimmillaan.
Aluksen kyytiin mahtuu melkein 6000 ihmistä
Näin ollen kaupungissa ei nähdä koskaan Karibialla risteileviä mega-aluksia. Kesän risteilykauden ollessa kuumimmillaan, kysyntää kuitenkin olisi nykyistä suuremmillekin aluksille, mutta silta ei mahdollista näiden liikennöintiä. Vancouverin turistiviranomaiset ovatkin tasaisin väliajoin liputtaneet sillan korottamisen tai kokonaan uuden risteilyterminaalin rakentamisen puolesta keskustan ulkopuolelle, kuten on yleistä monissa maailman kaupungeissa. On kuitenkin epävarmaa, josko tällaiseen satojen miljoonien hintaiseen operaatioon tullaan koskaan ryhtymään.
Aluksen keulataide on kuuluisan taiteilijan kädenjälkeä
Se on kuitenkin varmaa, että jossain välissä on aivan pakko lähteä tällaisen jättiläisen kyytiin kohti Alaskaa. Tekosyytä kun ei ole, kun matka lähtee aivan omilta kotiportailta. 🙂