Muistan yhä kun vapaasti pyöriteltävät 3D-kartat maailman metropoleista ilmestyivät netin karttapalveluihin noin kymmenen vuotta sitten. Oli jännittävää löytää oma koti tai työpaikka kartalta ja kolmiulotteisen kartoituksen merkittävä pioneeri oli entinen työnantajamme Nokia, joka esitteli täydelliset 3D-kartat kokolailla ensimmäisenä. Sittemmin samaiseen dataan perustuvat kartat tulivat myös Google Mapsiin sekä muihin karttapalveluihin ja nykyisin koko maapallon käsittävän 3D-kartaston löytää jo videopeleistä, kuten pian julkaistavasta Microsoft Flight Simulatorista, jossa lennettävissä koko maapallo.
Kotitalon löytäminen kartasta oli aikoinaan jännittävää
Kartat ovat kiehtoneet itseäni aina ja videopeleihin on lisätty koko ajan oikeaan elämään perustuvaa realismia. Monista nykypeleissä löytyy joko kuvitteellisia tai täysin todellisuuteen perustuvia versioita todellisista kaupungeista ja lokaatioista, joista esimerkillisenä voitaneen mainita kaksi vuotta sitten ilmestynyt The Division 2 jossa nähdään kaaokseen vajonnut Washington äärimmäisen tarkkaan mallinnettuna.
Toinen videopelien genre ovat kaupunginrakennuspelit, joissa on jotain lumoavaa. vuosien varrella on nähty monta loistavaa peliä joista vuonna 2015 julkaistu Cities Skylines on tällä hetkellä kukkulan kuningas. Peli on siitä hauska, että se on tamperelaisen Colossal Orderin kehittämä ja sitä on myyty viidessä vuodessa yli 6 miljoonaa kappaletta.
Suomalainen Cities Skylines
Peli ja sen myöhemmin julkaistut kymmenen lisäosaa mahdollistavat laajojen kaupunkialueiden rakentamisen monimutkaisella liikennemallinnuksella, joka pääsee parhaimmillaan lähelle todellisuutta. Vaikka itse peruspeli lisäreineen on jo itsessään laaja, on pelin todellinen vahvuus sen vapaassa muokattavuudessa jota pelin ympärille rakentunut yhteisö on hyödyntänyt taidokkaasti.
60 tunnissa valmistunut Vancouver
Oikeastaan kaikki pelin parametrit ovat modattavissa ja suosituimmat modit parantavat peruspeliä merkittävästi esimerkiksi liikenteen suhteen, joka on elintärkeä tekijä toimivalle kaupungille. Liikennesuunnittelun tärkeydessä näkyy hyvin Colossal Orderin aiempi pelisarja Cities in Motion, joka keskittyi juuri erilaisiin liikennemuotoihin.
Modien lisäksi valtavaa lisäarvoa pelille tuottaa todella laaja kirjasto käyttäjien tekemiä oikeiden rakennusten malleja, joita kuka tahansa voi ladata ilmaiseksi käytettäväksi omassa pelissään. Rakennuksia löytyy ympäri maailmaa ja Vancouverista löytyvät muun muassa MNP Towerin sekä Scotiabank Towerin näköiskopiot sekä Surreyn moderni kaupungintalo. Mallien avulla todellisia kaupunkeja rakentaville aukeaa aivan uusi mahdollisuus realismin lisäämiseksi kaupunkiinsa.
Downtownista löytää tuttuja rakennuksia
Saatavilla on myös satoja oikeiden kaupunkialueiden tyhjiä karttoja, jonka päälle innokkaat voivat alkaa rakentamaan todellisen kaupungin kopiota. Itse latasin tällaisen Metro Vancouverin kartan itselleni ja noin 60 tunnin rakentelun jälkeen minulla oli lopulta kasassa todenmukaisesti rakennettu Vancouverin metropolialue josta löytyvät kaikki keskeiset moottoritiet, sillat, pääkadut, kaupunkikeskukset, SkyTrain-linjat ja niin edelleen.
Valmis metropolialue
Vancouverin rakentaminen on siitä hauskaa, että todellisen kaupungin topografia sisältää monenlaista maastoa, useita vesistöjä ylitettäväksi sekä lukuisia pilvenpiirtäjärykelmiä. Kaupungissa asuvan tai käyneen onkin helppo orientoida itsensä katsoi aluetta mistä suunnasta tahansa.
Kaupungin koon näkee ilmasta käsin
Toki kyseessä on videopeli jossa skaala ei ole 1:1 todellisuuden kanssa. Pelialue kyllä kattaa noin 50 x 50 kilometrin alueen ja sisältää metropolialueemme kaikki merkittävät keskukset, mutta erilainen skaala pakottaa miettimään mitkä todellisuuden seikat ovat oikeasti merkittäviä piirteitä varsinkin katuverkkoa suunnitellessa. Itse käytin apuna oikeaa satelliittikarttaa, sillä esimerkiksi Surreyn kadut eivät ole piirtyneet mieleeni täydellisesti sillä niitä on vaikea hahmottaa oikeassa elämässä ajellessa.
Tuttuja maisemia lentokoneesta nähtynä
Surrey vaati kartan opiskelua
Pelille pitää antaa myös videopelillisiä myönnytyksiä ja jotta elintärkeän liikenteen voi saada toimimaan edes jotenkin, vaatii se kuvitteellisia liikenneympyröitä muutamissa avainpaikoissa. Pelin liikkennemallinnus kaikkine hyvine puolineen painottaa voimakkaasti liikenneympyröitä avaimena sulavaan liikenteeseen, jossa on toki perää myös todellisuudessa.
Liikenteen suunnittelu ja pullonkaulojen poistaminen on silti kiehtovaa, joskin aikaa vievää puuhaa, johon olen käyttänyt tunteja. Pitkien autojonojen poistamisessa liikennevaloja säätämällä on jotain todella tyydyttävää ja jos näin ei tee, voivat autojonot muodostua kilometrien mittaiseksi. Peli nimittäin mallintaa jokaisen asuvan ja vaikka jopa miljoonan virtuaaliasukkaan kaupungit ovatkin mahdollisia, en saanut asukaslukuani yli 300 000:nen. Siinäkin on toki riittävästi paimennettavaa, sillä ruuhkapaikat saattavat olla legendaarisia.
Liittymäspagettia Port Mann Bridgen luona
Tietokoneesta onkin syytä löytyä potkua suurta kaupunkia rakennettaessa ja varsinkin keskusmuistia kuluu kaupunkien kasvaessa. Uuden tietokoneeni 64 gigatavua keskusmuistia riittää kyllä mainiosti, joskin pelin onnistuu toisinaan käyttää jopa 17 gigatavua, joten aivan tehottomalla tietokoneella suurten kaupunkien pyörittäminen ei kyllä onnistu
Erityisen hauskaa pelissä on leikkiä pohjattoman kassan turvin kaikkivoipaista ja toteuttaa suuria liikenneprojekteja joiden toteutumisessa kestää oikeassa elämässä vuosikymmeniä. Rakensin Vancouverini SkyTrain-verkoston todellisen verkoston pohjalta, mutten malttanut olla lisäämättä seuraavan vuosikymmenen aikana rakennettavia jatkoja UBC:lle sekä Langleyhin. Valitettavasti pelimaailma ei mahdollista rakentaa kaikkia asemia tai koko linjaa kohoratana todellisuuden mukaisesti, mutta yritin ottaa asian huomioon parhaimpani mukaan.
Julkinen liikenne on sekoitus nykyistä ja tulevaa
Kaupungistani löytyvät myös moni todellinen tavarajunalinja sekä West Coast Express, minkä lisäksi toteutin haaveeni muutamasta raitiovaunulinjasta jotka ovat todellisia suunnitelmia Vancouverin ja Surreyn alueella. Hieman haastavampaa oli bussilinjojen laatiminen katuverkoston ollessa semi-kuvitteellinen, mutta päälinjojen sisällyttäminen oli helppoa.
Kirsikkana kakun päällä ovat erilaiset erityisalueet kuten Deltaportin lauttaterminaali, Tsawwassen Millsin suuri ostoskeskus, SFU:n yliopisto Burnaby Mountainilla ja niin edelleen. Peliin pystyy mahduttamaan useita pieniä yksityiskohtia jotka tekevät alueesta hieman realistisemman.
Monta keskeistä maamerkkiä
Kymmenien tuntien rakentamisen ja alueen laajentamisen jälkeen kaupunki oli lopulta valmis mikä tuntui hyvältä. Pelin grafiikka on sangen näyttävää ja varsinkin laajalle levittäytyvät metropolit näyttävät upealta sekä päivällä että yöllä, sekä sateen keskellä. Kaupungissa on myös kuhinaa kun sadattuhannet virtuaali-ihmiset ja autot matkaavat kodin ja työpaikan välillä, mitä on todella tyydyttävää katsoa.
Pelissä vaihtelevat sää ja vuorokaudenaika
Yöllä metropoli herää eloon
Alex Fraser Bridge pimeällä
Kun kaikki oleellinen on rakennettu on aika alkaa toteuttaa todellisia liikennefantasioita. Itse en kuitenkaan halua ulottaa joukkoliikennettä kaikkialle tai lisätä kaistoja joka puolelle, sillä hyvin nopeasti kaupunki ei enää tunnu omalta tutulta kotikaupungilta. Liikenteen seuraaminen ja optimoiminen mahdollistaa kuitenkin upottaa peliin vielä kymmeniä tunteja lisää ennen kuin on aika siirtyä eteenpäin ja alkaa ehkä rakentaa versiota Berliinistä?
Jos kaupunkirakennuspelit tai liikennesimulaatiot ovat vain yhtään lähellä sydäntä, ei Cities Skylinesiä kannata missään nimessä ohittaa. Peruspelin löytää usein alennuksesta ja on ilahduttavaa tietää rahan menevät suomalaisen peliteollisuuden tukemiseen joten ostopäätös on helppo.