Koronapandemia on jäänyt Kanadassakin taakse, mutta kahden vuoden mittaisen epidemian loppulasku on huikea ja vasta tulossa maksuun. Yli 150 miljardin dollarin avokätinen jakaminen kahden vuoden ajan on tarkoittanut ennen tai myöhemmin tulossa olevaa verojen korotusta, eikä pääministeri Justin Trudeau ole missannut asian suhteen hetkeäkään. Uusin korotus onkin torstaina voimaan tullut kiistanalainen Luxury Items Tax, joka on monien mielestä puhdas kateusvero.
Torstaista lähtien kaikista yksityiskäyttöön ostettavista vuoden 2018 jälkeen valmistetuista yli $100,000 arvoisista autoista ja lentokoneista, sekä yli $250,000 arvoisista veneistä, joutuu maksamaan uutta veroa joko 10% ostoksen verottomasta hinnasta tai 20% rajamäärän ylittävältä osalta, kumpi vain on pienempi. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi hyvin varusteltu $120,000 katumaasturi maksaa jatkossa $4,000 dollaria enemmän.
Todellista ylellisyyttä
Uuden lain ulkopuolella ovat ainoastaan viranomaiskäyttöön sekä käytettynä ostettavat kulkuneuvot, eikä siihen sisälly mitään helpotuksia esimerkiksi sähköautoille. Vero onkin saanut tästä kritiikkiä, sillä satatonnia ei ole maan heikon valuutan vuoksi mikään ihmeellinen summa, varsinkin viime vuosina voimakkaasti kallistuneilla automarkkinoilla, eikä varsinkaan uusissa sähköautoissa. Summaan yltää helposti lähes mikä tahansa hyvin varusteltu ylemmän keskiluokan auto, kuten uudet katumaasturit tai vaikkapa Tesla, mitkä kumpikaan eivät edusta monien mielissä todellista ylellisyyttä.
Katumaastureille tulee lisähintaa
Täällä British Columbiassa uutinen on erityisen huono, sillä provinssissa on ollut vuodesta 2018 lähtien käytössä kaikkiin autoihin (myös käytettyihin) kohdistuva BC Luxury Car Tax, jonka kylkeen Trudeaun uusi vero nyt iskee. Brittiläisen Kolumbian oma ylellisyysvero teki provinssissa myytävien autojen arvonlisäverosta (PST) progressiivisen, alkaen 7% lukemasta alle $55,000 autolle (sähköautoille raja on hieman korkeampi) ja yltäen peräti 20% lukemaan yli $150,000 autoilla. Tämän päälle tulee normaali liittovaltion 5% arvonlisävero (GST) eli täällä on pahimmillaan maksettu yli $150,000 autoista jo muutaman vuoden ajan yhteensä 25% arvonlisäveroa aiemman 12% sijaan.
Pääministeri sekä tämän sylipuudeli finanssiministeri Chrystia Freeland eivät olekaan salailleet tarkoitustaan ”saada rikkaat maksamaan” Kanadan nostaminen pandemian aiheuttamasta taloudellisesta suosta. Päätökseen ei ole vaikuttanut teollisuuden nostama huoli työpaikkojen sekä myyntitulojen menetyksestä, jotka jopa valtion talousvirasto on arvioinut $2.8 miljardin mittaisiksi seuraavien viiden vuoden aikana. Samaan aikaan uuden veron ennustetaan keräävän vaatimattomat $600 miljoonaa dollaria.
Talous ei ole selfie-pääministerin ykköshuolia
Tieto veron negatiivisesta tuotosta ei ole kuitenkaan hätkäyttänyt hallitusta, jonka päätöksentekoa tuntuu ajavan lähes kaikessa sokea usko oikeudenmukaisuudesta. Tällainen politiikka tekee kuitenkin Kanadasta yhä eriarvoisemman maan ja esimerkiksi British Columbiasta aina vain kalliimman paikan elää. Samaan aikaan naapuriprovinssi Albertassa ei ole lainkaan provinssin arvonlisäveroa millekään tuotteelle ja $150,000 arvoisesta autosta maksaa siellä veroa $17,500 samalla kun täällä kuvettaan saa kaivaa peräti $47,500 edestä! Ei siis ihme, että Alberta onkin alkanut houkutella muiden provinssien asukkaita tuoreella mainoskampanjalla.
Alberta kutsuu monia edullisuudellaan
Kaiken tämän keskellä onkin todennäköistä, että tulemme pitämään nykyisen automme useamman vuoden ajan. Automme toimii niin hyvin ja meillä on siihen kaikki. Myös kilometrejä kertyy hitaasti, vasta 14,000 ensimmäisen kahden vuoden aikana. Toivottavasti voimme näin ohittaa automarkkinoiden hullut ajat sekä meneillään olevan sähköautojen lapsenkenkävaiheen.
Ei mitään kiirettä uusille autokaupoille