Vancouverissa hieraistiin viikko sitten silmiä useaan otteeseen, kun huoltoasemien bensamittarit näyttivät perjantaisessa aamuruuhkassa huikeaa $2.00 dollarin (1.43€) lukemaa. Kyseessä on ensimmäinen kerta historiassa, kun polttoaineen hinta on ylittänyt maagisen kahden dollarin rajan, minkä moni kanadalainen ei uskonut olevan mahdollista.
Historiallinen bensan hinta
Polttoaineen hinta onkin aaltoillut viime vuosina voimakkaasti ja kirjoitin vuonna 2012 siitä, miten tuolloin ennätyksellinen $1.50 dollarin litrahinta järkytti vancouverilaisia. Tuolloista hintapiikkiä seurasi kuitenkin vain kaksi vuotta myöhemmin romahdus, jolloin polttoainetta myytiin halvimmillaan alle dollarilla. Hinnat palautuivat tästä noin vuoden ajaksi, kunnes putosivat jälleen hetkellisesti dollariin vuoden 2016 alussa.
Kymmenen vuoden aaltoileva hinta
Sittemmin polttoaineen hinnaksi on vakiintunut täällä länsirannikolla noin $1.40 dollarin (1.00€) taso aina vuoden 2020 kevääseen saakka, jolloin huolta aiheuttanut koronapandemia sai polttoaineen kulutuksen romahtamaan, perässään myös bensan hinta. Alimmillaan Vancouverissa nähtiin tuolloin peräti $0.79 (0.56€) litrahintoja, samaan aikaan kun naapuriprovinssissa Albertassa tankattiin jopa alle puolen dollarin polttoainetta (0.36€)! Ongelmana vain oli, ettei minnekään voinut mennä.
Koronan alussa kelpasi tankata
Vancouverissa on saanut aina tankata Pohjois-Amerikan kalleinta polttoainetta, mihin ovat syynä moninaiset polttoaineverot, joilla tuetaan julkisen liikenteen investointeja ja väitetysti myös ympäristöä. Kunnia on kuitenkin kyseenalainen kaupungissa, joka on maanosan kallein asua ja myöskin kärkikastia monilta muilta elinkustannuksiltaan.
Viime vuosina kustannuksia on nostanut erityisesti viherhysteria ja juuri polttoaineen hintaan on lisätty ahkerasti erilaisia ympäristöveroja. Seuraava korotus, tai oikeastaan kaksi sellaista, ovat tulossa voimaan jo ensi kuussa, eivätkä provinssihallitus tai maata hallitseva liberaali vähemmistöhallitus osoita merkkejä korotuksien lykkäämisestä tai etenkään niiden perumisesta. Samaan aikaan naapuriprovinssi Albertassa valtaapitävä konservatiivihallitus on paraikaa poistamassa polttoaineveron kokonaan autoilevia asukkaitaan tukeakseen.
Veroja riittää ja niistä ei tingitä
Viime viikkojen hintapiikin takana ovat tietenkin Ukrainan tapahtumat, jotka ovat nostaneet öljyn hintaa. Kanada on maailman neljänneksi suurin öljyntuottaja ja maan olisikin täysin mahdollista olla energiaomavarainen. Maalla ei ole kuitenkaan lainkaan strategisia polttoainevarastoja ja maan strategiana on ollut viedä raakaöljyä muihin maihin, erityisesti Kiinaan ja Yhdysvaltoihin, ja ostaa sitten näiltä mailta jalostettua polttoainetta selvästi kalliimmalla hinnalla alhaisen Kanadan dollarin johdosta. Maan hallituksen mielestä energiariippuvuus muista maista on hyvä asia ja ulkomailla jalostetun öljyn ympäristövaikutuksia ei tarvitse murehtia.
Uusi normaali?
Kanadalaisten kärvistellessä ennätyksellisten polttoainehintojen sekä huomattavan inflaation keskellä, maan hallituksen prioriteettina on kuitenkin nyt lisätä öljyntuotantoa. Tätä ei kuitenkaan olla tekemässä kanadalaisten hyväksi, vaan vientiin Euroopan suuntaan. Näin ollen meidän pitäneekin vain tottua tämän viikon jopa $2.15 dollarin (1.54€) litrahintoihin, sillä kahden dollarin polttoaine ja sen kallistamat elintarvikkeet lienevät täällä pysyvästi.