Viime kuukausina uutisotsikoihin ja jopa parlamentaariseen keskusteluun on noussut ongelma raskaan tieliikenteen onnettomuuksista. Kolareita on sattunut erityisesti Vancouverin alueella siinä määrin, että törmäyksistä siltoihin sekä ylikulkuihin on tullut jopa parin viikon välein toistuva tapaus.
Törmäyksiä on tapahtunut niin paljon, että British Columbian hallitus perusti loppuvuodesta sivuston, joka listaa kaikki viimeisen parin vuoden aikana tapahtuneet törmäykset sekä niiden osapuolet. Vuoden 2021 lopusta alkavalla listauksella on tätä kirjoittaessa peräti 35 siltatörmäystä, mikä on todella huolestuttava määrä etenkin, kun samaan siltaan on saatettu törmätä peräti kuusi kertaa!
35 törmäystä pariin vuoteen
Törmäyksistä ei ole aiheutunut ihmishenkien menetyksiä, joskin lähellä on oltu, kun lasti on romahtanut törmäyksen voimasta perässä tulleen liikenteen eteen ja muutamassa tapauksessa jopa ajoneuvojen päälle. Törmäykset ovat myös aiheuttaneet merkittävää vauriota Vancouverin alueen muutoinkin vanhalle liikenneinfralle, sillä niistä aiheutuneiden vaurioiden korjaaminen voi kestää kuukausia ja maksaa toista miljoonaa dollaria. Siihen nähden törmäyksistä annettavat vain muutaman sadan dollarin sakot eivät toimi pelotteena vastuuttomasti toimiville kuljettajille ja kuljetusyrityksille.
Moni onkin kysynyt kuka on vastuussa ja miten tällainen tilanne on päässyt syntymään? Vastausta erityisesti vastuusta on vaikea löytää, sillä kuljetusyritykset vierittävät järjestään syyn kuljettajille. Yritysten yleinen kommentti on, että kuljettajat ovat ”yksityisiä alihankkijoita”, jotka eivät tottele heille annettuja ohjeita. Mutta vaikka kuljettaja onkin viime kädessä vastuussa lastistaan, kertovat useat tutkimukset, että lasteja jaetaan myös ilman asianmukaisia erikoiskuljetuslupia.
Vastuuttomia erikoiskuljetuksia
Kuljettajille annetaan myös vääriä ajo-ohjeita sekä väärää tietoa lastien mitoista, joita kuljettajat eivät itse varmista lastia noutaessaan, mihin mainitaan useimmiten syyksi kiire. Eräässä tapauksessa lastin tiedoissa luki lastin olevan 4,3 metriä korkea, mutta todellisuudessa sillä oli korkeutta 5,02 metriä, kun se osui 4,5 metrin alituskorkeuden omaavaan siltaan. Heittoa todellisuuden suhteen oli siis peräti 70 senttimetriä!
Merkittävä syy ongelmaan on kuljetusalan tiukka kilpailu, joka on painanut hinnat niin alas, että turvallisuus on jäänyt monissa yrityksissä taka-alalle. Turvallisuuskoulutus uusille kuljettajille on usein olematonta samaan aikaan, kun British Columbiassa 74 000 kuljettajaa työllistävästä alasta on tullut halpatyövoimalla toimiva, jossa kuljettajat ovat lähes poikkeuksetta äskettäin Kanadaan saapuneita, taustaltaan lähes poikkeuksetta intialaisia. Palkkausilmoituksissa kuljettajilta ei myöskään välttämättä edellytetä minkäänlaista aiempaa kokemusta tai edes englanninkielen taitoa, mikä kertoo alan nykyisestä alennustilasta.
Kalliita kolareita
Kuljettajien henkilökohtainen vastuuttomuus toimistaan korostui syyskuussa North Vancouverissa tapahtuneessa törmäyksessä, jossa kuorma-autoa kuljettanut henkilö pakeni onnettomuuspaikalta, hyläten ajoneuvonsa liikenteen keskelle. Onnettomuuden aiheuttanut yritys ei myöskään suostunut tekemään yhteistyötä poliisin kanssa, väittäen tietämättömyyttään kuka heidän autoaan onnettomuushetkellä ajoi.
Kaikkein eniten otsikoihin on kuitenkin noussut yksi yritys, joka on vastuussa peräti seitsemästä siltakolarista viimeisten kolmen vuoden aikana. Chohan Freight Forwarders on yritys jonka jokainen vancouverilainen nykyisin tunnistaa, sillä yritys erottuu onnettomuusluvuillaan ja sen esiintymiset mediassa ovat olleet erittäin uhmakkaita. Tilanne johti lopulta siihen, että provinssi eväsi yrityksen toimiluvan, mistä yritys on haastanut provinssin oikeuteen. Pääministerin Ebyn vastakommentti haasteeseen oli loistava, tämän toivoessa syväesti, ettei yrityksen ajoneuvo törmää siltaan matkalla oikeusistuntoon.
Yleiseksi muodostunut näky
Lupien poistaminen ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa, sillä esimerkiksi Chohan toimii myös Albertan puolella ja se onkin siirtänyt Albertan yksikkönsä kalustoa liikennöimään British Columbiassa, kiertäen näin toimintakiellon. Tästä huolimatta vaikuttaa siltä, että törkeästi toimiva yritys kaatuu skandaaliin, sillä tapauksesta on tullut hallitukselle arvovaltakysymys.
Törmäykset ovat kuitenkin ainoastaan jäävuoren huippu, sillä vielä suurempi ja usein lähes näkymätön ongelma ovat vaarallinen raskaan liikenteen kalusto. Poliisin suorittamissa ratsioissa järjestään jopa puolet tarkastetuista kuorma-autoista ei täytä tieliikennelain määräyksiä ja huomattava määrä on niin vaarallisia, että ajoneuvo määrätään välittömään ajokieltoon. Rikkeet eivät ole myöskään pieniä, vaan joukossa on runsaasti huomattavan ylisuuria kuormia, lähes toimimattomia jarruja sekä jopa murtuneita akseleita, jotka kaikki voivat aiheuttaa vilkkaan liikenteen joukossa suurta vaaraa. Tämä tieto mielessä, yritänkin itse välttää rekkojen perässä ajamista sekä pysähtymistä sellaisen eteen alamäessä.
Vältettävä onnettomuus
Ennen siltaonnettomuuksien räjähdysmäistä kasvua, ongelmana olivat myös kuorma-autojen kaatumiset. Ongelmaa esiintyi erityisesti muutaman risteysalueen ympärillä ja näistä yleisin on sittemmin korvattu uudella eritasoristeyksellä lupaavin tuloksin. Myös näissä onnettomuuksissa korostui järjestään kiire ja liiallinen vauhti, mikä yhdistettynä huonoihin jarruihin ja huolettomaan ajotapaan on vaarallinen yhdistelmä. Täkäläisissä kuorma-autoissa ei myöskään ole rajoittimia ja kymmenien tonnien yhdistelmät kulkevatkin moottoriteillä helposti jopa 130km/h vauhtia.
Rekkojen kaatuminen on vähentynyt
Yhden äärimmäisen vastuuttomasti toimivan yrityksen mahdollinen ajautuminen konkurssiin ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa ja samat henkilöt saattavat helposti rekisteröidä uuden toiminimen toimintaa jatkaakseen. Avuksi tarvittaisiinkin sakkojen ja rangaistusten tuntuvaa korotusta kymmeniin tuhansiin dollareihin, sekä törmäykseen joutuneen ajoneuvon automaattista takavarikointia ja myymistä siltojen korjauskulujen kattamiseksi. Onko näin voimakkaisiin toimiin poliittista halua ja uskallusta, on ainakin tällä hetkellä näkemättä ja siksi raskaan liikenteen lähettyvillä kannattaakin olla varuillaan.
23. maaliskuuta 2024 päivitys
Joskus hallituskin voi toimia nopeasti ja ainoastaan kaksi viikkoa kirjoitukseni jälkeen uutisoitiin uusista, merkittävistä kiristyksistä siltatörmäyksiin liittyvissä tapauksissa. Törmäyksistä voidaan jatkossa tuomita jopa $100,000 dollarin sakkoihin ja 18 kuukauden vankeusrangaistukseen, mitkä ovat huomattavasti aiempaa muutaman sadan dollarin sakkoa tuntuvampia. Vankeusrangaistus tuo myöskin merkittävän pelotteen toimia vastuullisesti.
Tämän lisäksi kaikkiin kippilavan omaaviin ajoneuvoihin tulee kesäkuusta alkaen pakolliseksi ylös jääneestä lavasta varoittava systeemi. Tämän lisäksi kaikkiin British Columbiassa operoiviin raskaisiin ajoneuvoihin tulee ensimmäistä kertaa pakolliseksi nopeusrajoitin, joka rajoittaa ajonopeuden 105km/h lukemaan aiemman rajoittamattoman nopeuden sijaan.
Toimilla voinee olettaa olevan vaikutusta niin ehkäisevänä kuin vastuuttomia toimijoita rankaisevanakin lainsäädäntönä ja onkin kiintoisa nähdä, josko siltatörmäykset painuvat toimien myötä unholaan.
Huhhuh, kuulostaapa hurjalta. Olisi luullut, että Kanadassa ei tuollaista oikein tapahtuisi. No, näköjään näin ei ole. Afrikassa raskas liikenne on aiheuttanut itselleni jonkin verran sydämentykytyksiä, mutta Länsimaissa on ollut helpompaa.
Päivitin kirjoitustani, sillä provinssihallitus julkisti äskettäin merkittäviä muutoksia ja rangaistusten korotuksia, joilla oletetaan olevan positiivinen vaikutus pahaksi paisuneeseen ongelmaan.