Neljä kesää BMW X1 ratissa

Meidän taloudessa eletään paraikaa jännittäviä aikoja, sillä vajaan kahden viikon päästä saapuu upouusi automme, joka korvaa toukokuusta 2017 saakka käytössämme olleen sähkönsinisen BMW X1:sen. Autolla on tullut ajettua 40 kuukauden aikana yhteensä 36 000 kilometriä ja onkin paikallaan tehdä hieman selkoa miten pieni kaupunkimaasturi on palvellut meitä näiden neljän kesän aikana.

Nykyinen automme on meille järjestyksessään jo kolmas BMW X1, edellisten vuosimallien ollessa 2014 sekä 2012. Seuraavaa autoa talvella 2017 miettiessämme, vaihtoehtona oli myös suurempi X4, mutta käytännöllisyys sekä selvästi järkevämpi hinta saivat meidät kääntymään vuoden 2017 BMW X1 puoleen. Liisariin ei vain kannattanut upottaa liikaa rahaa, sillä auto ei ole koskaan täysin oma ja liisin lopussa se palautuu autoliikkeeseen.

Neljä kesää nähnyt automme

Edellisen auton kanssa meillä oli alkuvaiheessa pieniä vikoja, mutta sininen kulkupeli on säästynyt vioilta enkä muista vieneeni autoa yhteenkään huoltoon normaalin määräaikaishuollon lisäksi. Auto on ollut luotettava vuosien aikana kertyneiden kilometrien aikana. 36 000 kilometriä on meille tyypillisen pieni, joten liikkeeseen palautuu kahden viikon päästä rehellisesti sanottuna lähes uusi auto.

Vuonna 2015 esitelty kakkossukupolven X1 lisäsi mallistoon runsaasti teknologiaa, joka on kestänyt aikaa tähän päivään saakka. Täysin varusteltuna oma automme tuntuu edelleen käytännölliseltä kaistavahteineen ja automaattisine vakionopeudensäätimineen. Ainoa puute on kolmen vuoden jälkeen loppunut liikennetieto navigaattorissa, sillä liisareissa kyseinen datapalvelu on voimassa vain kolme vuotta. Palvelun saisi kyllä uusittua pientä hintaa vastaan, mutta emme kokeneet sitä järkeväksi enää muutaman kuukauden vuoksi.

Teknologia on pitänyt pintansa

Kaikkein eniten autossa on harmittanut jo alunperin valittamani nelisylinterisen tuplaturbon ”munattomuus”. Tehoa ja kiihtyvyyttä 231 hevosvoiman moottorista löytyy kyllä kiitettävästi, mutta ääntä ei juuri ollenkaan. Asia on harmittanut sekä minua että yllättäen myös Niinaa sangen paljon ja niinpä seuraava automme onkin jotain aivan muuta.

Hyvä mutta hieman intohimoton auto

Harmillisesti ja hieman yllättäen pieni moottori ei ole tarkoittanut pientä kulutusta, sillä lähes yksinomaan kaupunkiajosta muodostuvat kilometrimme ovat pitäneet kulutuksen 9,7 litrassa sadalle kilometrille, joka on enemmän kuin edellisen auton tehokkaampi kuutoskone. Tilanne on parantunut aavistuksen aloitettuani kesällä uudessa työssä, jonka myötä työmatkalleni muodostuu kymmenen kilometriä moottoritieajoa, joka parantaa kulutusta. Silti, 28i ei ole ollut järin taloudellinen moottori, mutta se on ainoa X1:seen Pohjois-Amerikassa tarjottava vaihtoehto, joskin hybridivaihtoehto on nyt saatavissa uusimpiin 2020 malleihin.

Pitkin poikin British Columbiaa

Auton ulkoasu on miellyttänyt itseäni suunnattomasti ja pidän sen keulaa sekä 19 tuuman kesävanteitamme edelleen upeina. Alkuvuonna ilmestynyt kakkossukupolven facelift ei uudistanut ulkoasua merkittävästi ja paikoin jopa huonompaan suuntaan ainakin värien sekä vanteiden suhteen. Niinpä minulle ei olisikaan mikään ongelma ajaa nykyisellä autolla vielä muutama vuosi, jos se olisi vain leasen loppuessa yhtään järkevämpää.

Monta lauttaa on tullut nähtyä

Tyypilliseen tapaan katumaasturiamme ei ole tullut vietyä juuri maastoon, mutta sillä on tullut ajettua muutamaan otteeseen todella syrjäisillä vuoristohiekkateillä. Niillä auto ja matalaprofiiliset renkaat eivät ole olleet täysin kotonaan, mutta näissäkin olosuhteissa auto on pärjännyt hyvin.

Hiekkateilläkin on tullut käytyä

Auton katolla kulkivat myös polkupyörämme aina viime kesään saakka, jolloin ne valitettavasti pöllittiin Prince Georgessa ollessamme. Sittemmin kattotelineille ei ole ollut käyttöä ja ne tuleekin myytyä nyt uuden auton myötä. Tästä huolimatta kattotelineet ovat näyttäneet todella hyvältä auton katolla ja niitä onkin tullut kuljeteltua pitkin maita ja mantuja.

Fillarit ja auto on tullut vietyä moneen paikkaan

Näillä kommenteilla sanoisin kakkossukupolven X1:sen olevan edelleen järkevä hankinta etenkin pienessä kahden hengen taloudessa. Auto on laadukas ja todetusti pitkäikäinen ilman sen suurempia murheita. Toivon mukaan seuraava automme on yhtä luotettava, sillä se tuli tällä kertaa liisauksen sijaan ostettua omaksi ja tulee täten palvelemaan käytössämme usean vuoden ajan. Kuvia ja juttua tässä uudesta urheilullisesta autostamme heti alkusyksystä auton saatuamme.

(Yhteensä 2 148 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.