Yhteensä 800 kilometrin mittainen intensiivinen pyöräilykesämme sisälsi monta erinomaista pyöräilyä aina syyskuussa sattuneeseen pyöriemme anastukseen saakka. Yksi tällainen koko päivän retki oli eilen lauantaina tehty suuri kolmen sillan kierros, joka on ollut pyöräilylistallamme jo jonkin aikaa.
Koska uudet sähköpyörämme eivät mahdu automme kattotelineisiin, piti reitin aloituspaikalle matkustaa ottamalla SkyTrain Surreyn keskustaan. Emme ole Niinan kanssa pyöräilleet aiemmin Surreyssä, mutta kaupunki paljastui ilahduttavan pyöräily-ystävälliseksi. Iso osa pyöräteistä on eristetty muusta liikenteestä ja reittien viitoitusta oli helppo seurata.
Surreyn uudet pyörätiet
Päätimme suorittaa yhteensä 53 kilometriä pitkän reittimme myötäpäivään, joten suuntasimme asemalta ensi töiksemme kohti Port Mann Bridgeä. Olen itse pyöräillyt 10-kaistaisen suursillan ylitse kerran aiemmin, joten tiesin ylityksen olevan yksi parhaiten suunnitelluista. Täysin erillinen pyöräkaista on leveä ja etäällä liikenteestä, joten sitä pitkin on turvallista ja myös miellyttävää ylittää leveä Fraser River.
Kohti Port Mann Bridgeä
Helppo sillan ylitys
Coquitlamin puolella pyöräreitti katkeaa ilman pitkää kiertoreittiä hetkeksi ja on pakko pyöräillä vilkasliikenteisen Mary Hill Bypassin reunusta. Onneksi vain kilometrin päästä saavutaan Port Coquitlamin puolelle, jossa Traboulay PoCo Trail jatkuu Pitt Riverin rantaa ylävirtaan aina Pitt River Bridgelle saakka. Emme ole ylittäneet kyseistä siltaa aiemmin pyörällä, mutta uudenaikaisena myös sen vierustaa kulkee laadukas pyörätie hienoilla joki- ja vuorimaisemilla.
Hienot maisemat Pitt River Bridgeltä
Vastapuolella saavutaan maalaiskaupunki Pitt Meadowsiin, jonka ympäri kulkee myös erinomainen pyöräilyreitti, joka on osa kansallista Trans-Canada Trailia. Olemme pyöräilleet täällä aiemminkin, joskin toiseen suuntaan osana kesän 2016 aamupyöräilyä. Eri suuntaan pyöräilyn vuoksi maisemat näyttivät hieman eriltä ja hiljaista hiekkatietä oli helppo polkea, reitin ollessa täysin tasainen.
Vehreää hiekkatietä
Pysähdyimme lounaalle Pitt Meadowsin lentokentällä, joka tuntui olevan ohitse pyöräilevien suosima pysähdyspaikka. Siitä matkamme jatkui Fraser Riveriä ylävirtaan vastarannallaan Barnston Islandin vehreä saari. Lähestyessämme Golden Ears Bridgeä pysähdyimme vielä hetkeksi Osprey Villagen asutusalueella, joka on tosielämän elokuvakulissi. Uudenaikaisen asuinlähiön rakennukset on rakennettu vanhaan tyyliin ja meistä lopputulos on todella tyylikäs. Jokirannassa oli runsaasti ihmisiä nauttimassa kauniista kesäpäivästä turvallisen sosiaalisesta eristäytyen.
Kulissilähiö
Väsymys alkoi painaa jo jaloissamme kun lähdimme ylittämään Golden Ears Bridgeä, joka toi meidät takaisin Surreyhin. Reissumme viimeinen silta oli edellisten tapaan helppo ylittää pyöräillen, mutta Surreyn puolella pyöräilyreitti kulkee jonkin matkaa ruman teollisuusalueiden lävitse, mikä on vähemmän hemaisevaa.
Reitin kolmas silta
Helppo ylitys
Tässä vaiheessa pyöriemme akut alkoivat näyttää nollaa, mutta onneksi mehua riitti loppuun saakka. Tämä oli hyvä juttu, sillä yllätykseksemme itäinen Surrey on sangen mäkistä maastoa. Asiaa ei ole tullut ajatelleeksi autolla ajaessaan, mutta Green Timbers Greenway on melkoista ylä- ja alamäkeä läpi laajojen omakotitalolähiöiden. Lopulta reitti saapuu itse Green Timbers Urban Forestiin, joka on Surreyn keskusta-alueen urbaani kaupunkimetsä. Sen kulmalla sijaitsee Expo Linen päätepysäkki, jolta hyppäsimme SkyTrainin kyytiin kohti kotia.
Loppumatkan ylä- ja alamäkiä
Lauantain pyöräily koetteli jälleen istumalihasten kestävyyttä ja kuuma keli nesteytystaktiikan onnistumista, mutta päivän pyöräily jäi silti mieleemme hauskana viikonlopun aktiviteettina. Reissulla tuli myös korkattua kaksi uutta siltaa pyörän selässä, mikä harventaa entisestään vielä pyöräilemättömien siltojen määrää. Ehkä ehdimme tänä kesänä vielä korkata muutaman uuden reitin, kukapa tietää?