Syyskuun alussa raportoitiin hyviä uutisia, kun provinssimme pääministeri John Horgan ilmoitti pitkään odotetun Broadway SkyTrainin rakentamisen aloittamisesta vielä tänä syksynä. Kyseessä on merkittävästä yhteensä 2,83 miljardia dollaria maksavasta Millennium Linen jatkosta, jonka myötä nykyistä linjaa jatketaan 5,7 kilometrin ja kuuden uuden aseman verran aina länsi-Vancouverissa sijaitsevalle Arbutus Streetille saakka.
Jatko on ensimmäinen kahdesta rakennusvaiheesta, jossa Millennium Line tulee lopulta ulottumaan aina Vancouverin länsilaidalla sijaitsevalle University of British Columbian kampukselle saakka. Yliopisto on merkittävä liikenteen solmukohta, sillä siellä työskentelee ja opiskelee yli 50 000 ihmistä. Kampuksen kylkeen on myös viime vuosina rakentunut alati laajeneva Wesbrookin asuinalue, jolla asuu useampi tuhat ihmistä.
5,7 kilometriä uutta SkytTrainia
Liikenne kampukselle on ollut tähän saakka henkilöautojen sekä bussiyhteyksien varassa. Läntinen Vancouver on pääasiassa omakotitalovaltaista hienostoaluetta, joten suuri osa opiskelijoista asuu Vancouverin itäpuolella. Tämä aiheuttaa voimakkaan poikittaisliikenteen kaupungin lävitse ja 99 B-Linenä tunnetusta bussiyhteydestä, jota tuleva SkyTrain linja seurailee, on muodostunut koko Pohjois-Amerikan vilkkain bussiyhteys. Linjan 120-paikkaiset nivelbussit kuljettavat päivittäin huikeat 55 900 matkustajaa, vuorovälien ollessa jopa alle kaksi minuuttia.
Millennium Linen jatkoa onkin suunniteltu aina sen avautumisesta saakka vuonna 2002. Linja on saanut jatkoa pienissä osissa, joista viimeisin on vuonna 2016 avautunut 10,9 kilometriä pitkä Evergreen Extensionin haara Burnabyn Lougheedista Coquitlamiin. Jatko on ollut erittäin suosittu avautumisestaan lähtien ja päivittäinen matkustajamäärä oli viime vuonna 39 500 ihmistä, mihin nopeasti kasvava väestö lisää alati painetta.
Verkosto laajenee pala palalta
Tuleva yhteys on siis merkittävä, sillä sen lisäksi että se ulottaa SkyTrainia yhä lähemmäs UBC:tä, tuo se myös nopean raideyhteyden koko Broadwayn varrelle. Broadway on Vancouverin toiseksi merkittävin työllisyyskeskittymä heti Dowtownin jälkeen ja pitkän kadun varrella työskentelee 85 000 ihmistä. Näille SkyTrain tulee olemaan huomattava parannus päivittäiseen työmatkaan, minkä lisäksi se avustaa uuden merkittävän työpaikka-alueen muodostumisessa False Creek Flatsin alueelle. Siellä sijaitsevan Emily Carr Universityn ympärille ennustetaan syntyvän noin 14 000 uutta työpaikkaa ja alueella sijaitsee jo muun muassa Mountain Equipment Companyn sekä Samsungin konttorit.
Vancouverin työpaikkakeskittymät
Merkittävää uudessa linjassa on myös että se yhdistää valmistuessaan SkyTrainin kaikki kolme linjaa toisiinsa. Vancouverin kaupungintalon luona sijaitsevasta asemasta tulee merkittävä vaihtoasema Millennium ja Canada Linen välillä ja siitä povataan erityisen vilkasta.
Uusi kaupungintalon vaihtoasema
On toki harmillista ettei jo alkanut rakennusvaihe yllä UBC:lle saakka. Arbutus Streetin pääteaseman ympärille rakennetaankin vaihtoasema bussiyhteyteen viimeiselle seitsemän kilometrin matkalle. Toiveet toisen vaiheen toteuttamisesta ensimmäisen vaiheen yhteydessä näyttävät kuitenkin epätodennäköisiltä, sillä vaikka 80% vancouverilaisista kannattaa hanketta, ei noin kolme miljardia dollaria maksavalle jatkohankkeelle ole rahoitusta. Tällä hetkellä joukkoliikennettä hallinnoivan TransLinkin suunnitelmissa on että ensimmäinen vaihe valmistuu vuoteen 2025 mennessä ja jatko UBC:lle aikaisintaan vuonna 2030. Tämä aikataulu on kuitenkin epävarma, sillä seuraavan raidehankkeen rahoituksesta kilpailee myös Expo Linen jatkaminen Surreystä kohti Langleytä, joka on aktiivisessa suunnittelussa.
Yhteys UBC:lle syntyy kahdessa vaiheessa
SkyTrain-verkoston laajentuminen on loistava asia ja jokainen hanke parantaa uusien alueiden saavutettavuutta tällä laajalle levinneellä metropolialueella. Jokainen hanke helpottaa myös pahasti puuroutunutta työpaikkaliikennettä, sillä SkyTrain on autoon verrattuna huomattavasti nopeampi, eikä sisällä tarvetta maksaa pysäköinnistä. On kuitenkin valitettavaa että seuraavaa laajennusta saadaan odottaa aina useita vuosia ja onkin kiintoisa nähdä josko koronapandemian jäljiltä tullaan näkemään lisääntyneitä investointeja liikennehankkeisiin talouden elvyttämiseksi. Broadwayn jatkon rahoitus varmistui jo vuonna 2018 eli ennen pandemiaa, mutta Langleyn linjaa tämä saattaa jouduttaa.
Rakentamisen aikataulu
Toinen vaihtoehto on myös sälyttää suurhankkeiden kustannuksia uusien asuinalueiden harteille, sillä jokainen laajennus tuo mukanaan valtavat asuinrakennusprojektit. Yksi tällainen esimerkki löytyy Richmondista, jossa uuden Canada Linen varrelle rakentuvan Capstan Stationin kustannukset katetaan aseman ympärille kohonneiden asuintalojen rakennusmaksuilla. Asema on ensimmäinen yhteensä kolmesta asemavarauksesta Canada Linen varrella ja toivottavasti avain uusiin yksityisen ja julkisen rahoituksen yhteishankkeisiin liikenneinfrastruktuurimme parantamiseksi.
Uusi Capstan Stationin asema