Viime lauantai oli ensimmäinen hetki harrastaa hieman turismia täällä Washingtonissa. Koska päivä oli pilvinen, suuntasin heti aamupäivästä sisätiloihin. Washingtonin keskustassa sijaitsee National Mall nimellä tunnettu valtava puisto, joka muodostaa koko keskustan rungon. Kolme kilometriä pitkän ja 120 metriä leveän puiston itäpäässä sijaitsee Yhdysvaltojen senaatin United States Capitol ja länsipäässä Lincoln Memorial. Näiden välillä sijaitsee kymmeniä monumentteja ja muistomerkkejä, joista ehdottomasti näkyvin on 169-metrinen Washington Monument. Jättimäisen obeliskin kohdalta lähtee myös puiston sivuhaara, jonka pohjoispäässä sijaitsee Valkoinen talo.
Valtavan puiston ympärillä sijaitsee kaikkiaan kymmenkunta merkittävää museota, joista melkein jokainen kuuluu Smithsonia Instituten alaisuuteen. Tämä vuonna 1846 kansallisaarteiden säilyttämiseksi sekä kansan sivistämiseksi perustettu instituutio on Yhdysvaltojen hallituksen rahoittama ja siihen kuuluu parisenkymmentä museota, lukuisia tutkimuslaitoksia sekä yksi eläintarha. Instituution museot ovat kaikki ensiluokkaisia ja niiden kokoelmiin kuuluu huikeat yli 137 miljoonaa esinettä. Washingtonin museokeskittymä on maailman suurimpia ja suurin osa museoista sijaitsee juuri kaupungin keskustassa National Mallin varrella.
Kartta Smithsonianin museoista Washingtonissa
Yksi suosituimmista museoista on vuonna 1946 perustettu Smithsonian National Air and Space Museum, joka on maailman suurimpia ilmailu- ja avaruusmuseoita. Kuten kaikki Smithsonian museot Washingtonissa, National Air and Space Museum on täysin ilmainen vierailla. Ilmaisuus on hieno asia kansallisaarteiden kohdalla ja nostan siitä hattua instituutiolle. 🙂 Olin paikalla pian aamukymmenen jälkeen ja aloitin museoon tutustumisen sen avaruusosasta. Näytteillä on erittäin kiintoisia esineitä, joista suurin osa on joko alkuperäisiä tai sitten alkuperäisten varakappaleiksi valmistettuja.
National Air and Space Museumin valtava rakennus
Heti aulassa on vierailijaa vastassa merkittäviä esineitä, joista erikoisin lienee ensimmäisen kuulennon komentomoduuli, jonka pienessä tilassa Neil Armstrong, Buzz Aldrin ja Michael Collins palasivat Maahan vuonna 1969. Moduuli on erittäin pienikokoinen ja sen sisätilat eivät ole tarjonneet kovinkaan suuria tiloja oikoa jäseniä pitkällä paluulennolla. On melko coolia ajatella, että juuri tällä moduulilla on saavuttu ilmakehän halki tuolta maailmanhistorialliselta kuulennolta. 😮
Apollo 11 komentomoduuli ja sen lämpökilpi
Maalaus museon seinässä
Rakennuksen itäpäädyssä on nähtävillä myös yksi kuudestatoista koskaan rakennetusta kuulaskeutujasta, jollaisella Kuun pinnallekin laskeuduttiin. Näytteillä olevalla laskeutujalla ei päädytty koskaan lentämään, mutta se on silti täydellinen laskeutuja jokaista yksityiskohtaa myöden. Tämäkään vekotin ei ole ollut kovin suuri tiloiltaan, mikä antaa pientä käsitystä miten epämiellyttäviä kuumatkat ovat astronauteille olleet.
Käyttämättä jäänyt kuulaskeutuja
Historiallinen hetki sekä kuupölyinen Apollo 15 avaruuspuku
Kuuauto
Läheisissä näyttelytiloissa kerrotaan loistavasti Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välisestä avaruuskilvasta kylmän sodan vuosikymmeninä. Näytteillä on lukuisia merkittäviä raketteja ja luotaimia juuri tuolta ajalta. Sangen näyttävä on myös avaruusteleskooppi Hubblen jäljennös, joka yllätti itseni suurella koollaan. Nähtävillä on myös teleskoopin varalinssi, joka on näistä kahdesta se virheetön, toisin kuin avaruuteen matkannut ja sittemmin siellä erittäin hankalissa olosuhteissa korjattu.
Lentokoneita ja raketteja museossa
Yllättävän suuri Hubble ja sen varapeili
Itäpäädyn muissa tiloissa esitellään Aurinkokuntaa ja sen planeettoja, sekä nykyistä avaruustutkimusta. Nähtävillä on esimerkiksi robotteja, joiden entistä parempaa hyödyntämistä NASA nykyisin tutkii. Rakennuksessa sijaitsee myös todellinen IMAX-teatteri, jossa näytetään museon aihepiiriin kuuluvia elokuvia. Itse kävin katsomassa uuden avaruusromusta kertovan elokuvan Space Junk 3D, joka oli todella hyvä dokumenttifilmi.
Avaruusrobotti
Museon avaruuspuoli on omasta mielestäni ehdottomasti se kiintoisampi puoli, mutta noin puolet rakennuksesta vievä ilmailuosiokin on sisällöltään mielenkiintoisa. Sen ehdottomasti merkittävin näyttely esine on Wrightin veljesten maailman ensimmäinen toimiva lentokoje vuodelta 1903. Kone on täysin alkuperäisessä asussaan siipien kangasta lukuunottamatta, joka on uudistettu myöhemmin. Kojeen ohjastaminen on ollut varmasti melkoinen seikkailu, jossa pilotti on maannut siipien päällä pieniä ohjainvipuja käsitellen.
Wrightin veljesten lentokoje vuodelta 1903
Ensimmäinen lentokoje New Yorkissa
Näytteillä on myös muita merkittäviä lentokoneita, joilla on tehty erilaisia ennätyksiä sekä taisteltu ensimmäisessä ja toisessa maailmansodassa. Tuoreempaa ilmailua edustaa jumbojettinä tunnetun Boeing 747:n, jonka ohjaamoon pääsee kurkkaamaan sisälle. Hurjapäille on puolestaan tarjolla erilaisia lentosimulaattoreita sekä -kieputtimia, joihin on tosin oma pääsymaksunsa. Myös IMAX-elokuvat ovat kaikki erillismaksusta.
Jumbojetti 747 sisältä ja ulkoa
Minulla kului museossa melkein viisi tuntia, mikä kertoo miten paljon siellä on nähtävää. Museo ei ole edes ainoa, vaan sillä on vielä isompia sisarosasto Dullesin kansainvälisen lentokentän kupeessa. Koska myös siellä on näytteillä paljon kiintoisia laitteita, tulen todennäköisesti vierailemaan myös siellä jossain välissä kuuden viikkoni aikana.
Museon jälkeen kävelin vielä parin korttelin päähän, jossa sijaitsee NASA:n päämaja. Ulkoa sangen vaatimattoman näköinen rakennus ei ollut sunnuntaina auki, enkä edes tiedä olisiko sen sisällä mitään nähtävää. Tyhjän toimistoalueen ainoa asukki oli sunnuntai-iltapäivänä suuri maaorava, joita on paljon Washingtonissa.
NASA:n päämaja ja sen ainoa asukas
NASA:n päämajalta suuntasin vielä päivän päätteeksi Pentagon Memorialille, josta kirjoitinkin jo aiemmin tänne blogiin. Lisää Washingtonin museoita ja muita nähtävyyksiä tulossa pian tänne blogin puolelle. 😉