Kanadalainen talvi on Suomen tapaan pitkä ja yleensä hyvin luminen kautta koko valtavan maan. Vancouver poikkeaa kuitenkin koko muusta Kanadasta ilmastoltaan, sillä sijainti Tyynen valtameren läheisyydessä tekee kaupungin ilmastosta Kanadan neljänneksi leudoimman. Kaikki kolme tilastollisesti vielä leudompaa kaupunkia (Victoria, Nanaimo ja Duncan) sijaitsevat nekin kaikki lähistöllä Vancouverin länsipuolella sijaitsevalla suurella Vancouver Islandin saarella.
Vaikka Vancouverin talvilämpötilat eivät normaalisti pakkaselle laskekaan, tilastoidaan kaupungissa kuitenkin lumisadetta joka vuosi keskimäärin 11 päivänä. Melkein merenpinnan tasolla sijaitsevassa Downtownissa lunta nähdään harvoin yli vuorokauden ajan, mutta metropolialueen lukuisilla kukkuloilla ja niiden asutuskeskittymissä (kuten Metrotownissa ja Coquitlamissa) lumentulo ei ole mitenkään poikkeuksellista talven aikana.
Tätä taustaa vasten vancouverilaisen autoilijan rengasvalinta on hieman mietintää aiheuttava. Kun kaikkialla muualla Kanadassa kunnolliset talvirenkaat (suomalaisittain kitkarenkaat, sillä nastarenkaita ei juuri käytetä) ovat selviö, laittaa harva paikallinen rahaa talvirenkaisiin. Sen sijaan hyvin yleisiä ovat All Season -renkaat, jotka kelpaavat ainakin paperilla ympärivuotiseen ajeluun.
Vancouverissa myytävät uudet autot on yleensä varustettu All Season -renkailla ja mekin ajattelimme pärjäävämme niillä ne vuoden muutamat lumiset päivät. Kävi kuitenkin ilmi, että valitsemamme Sports Package -varustelun johdosta autossamme ei ollutkaan All Seasons -renkaita, vaan puhdasveriset kesärenkaat! Tämä pisti miettimään tilannetta uudelleen, sillä nelivedosta huolimatta kesärenkailla pienikin liukkaus voi olla vaarallista.
Niinpä päädyimmekin ostamaan vielä näin lopputalvesta autoomme uudet talvikitkat, jotka kävin vaihdattamassa alle heti auton saamista seuranneella viikolla. Eikä yhtään liian aikaisin, sillä tuona keskiviikkoaamuna Downtownissakin satoi lunta. Vaikka lumi sulikin iltapäivään mennessä, osoitti se että paikallinen talvi on arvaamaton ja on viisainta ostaa kunnolliset renkaat. On toki myös myönnettävä, että on pelkästään typerää hankkia kallis uusi auto ja ajaa sillä olosuhteisiin nähden väärillä renkailla.
X1:semme talvikitkoilla varustettuna
Kulujahan talvirenkaat tietävät, varsinkin kun halusin niidenkin sisältävän alumiinivanteet. Onneksi näin lopputalvesta talvirenkaita saa rengasliikkeistä 20% alennuksella, vaikka kertyy niille siltikin hintaa. Toinen ongelma on renkaiden varastointi, sillä Kanadassa rengasliikkeet tarjoavat harvoin varastointipalvelua vaihtorenkaille. Onneksemme kuitenkin Richmondissa sijaitseva BMW:n liike tarjoaa tällaista täkäläisittäin poikkeuksellista palvelua, mikä on näin keskusta-asujalle erittäin kätevää. Lähiöissä asuvien on toki helppoa säilyttää renkaita autotallissa, mutta keskustan asuntojen varastointitila on yleensä erittäin rajoitettua ja vain harvaan asuntoon kuuluu varastotila.
Mutta mitä sanoo laki talvirenkaiden käytöstä British Columbiassa? Keskustelemani perusteella asiasta tuntuu olevan monenlaisia käsityksiä, mutta virallisesti Vancouverin metropolialueella ei ole talvirengaspakkoa. Niiden käyttö on kuitenkin suositeltavaa, sillä kukkulaisella alueella voi ilmetä paikoittain lunta sekä mustaa jäätä. Provinssin liikenneministeriö käykin joka talvi kampanjaa talvirenkaiden käytön puolesta, sillä talvirenkaiden hyödyt ovat kiistattomat All Season -renkaisiin verrattuna.
Tiekyltti vaadittavasta talvivarustuksesta
Melkeinpä kaikkialla muualla provinssin alueella (katso kartta), myös esimerkiksi Sea to Sky Highwayllä kohti Whistleriä, talvirenkaat taikka mukana olevat lumiketjut ovat pakolliset 1. lokakuuta ja 30. huhtikuuta välisenä aikana. Moni kanadalainen tuttavammekaan ei ollut tästä tietoinen, vaan kertoi ajaneensa Whistleriin sen kymmenen kertaa All Seasoneilla ilman ongelmia. On toki mahdollista että moni tie on talvellakin hyvässä kunnossa, mutta kun muistetaan että Vancouver sijaitsee merenpinnan tasolla ja esimerksi Whistlerin kylä 670 metrin korkeudella, on selvää että olosuhteet voivat vaihdella matkalla laidasta laitaan. Poliisi tekeekin pistotarkastuksia ja ilman asianmukaisia varusteita matkaavat voidaan joko vain käännyttää taikka näille voidaan myös kirjoittaa sakko.
Lumiketjujen asennusrumba
Talvirenkaat ovat vaivaton ratkaisu, sillä ketjujen asentaminen ei vaikuta kaikkein simppeleimmältä puuhalta, varsinkaan juuri siinä tilanteessa kun niitä tarvitsee. Tämän vuoksi päädyimme talvirenkaiden ostoon, sillä niiden kanssa meidän ei tarvitse suuremmin etukäteen miettiä minne haluamme mennä ja millainen ennustettu keli on.
Talvirenkaiden omistajakaan ei voi Vancouverissa olla täysin 100% varma pääsystään työpaikalle joka ainoa päivä, sillä alueella on joskus erittäin voimakkaita talvimyrskyjä. Tosin näissä harvinaisissa tilanteissa onkin sitten viisainta jäädä kotiin, mikä meidän tapauksessamme mahdollistaa töiden tekemisen etänä.
British Columbian tämän hetkiset ajo-olosuhteet ja varoitukset löytää esimerkiksi osoitteesta drivebc.ca.
Pakko kommentoida tähän Vancouverissa asuneena. Kannattaa harkita tarkkaan lähteäkö omalla autolla liikenteeseen lumisina päivinä. Jos sinulla on autossasi talvirenkaat ja osaat ajaa liukkaissa olosuhteissa niin liikkeellä on enemmistö jolta puuttuu molemmat.
Quebec on ainoa provinssi jossa on talvirengaspakko. Ontarion talvet ovat hyvin samanlaiset kuin Suomessa, mutta sielläkään ei ole talvirengaspakkoa. Tiet suolataan suliksi aivan käsittämättömillä määrillä suolaa ja heti kun jossain on jäistä niin seurauksena on kolareita. Siellä asuessa oli shokki kun luin, että reilut 40% autoilijoista ei käytä talvirenkaita. Suurin syy miksi niitä ei osteta on raha. Mielestäni vaarallisen huono paikka säästää.
Juuri näin, Petri! Itse asiassa tämä kävi hyvin selväksi eilen aamulla, jolloin aamulla töihin lähtiessä keli oli Downtownista hyvä ja kuiva. Kuitenkin Burnabyn puolella meidät yllätti valtava tyhjästä tullut lumipyry, joka painoi hetkessä maan valkoiseksi. Tämä tapahtui juuri kun saavuimme Boundary Roadin eteläpään sangen jyrkälle alamäelle, jossa tie laskeutuu korkeussuunnassa noin 100 metriä.
Meillä ei ollut mitään hätää päästä mäkeä alas, mutta muulla liikenteellä oli suuria vaikeuksia kun kesärenkaat/all seasonit eivät pitäneet ja autoja luisuikin sivuvalleihin. Siinä tilanteessa mekin saimme olla varovaisia, ettei kukaan osu meihin ja varsinkin takana tulevien rekkojen puolesta sai pelätä tosissaan. Toiseen suuntaan liikenne oli melkein seis, kun autot ja rekat eivät päässeet mäkeä ylöspäin.
Eli kevätkelit voivat olla täällä erittäin yllättäviä ja lunta voi tulla hyvin paikallisesti. Niinpä itse olenkin sitä mieltä, että talvirenkaat ovat Vancouverissakin ehdottomasti hintansa väärti turvallisuuden lisääjinä.
Silti voin kuvitella kelejä, jolloin lienee talvirenkaiden omistajankin viisainta jäädä tekemään etätöitä, koska muu liukasteleva liikenne voi olla niin vaaraksi.
Kelit Vancouverin alueella ovat tosiaankin arvaamattomat. Perjantaina (4. toukokuuta) töistä lähtiessämme, yllätti meidät Burnabyn kukkuloilla valtaisa kaatosade, joka hetken kuluttua muuttui rankaksi raekuuroksi. Kuuro oli niin rankka, että tiet ja nurmikot olivat aivan valkoisena ja autot näyttivät kun olisi satanut lunta.
Eli yllättävät kelit saattavat jatkua pitkälle kevääseen varsinkin kukkuloilla sekä vuorilla. Vaikka näille usein ajammekin, kävimme vaihtamassa kesärenkaat X1:sen alle huhtikuun alkupuolella. Tiet ovat kuitenkin 99,99% ajasta sulat ja kuivat, joten kesäkauden voi julistaa jo alkaneeksi.