Lokakuun alussa syksy ei ollut vielä kovin pitkällä ja kelit olivat vielä tähän hetkeen verrattuna hyvin lämpimiä. Kuun ensimmäisenä sunnuntaina tulikin lähdettyä jälleen pyöräilemään, suuntana tällä kertaa Fraser Riverin eteläpuolella sijaitsevan Deltan maaseutu.
Jätimme auton parkkiin pieneen Wellington Point Parkin puistoon joka sijaitsee Ladnerin taajaman lähettyvillä. Puiston luona sijaitsevalta laiturilta aukesi maisema viereltä virtaavan Fraser Riverin etelähaaran suistoalueelle. Joen rantaan oli ankkuroitu muutamia asuinveneitä, jotka kelluivat rauhallisina hitaasti virtaavassa joessa.
Jokirantaa Ladnerin luona
Pyöräilyreittimme seurasi jokea aivan sen lähettyvillä sijaitsevalle suuaukolle, josta hiekkatie kääntyy kohti etelää. Matalarantainen suistoalue tunnetaan nimellä Roberts Bank ja alue on tunnettu siellä sijaitsevasta suuresta kontti- ja hiilisatamasta nimeltä Deltaport. Satama on osa valtiollista Port Metro Vancouverin satamayhtiötä, joka on Kanadan suurin ja Pohjois-Amerikan neljänneksi suurin satamaoperaattori. Yhtiöllä on Vancouverin metropolialueella yhteensä 28 eri satamaa ja terminaalia, joista Roberts Bank on selvästi merkittävin. Se on kooltaan moninkertainen Vancouverin keskustan luona sijaitsevaan konttisatamaan verrattuna.
Roberts Bankin rantatie
Kurpitsamaa
Deltaport onkin jättimäinen megasatama, joka pystyy vastaanottamaan kaikkein suurimpiakin Super Post-Panamax -luokan aluksia. Tämän kokoluokan alukset eivät pystyisi telakoitumaan mihinkään muuhun alueen satamaan, sillä Vancouverin keskustaan päästäkseen on alitettava Lions Gate Bridge ja Surreyn rahtisatamaan pääseminen edellyttää Fraser Riverin pohjaan upotetun George Massey Tunnelin ylittämistä. Jälkimmäinen onkin syy miksi tunnelia suunnitellaan nyt korvattavan uudella jättisillalla.
Matala ranta
Junavaunuja matkalla Deltaportille
Satama käsittelee vuosittain melkein kaksi miljoonaa TEU-konttia, joista suurin osa jatkaa raiteita tai uutta South Fraser Perimeter Roadia pitkin kohti Kanadan sisäosia. Vancouver on Kanadan länsirannikon ainoa suuri satama ja siksi erittäin tärkeä solmukohta koko Kanadan ja Aasian välisessä kaupassa. Satama työllistää 48 000 ihmistä pelkästään British Columbiassa ja koko Kanadassa työntekijöitä on peräti 130 000. Satama tuottaa provinssin kassaan yli 10 miljardin dollarin tulot joka vuosi, mikä tekee siitä erään merkittävimmistä yrityksistä koko provinssissa.
Deltaportin satama
Roberts Bankin alueella käsitellään rahdin lisäksi myös hiiltä, jota sataman kautta kulkee kohti Aasiaa (Kiinaa) yli 20 miljoonaa tonnia joka vuosi. Suurten laivojen vaatiman syväyksen vuoksi satama on rakennettu melkein viisi kilometriä rannikon ulkopuolelle, pitkän täyttömaaniemen kärkeen. Lämpimänä päivänä näkymä satamalle oli utuinen, mutta konttinosturien jono erottui silti selvästi rannalle saakka.
Utuinen satama toisesta suunnasta
Deltaportin kohdalla pyöräilyreitti muuttuu hieman epämääräiseksi, kunnes satamaan johtava rautatie on ylitetty. Tämän jälkeen tiedossa on leppoisaa pyöräilyä kohti Tsawwassenia, jonka luota käännyimme takaisin kohti Ladneria. Yhteensä ympyräreitillemme tuli mittaa noin 25 kilometriä, mutta helpon ja tasaisen maaston vuoksi matkaan kului vain tunti ja 20 minuuttia. Reitti olikin yksi mukava pyöräily lisää alkusyksyn aikana tehtyjen muiden retkien oheen. 🙂
Pyöräreitti sataman tienoilla
Deltaport etäältä