Tämän päivän globaalissa maailmassa kansainväliset lentoyhteydet ovat vähänkään suuremmalle kaupungille ehdottoman tärkeä asia. Ilman hyviä yhteyksiä kaupunkien on vaikea kukoistaa, sillä yritysmaailma tarvitsee nopeita yhteyksiä maailmalle, minkä lisäksi ihmiset viettävät lomiaan yhä enenevässä määrin ulkomailla. Meidän onneksemme paikallinen Vancouverin kansainvälinen lentokenttä YVR (joka muuten sijaitsee naapurikaupunki Richmondin maaperällä) on onnistunut lyömään itsensä läpi ja vakiinnuttamaan paikkansa Kanadan toiseksi suurimpana lentokenttänä. 🙂
Pienosmalli Vancouverin lentokentästä
Maantieteellä on ollut tähän suuri vaikutus, sillä Vancouver on Kanadan länsirannikon suurin kaupunki ja siten luonteva portti Kanadasta Aasiaan sekä Oseaniaan. Vancouverilla onkin puolellaan juuri samanlainen maantieteellinen etu kuin Helsingilläkin, sillä sen kautta kulkee läntisen Yhdysvaltojen sekä Aasian välinen suorin reitti. Lentokenttä harjoittaakin samanlaista strategiaa kuin Helsinki-Vantaa ja pyrkii toimimaan vaihtokenttänä lentojen välillä.
Valtavasti reittejä maailmalle
Strategia onkin toiminut erinomaisesti ja matkustajamäärät ovat nousseet vuosi vuodelta nopeammin. Viime vuonna lentokenttä rikkoi ensimmäistä kertaa maagisen 20 miljoonan lentomatkustajan rajan ja tästä vuodesta näyttää tulevan ensimmäisten kuukausien perusteella vieläkin vilkkaampi. Visio onkin nostaa matkustajamäärä seuraavien neljän vuoden aikana 25 miljoonaan ja siitä kohti 30 miljoonaa. Matkustajamäärän kasvu onkin hyvällä uralla kohti noita lukemia! 😛
Vancouverin ehdoton kilpailuvaltti ovat sen lukuisan suorat yhteydet Manner-Kiinan suurkaupunkeihin, joita on syntynyt viime vuosina tiiviiseen tahtiin. Isona erotuksena Helsinki-Vantaaseen näitä reittejä ei lennä pelkästään yksi lentoyhtiö (kuten Finnair), vaan Vancouverista lentävät melkein kaikki suuret aasialaiset lentoyhtiöt. Tämä tekeekin hubista paljon merkittävämmän, eikä sen menestys riipu yksittäisen lentoyhtiön päätöksistä tai menestyksestä.
Kenttä sijaitsee Fraser Riverin suistoalueella
Erityisen hienon asiasta tekee se, ettei Vancouver ole myöskään vain yhden lentoallianssin varassa. Vaikka maailman suurin allianssi Star Alliance (johon muun muassa Air Canada ja Lufthansa kuuluvat) onkin merkittävä tekijä YVR:llä, lentää tänne runsaasti myös SkyTeamiin (esimerkiksi Air France ja Korean Air) sekä oneworldiin (muun muassa British Airways sekä Cathay Pacific) kuuluvia lentoyhtiöitä. Kanadan suurimmalle lentoyhtiölle Air Canadalle Vancouver on Montrealin ohella yhtiön toiseksi tärkein keskus heti Toronton jättimäisen YYZ:n jälkeen ja merkittävin portti Aasiaan sekä Australiaan. Vancouverin ja Montrealin välillä kiintoisaa on se, että Vancouverin kenttä on melkein puolet vilkkaampi vaikka kaupunkiseudun asukasluku on puolet Montralista. 💡
Kotimaanterminaalilla on keskipäivällä hiljaista
Jos Vancouverin lentokentälle lentää paljon lentoyhtiöitä, lentää sille myös valtava määrä suuria laajarunkokoneita. Suuret jumbojetit (Boeing 747) ja ”triplaseiskat” (Boeing 777) ovat arkinen näky, minkä lisäksi kentällä näkee jo ainakin kuuden eri lentoyhtiön Dreamlinereita. Airbusin uusinta A350:sta ei kentällä vielä nähdä (koneella kun on vasta muutama operaattori koko maailmassa), mutta se lienee vain ajan kysymys. Taiwanilainen arvostettu China Airlines on nimittäin jo ilmoittanut Vancouverin olevan ensimmäisiä kohteita uusille A350:sille, joita yhtiö alkaa saada tämän vuoden aikana! Ja ei sovi myöskään unohtaa, että kesällä kentällä aletaan nähdä myös ilmojen todellinen jättiläinen, kun British Airways vaihtaa nykyiset vanhat jumbojettinsä Airbus A380:een Vancouverin reitillään. 😮
Triplaseiskat ja muut laajarunkokoneet ovat yleinen näky
Kansainvälinen portti kauniilla paikalla
Yhteydet eivät kuitenkaan ole ainoa syy miksi YVR on pärjännyt niin hyvin. Osansa asiaan ovat tuoneet myös tehokkaat kenttäpalvelut sekä korkealuokkainen matkustajamukavuus. Vancouver onkin äänestetty peräti kuusi vuotta peräkkäin koko Pohjois-Amerikan parhaaksi lentokentäksi. Maailmanlaajuisestikin kenttä on rankattu jo vuosien ajan kymmenen parhaimman lentokentän joukkoon (sijoitus vuonna 2015 oli 11.). Ja pakko se on myöntää, että YVR on erittäin viihtyisä ja tehokas. Terminaalien sisustus on kylmän lasisiin ja metallisiin lentokenttiin tottuneelle lämmin ja pehmeä, ja se sisältää runsaasti koilliskulman alkuperäisasukkaiden taidetta ja kasvillisuutta sekä useamman vesiputouksen! Ensimmäinen saapuminen Vancouveriin onkin mieleenjäävä kokemus.
Vancouverin lentokenttä kuuluu myös alan innovaatiojohtajiin lentomatkustamisessa. Kentällä on ollut käytössä ilmainen langaton netti lähes kymmenen vuoden ajan (mikä ei ole vielä tänä päivänäkään selviö kaikkialla maailmassa) ja kentän ravintolat ovat myyneet jo pitkään annoksiaan mukaan koneisiin otettavaksi. Kentällä on myös runsaasti ilmaisia vesipisteitä, minkä puuttuminen ärsyttää aina Helsingissä. Uusia innovaatioita edustavat myös automaattiset passinlukulaitteet maahan saavuttaessa sekä Yhdysvaltoihin matkustettaessa, jotka YVR on suunnitellut itse ja joita se on myynyt yli kahdellekymmennelle Pohjois-Amerikan merkittävimmälle lentokentälle. Kaikkein viimeisin innovaatio ovat uudet turvatarkastuslinjastot, jotka ovat mukavan kiireettömiä, mahdollistaen viiden henkilön purkaa tavaransa kaikessa rauhassa. 🙂
YVR:n innovaatioita maailmalla
Voimakkaasti kasvavasta matkustajamäärästään huolimatta YVR:n on kuitenkin onnistunut pysyä mukavan intiiminä ja ruuhkattomana. Istumatilaa on porttien luona runsaasti, minkä lisäksi terminaalitilat ovat väljät sekä ilahduttavan hiljaiset, kiitos pehmeiden materiaalien. Kentälle myös pääsee mukavasti ja edullisesti seitsemän minuutin välein kulkevalla SkyTrainilla, mikä on äärimmäisen kätevää! Yli 50 lentokentän kokemuksellani nostankin Vancouverin yhdeksi miellyttävimmistä lentokentistä, jota on aina ilo käyttää. 😛
SkyTrain-yhteys on huippu juttu
Alkanut vuosi tuo mukanaan varmasti myös mielenkiintoisia uudistuksia YVR:llä. Ainakin tulossa on takuuvarmasti uusia kohteita. Useat uudet aasialaiset sekä paikalliset lentoyhtiöt odottavat lupia päästä lentämään Vancouveriin ja uusia kaukokohteita tulevat olemaan esimerkiksi Brisbane. Lentokenttä tekee myös jatkuvasti lobbausta turvallisuusprotokollien helpottamiseksi transit-matkustamisen helpottamiseksi, mutta tähän liittyvät muutokset kuten uusi eTA riippuvat täysin viranomaisten päätöksistä.
Uusin terminaalilaajennus lisää kaukolentojen portteja
Tulevaisuudessa ehkä merkittävimmät mahdollisuudet tulevat liittymään Etelä-Amerikkaan, jossa varsinkin länsirannikon kaupunkeihin kuten Limaan ja Santiagoon lennettäessä Vancouver on kaikkein lyhimmällä lentoreitillä Kiinasta käsin. Tämä uusi markkina voikin osoittautua uudeksi kultakaivokseksi, joten YVR pyrkii varmasti tarttumaan. Sitä odotellessa jatkamme nykyisistä kohteista nauttimista aina vapaa-ajan sen salliessa. 🙂
YVR valittiin viime viikolla jo seitsemännen kerran koko Pohjois-Amerikan parhaaksi lentokentäksi. 🙂